Noua rețea de transport europeană, instrument în reducerea emisiilor de CO2

Luată ca un întreg, noua politică de infrastructură a Uniunii Europene va transforma mozaicul existent de drumuri europene, căi ferate, aeroporturi și canale navigabile într-o rețea de transport transeuropean (TEN-T) care va contribui și la obiectivele privind reducerea emisiilor de CO2, generate de mijloacele de transport.

La finalul anului trecut, Parlamentul European și-a dat acordul final pentru noua hartă a transporturilor europene, traversată de nouă coridoare care vor acționa ca o coloană vertebrală pentru susținerea mobilității pe piața unică europeană și care vor revoluționa conexiunile dintre Est și Vest. Pentru a susține acest proiect ambițios, parlamentarii europeni au decis, de asemenea, să tripleze finanțarea Uniunii Europene, acordată pentru infrastructura de transport pentru perioada 2014-2020, la 26,3 miliarde de euro.

TEN-T este un instrument esențial care contribuie la atingerea de către politica în domeniul transporturilor a obiectivului global de reducere cu 60% a emisiilor provenite din sectorul transporturilor până în 2050.

În esență, rețeaua TEN-T este o rețea de transport multimodal, facilitând în mod substanțial trecerea călătorilor și a mărfurilor de la transportul rutier la cel feroviar și la alte moduri de transport.

Toate proiectele TEN-T trebuie să treacă o evaluare riguroasă a impactului asupra mediului, înainte de a putea beneficia de fonduri UE. Pentru a face acest lucru, ele trebuie să îndeplinească toate cerințele de planificare și sustenabilitate, stabilite în temeiul legislației UE în domeniul mediului.

Transportul este vital pentru economia europeană. Fără o bună conexiune a rețelelor de transport Europa nu se poate bucura de creștere și prosperitate. Noua politică a Uniunii Europene pentru infrastructura de transport va aduce la un numitor comun rețelele de transport din cele 28 de state membre pentru a promova dezvoltarea și competitivitatea. Acestea vor conecta Estul cu Vestul și vor înlocui mozaicul de transport de astăzi cu o rețea cu adevărat europeană”, a declarat comisarul european Siim Kallas, vicepreședinte al Comisiei și responsabil cu transporturile.

Noua politică UE în domeniul infrastructurii

Noua politică pentru infrastructură a UE stabilește, pentru prima dată, o rețea de transport centrală, construită pe nouă coridoare majore: două coridoare Nord-Sud, trei coridoare Est-Vest și patru coridoare diagonale. Rețeaua centrală va transforma conexiunile Est-Vest, va elimina blocajele, va upgrada ritmul de modernizare a infrastructurii și eficientizare a operațiunilor de transport transfrontalier de pasageri și mărfuri în întreaga UE.

Aceasta va îmbunătăți conexiunile dintre diferitele moduri de transport și pentru a contribui la obiectivele UE privind schimbările climatice. Rețeaua centrală urmează să fie finalizată până în 2030.

Reducerea dependenței de petrol în transporturi este foarte importantă. Acesta este motivul pentru care și susținem această inițiativă, ce stabilește direcția de dezvoltare a sistemului european de transport pe termen lung. Un astfel de semnal este esențial pentru a mobiliza capitalul privat, nu numai în ceea ce privește dezvoltarea vehiculelor, dar și în ceea  ce privește implementarea infrastructurilor de alimentare cu combustibili alternativi”, consideră ministrul transporturilor, Ramona Mănescu.

Conexiunile Est-Vest vor atrage jumătate din fonduri

Realizarea conexiunilor Est-Vest va avea prioritate, iar aproape jumătate din finanțarea totală a infrastructurii de transport CE de 26,3 miliarde de euro va fi direcționată doar spre țările din Europa de Est.

Cele 26,3 miliarde de euro vor acționa în mod eficient în calitate de „capital inițial” pentru a stimula investițiile statelor membre. Costul estimativ de punere în aplicare a primei faze de finanțare pentru rețeaua centrală, în 2014-2020, se va ridica la 250 de miliarde euro.

spot_img

Ultimele știri