Comisia Europeana a impus norme de mediu mai severe pentru combustibilii destinati navelor maritime.
Noile reglementari intra in vigoare in aceasta saptamana.
Normele de mediu privind combustibilii marini vor reduce in mod substantial poluarea aerului si impactul acesteia asupra sanatatii umane.
Specialistii Comisiei Europene subliniaza ca poluantii atmosferici proveniti din transportul maritim sunt transportati pe distante lungi. Din acest motiv, ei afecteaza din ce in ce mai grav calitatea aerului in anumite orase europene.
Emisiile de sulf ale navelor le-ar putea depasi pe cele terestre
Daca evolutiile de pana acum ar continua, pana in anul 2020 emisiile de sulf provenite din transportul in zonele maritime ale UE le-ar depasi pe cele provenite din toate sursele terestre.
Revizuirea legislatiei vizeaza stoparea acestei evolutii prin reducerea emisiilor de sulf si a pulberilor in suspensie. In acest mod se va realiza un pas inainte in domeniul protectiei sanatatii oamenilor si a mediului.
Directiva intrata in vigoare la data de 17 decembrie 2012 se bazeaza pe standarde elaborate la nivelul Organizatiei Maritime Internationale (OMI).
„Europa este in prezent pe drumul cel bun pentru punerea in aplicare a angajamentelor adoptate in unanimitate de statele sale membre in cadrul OMI in 2008. In acelasi timp, suntem constienti de costurile implicate de punerea in conformitate care afecteaza industria de profil si pe care incercam sa le reducem la minimum prin intermediul «pachetului de instrumente pentru transportul sustenabil pe apa» prezentat in septembrie 2011”, a declarat vicepresedintele Comisiei Europene, Siim Kallas.
Imbunatatirea calitatii aerului este o provocare pe termen lung in materie de mediu. A fost un proces de durata, dar acum sectorul maritim este si el implicat. Cei care au avut cel mai mult de castigat sunt cetatenii europeni, care vor respira un aer mai curat si se vor bucura de o viata mai sanatoasa si de carburantii si tehnologiile ecologice pe care le va oferi industria de profil„, a subliniat, pe de alta parte, comisarul european pentru Mediu, Janez Potocnik.
Directiva impune reducerea in mod progresiv a continutului maxim de sulf al combustibililor marini, de la nivelul actual de 3,5 % la 0,5 % pana in ianuarie 2020. In unele ecosisteme foarte fragile, cum ar fi Marea Baltica, Marea Nordului si Canalul Manecii, continutul maxim de sulf va fi redus la 0,1 la suta inca din anul 2015.
Ca alternativa la carburantii cu continut redus de sulf, navele pot opta pentru metode echivalente de punere in conformitate. Asemenea metode sunt utilizarea sistemelor de purificare a gazelor de evacuare sau folosirea, drept combustibil pentru nave, a gazului natural lichefiat (GNL).
UE si Banca Europeana de Investitii (BEI) acorda sprijin financiar proiectelor ecologice in domeniul transportului maritim. In plus, Comisia Europeana incurajeaza utilizarea GNL drept combustibil pentru nave.
Comisia Europeana va continua sa puna in aplicare masuri pe termen mediu si lung pentru a promova tehnologii navale ecologice, combustibili alternativi si dezvoltarea de infrastructuri de transport ecologic, in cadrul “pachetului de instrumente pentru transportul sustenabil pe apa”.
Directiva intrata in vigoare la 17 decembrie reprezinta cel mai recent element al cadrului de politici ale UE privind poluarea aerului, dezvoltat in ultimii 30 de ani. Comisia Europeana efectueaza in prezent o revizuire ampla a cadrului politicilor sale de mediu, care vor fi actualizate in anul 2013.
Pana la 17 aprilie 2014, statele membre UE trebuie sa-si modifice legislatia privind calitatea combustibililor marini, in vederea armonizarii cu noua directive europeana. Directiva va impune investitiile necesare din partea armatorilor, a operatorilor portuari si a rafinariilor.
Marea Baltica si Marea Nordului vor fi cel mai bine protejate
Incepand din anul 2015, statele UE sunt invitate sa se asigure ca navele utilizeaza combustibili cu un continut de sulf de maximum 0,10 % in Marea Baltica si Marea Nordului, inclusiv in Canalul Manecii. Sunt acceptate metode echivalente de punere in conformitate, cum ar fi sistemele de purificare a gazelor de evacuare.
Incepand cu 2020, navele care opereaza in toate celelalte zone maritime europene trebuie sa utilizeze combustibili cu un continut de sulf mai mic de 0,50 %.
In mod traditional, navele utilizeaza pacura grea ca mijloc de propulsie. Pacura grea poate avea un continut de sulf de pana la 5 la suta. Prin comparatie, continutul de sulf al combustibililor utilizati de autovehicule nu trebuie sa depaseasca 0,001 %.
Emisiile de dioxid de sulf pot cauza ploi acide si pot genera pulberi in suspensie. Aceste pulberi sunt periculoase pentru sanatatea umana, cauzand boli respiratorii si cardiovasculare si reducand speranta de viata in UE cu pana la doi ani.
Americanii au inventat un combustibil “mai verde”
In SUA, preocuparile privind poluarea generata de vapoare sunt chiar mai avansate decat in Europa.
In luna august, la reuniunea membrilor American Chemical Society, acestia au prezentat un nou tip de combustibil, destinat navelor de mari dimensiuni – vase de croaziera, tancuri petroliere si nave care transporta containere. Vapoarele mari si lente utilizeaza, de obicei, cel mai ieftin dar si cel mai poluant combustibil, derivat din motorina, denumit “bunker fuel”. Ca si europenii, americanii sunt ingrijorati de poluarea generata de nave, mai ales in cazul in care acestea navigheaza de-a lungul tarmurilor sau acosteaza in porturi din zone intens populate.
Potrivit http://shipbuildingtribune.com, cercetatorul George N. Harakas si colegii sai de la Academia Maritima Maine si de la SeaChange Group LLC au realizat un combustibil denumit “Bunker Green”. Una dintre componentele sale se numeste glycerol – folosit in industria alimentara si in medicina. Pe baza de glycerol se poate realiza un combustibil ieftin si cu emisii reduse de carbon.
Conform testelor de laborator realizate in SUA, folosirea combustibilului “Bunker Green” produce cu 15 la suta mai putine particule in aer si cu 26 la suta mai putini oxizi de azot.
George N. Harakas a declarat ca utilizarea acestui nou combustibil poate ajuta transportatorii si industria navala sa se incadreze in normele Organizatiei Maritime Internationale (IMO), mai ales in ceea ce priveste navele vechi.
Mihai Diac