Parlamentul European a aprobat în cursul saptămânii trecute noi reguli de taxare a drumurilor pentru camioane în funcție de distanța parcursă care vor ajuta la reducerea emisiilor de CO2. Astfel, schimbările aduse directivei „Eurovigneta” înlocuiesc taxele actuale pentru camioane bazate pe durata de deplasare.
Potrivit unui comunicat de presă al PE, prin taxarea kilometrii reali parcurși sistemul va reflecta mai bine principiul poluatorul plătește, aflat în centrul politicii de mediu a UE și care afirmă că cei ce produc pagube mediului trebuie să plătească pentru acoperirea costurilor.
Modificările vor armoniza sistemele de taxare a drumurilor din UE și vor ajuta la finanțarea infrastructurii rutiere, reducând concomitent congestionarea și contribuind la atingerea obiectivelor climatice.
Într-un interval de opt ani de la intrarea în vigoare a regulilor, taxele în funcție de durată – vignetele – pentru vehiculele grele de marfă vor fi eliminate treptat și înlocuite cu taxe bazate pe distanța parcursă pe rețeaua principală de drumuri europene – rețeaua de transport transeuropeană (TEN-T).
Vor fi permise anumite excepții precum și posibilitatea folosirii unui sistem mix, iar țările UE vor putea continua să folosească vignete pe porțiunile din rețelele de drumuri proprii.
Alte schimbări includ:
- Taxele de drum pentru camioane și vehicule comerciale ușoare vor varia în funcție de emisiile de CO2 și/sau de performanțele de mediu ale vehiculului, pentru a încuraja folosirea unor vehicule mai prietenoase cu mediul
- Regulile de taxare vor fi extinse pentru a include nu doar vehiculele grele de marfă de peste 12 tone, ci toate camioanele, autobuzele, vehiculele de pasageri și camionetele. Dacă statele UE aleg să taxeze aceste vehicule, ele vor putea alege să folosească sisteme cu vignetă sau sisteme de taxare pentru acces la drumuri.
- Vor fi introduse plafoane de preț la vignetele pentru vehiculele de pasageri; vignetele de o zi vor trebui să fie disponibile pentru călătorii aflați în tranzit.
- Există opțiunea de a introduce o taxă de congestionare pentru toate vehiculele, veniturile astfel obținute urmând a fi folosite pentru rezolvarea problemei congestionării.
Țările UE vor fi libere să aplice taxe diferite pentru categorii diferite de vehicule. De exemplu, ele pot decide să nu taxeze deloc autobuzele.
Dacă transportul rutier va fi inclus într-un viitor mecanism de taxare a carbonului, aceste reguli nu se mai aplică pentru a evita dubla taxare.
Statele UE vor decide dacă să introducă sau nu taxarea drumurilor, dar dacă se decid să o facă vor trebui să aplice noile reguli pentru a evita denaturarea concurenței în transportul rutier.
Acestea au doi ani la dispoziție pentru a transpune noile reguli în legi naționale.