Cotidianul: Taxa auto pe gramul de poluare din cartea masinii
Noua taxa va fi facuta publica peste citeva zile si va tine cont si de emisiile de CO2, pentru motoarele Euro 4, si de cantitatea de noxe stabilita prin normele Euro pentru masinile mai vechi.Taxa auto pentru masinile cu motor Euro 4 va fi calculata in functie de emisiile de CO2 specificate in cartea tehnica a autovehicului, in timp ce, pentru masinile mai vechi, cuantumul ei va fi stabilit in functie de cantitatea de noxe aplicabila normelor Euro 3, Euro 2, Euro 1 si non-Euro.
"Se vor lua in considerare cantitatea de CO2 specificata in cartea tehnica, precum si capacitatea cilindrica a motorului, combustibilul folosit si cantitatea de combustibil consumata la 100 de kilometri. Cele care emit mai putin CO2 vor plati o taxa mai mica", a declarat pentru Cotidianul ministrul Mediului, Korodi Attila, referindu-se la autoturismele cu motor Euro 4.
In cazul masinilor care nu au inscris in fisa tehnica consumul de CO2 pe kilometru, taxa va fi calculata in functie de nivelul noxelor stabilit la nivel european pentru normele Euro. "Masinile care nu au Euro 4 vor fi taxate in functie de noxele emise. Acestea se stabilesc in functie de norma Euro a masinii", a spus ministrul.
In cazul masinilor cu motor Euro 4, taxarea se va face la gramul de CO2 emis, iar la masinile mai poluante inca nu s-a luat o decizie. In acest ultim caz nu s-a stabilit inca ce tip de noxe va fi luat in calcul – normele Euro prevad patru tipuri de emisii poluante, printre care monoxidul de carbon si oxidul de azot.
Korodi a mai explicat ca noua taxa va prelua elementele celei vechi. "Cuantumul taxei se va stabili si in functie de virsta, durata de viata a masinii, norma Euro si capacitatea cilindrica. Cu cit polueaza mai mult, cu atit cuantumul taxei va creste", a spus ministrul. Potrivit acestuia, la jumatatea saptaminii, Ministerul Finantelor, impreuna cu Ministerul Mediului, va lansa in dezbatere publica noua taxa auto. Taxa va fi tot de prima inmatriculare, si nu de posesie, adica nu se va aplica masinilor deja inmatriculate in Romania.
Decizia de modificare (pentru a doua oara) a taxei de prima inmatriculare a fost facuta publica de premierul Calin Popescu Tariceanu saptamina trecuta. Atunci, premierul a spus ca in modalitatea de calcul al taxei vor fi incluse emisiile de noxe, dupa principiul "poluatorul plateste", astfel incit cine polueaza mai mult plateste mai mult. Premierul a venit cu o noua varianta a taxei, in conditiile in care mai exista o varianta, deja agreata de Uniunea Europeana, care se afla in dezbatere publica sub forma unui proiect de act normativ.
Potrivit acesteia, valoarea taxei va creste, comparativ cu nivelul celei actuale, de doua-trei ori la masinile noi Euro 4 si va scadea de zece ori la masinile foarte vechi. Noua varianta a taxei de prima inmatriculare, numita acum taxa de poluare a autoturismelor, ar urma sa intre in vigoare la 1 iulie.
Pentru mai multe informatii vizitati Cotidianul
Jurnalul National: Atanasiu: Cine polueaza plateste
Noua forma a taxei de inmatriculare va urma principiul "cine polueaza plateste mai mult", potrivit lui Teodor Atanasiu, presedintele Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului. El a mai spus ca la calcularea noii formule se va tine seama de principii ecologice. Aceasta va fi gata, pentru ca de la 1 iunie sa intre in vigoare.
Pe de alta parte, presedintele AVAS a mai precizat ca taxa e necesara pentru dezvoltarea infrastructurii Romaniei.
"Sa stiti ca putem sa luam si aceasta decizie: romanii sa nu mai plateasca nici un fel de taxa si impozit si sa traiasca dupa ce pica de sus. Fara bani publici nu poti sa faci infrastructura, nu poti sa faci invatamant, nu poti sa faci sanatate, nu poti sa faci nimic", a mai spus Atanasiu.
Premierul Calin Popescu Tariceanu a anuntat joi seara ca proiectul de ordonanta de urgenta pentru taxa auto se va modifica, astfel incat sa se permita corelarea cu emisiile de bioxid de carbon.
Pentru mai multe informatii vizitati Jurnalul National
Evenimentul ZIlei: Taxa pe noxe
Taxa auto calculata dupa principiul "cine polueaza mult plateste mult" ar putea intra in vigoare din iulie, potrivit presedintelui AVAS, Teodor Atanasiu.
"Se va trece la o masura legislativa, pe intelesul tuturor: cine polueaza mult plateste mult, iar cine polueaza putin plateste putin", a spus Atanasiu, explicand ideea guvernului de a inlocui actuala taxa cu una calculata in functie de emisiile de CO2 si alte noxe ale masinii si in functie de vechimea autoturismului. Ministrul economiei si finantelor, Varujan Vosganian, citat de Realitatea TV, sustine ca anul trecut au intrat la bugetul de stat peste 300.000 de euro din taxa auto, iar pentru anul acesta estimeaza o suma similara.
Pentru mai multe informatii vizitati Evenimentul Zilei