Uniunea Europeana se pregateste sa adopte legislatia care va impune constructorilor de automobile o limita medie de emisii de 95 grame de dioxid de carbon per kilometru, pentru masinile noi, pana in anul 2020, insa specialistii recomanda un plafon mai redus de CO2, se arata intr-un articol publicat de agentia Reuters, care a intrat in posesia documentului ce urmeaza a fi propus de UE.
Ca reactie la aceasta informatie, organizatia Transport&Environment (T&E) din Bruxelles – care promoveaza transportul durabil – avertizeaza ca aceasta tinta nu va fi suficienta pentru a-i asigura Europei suprematia in domeniul tehnologiilor cu consum redus de combustibil.
Posesorii de masini din Europa ar economisi 500 de euro pe an (in medie, la 20.000 km parcursi) in cazul in care UE va adopta propunerea de 95 grame de dioxid de carbon per kilometru.
T&E recomanda o tinta de 80 grame CO2/km
Ceea ce nu stiu insa soferii europeni europeni este faptul ca ar economisi, suplimentar fata de cei 500 Euro, inca 150 Euro/an, daca UE ar adopta o tinta de 80 grame CO2/km, pina in 2020, afirma Greg Archer, director de program in cadrul T&E.
„Cea mai mare problema a acestei propuneri este lipsa unei viziuni dincolo de 2020, fapt ce va afecta pozitia de lider a Europei in industria de profil. Datorita noilor reglementari adoptate de administratia SUA, automobilele americane obisnuite vor include tehnologii de reducere a consumului de carburant mai avansate decat cele europene. Daca producatorii din Europa nu vor avea o tinta ambitioasa si certa, necesara pentru planificarea investitiilor in noi tehnologii, atunci ei vor pierde avantajul competitiv pe care il au in prezent”, a afirmat Greg Archer.
Absenta unor tinte ambitioase pana in, si dincolo de 2020, va afecta si dezvoltarea pietei pentru noile generatii de vehicule electrice si cu pile de combustie cu hidrogen.
Standardele mai ambitioase nu vor afecta preturile
In ultimii ani, producatorii europeni de autovehicule au pretins ca standardele obligatorii de emisii si de eficienta a consumului de combustibil – impuse de UE – vor face ca preturile automobilelor sa devina prohibitive.
T&E spune insa ca aceste afirmatii sunt nefondate.
„Ultima data cand UE a impus standarde de emisii de CO2 pentru autovehiculele noi, producatorii s-au plans ca lumea nu-si va mai putea permite sa le cumpere masinile. Acest lucru nu s-a intamplat, preturile automobilelor au scazut, in termeni reali, iar consumatorii au beneficiat in mod considerabil de scaderea consumului de combustibil. Este evident ca o legislatie ambitioasa stimuleaza inovarea iar in timp costurile se reduc. De aceea, Uniunea Europeana ar trebui sa fixeze o tinta mai ambitioasa pentru 2020”, a mai spus Greg Archer, de la T&E.
Transport & Environment este o asociatie pan-europeana cu scop stiintific si educativ, ce promoveaza o politica de transport bazata pe principiile dezvoltarii durabile: minimizarea impactului negativ asupra mediului si sanatatii, a energiei si costurilor economice si sociale, in paralel cu cresterea sigurantei si a accesului la transport.