Nicușor Dan: Capitala mai are nevoie de încă 200 de tramvaie care costă 500 mil. euro

Înainte de a realiza piste de biciclete în Bucureşti, sunt necesare investiţii pentru dezvoltarea transportului public, în special a tramvaiului, dar și eliberarea mașinilor de pe prima bandă a șoselelor. Astfel, Capitala ar mai avea nevoie de încă 200 de tramvaie care costă circa 500 de milioane de euro, a declarat primarul general Nicușor Dan, la dezbaterea „More cycling for a greener recovery”, organizată de Asociaţia Green Revolution cu prilejul Zilei Mondiale a Bicicletei.

„Chiar dacă am avea o cantitate nelimitată de bani în momentul ăsta, nu am putea să organizăm, să concepem, să executăm acele piste de biciclete pe care toată lumea le aşteaptă, pentru că oraşul acesta este sufocat de maşini parcate şi pe trotuar şi pe prima bandă. Şi aici intrăm într-un cerc vicios: mașinile parcate pe prima bandă încetinesc transportul în comun și pentru că acesta este încetinit oamenii folosesc mașina personală”, a afirmat primarul.

Potrivit primarului, modernizarea celor 150 de kilometri de linii de tramvai ar costa municipalitatea în jur de 350 de milioane de euro, la un cost mediu de 7 milioane de euro pe kilometru. La aceste costuri se adaugă încă 500 milioane de euro pentru a achiziționa încă 200 de tramvaie necesare, la un cost de circa 2,5 milioane de euro pe bucată.

„E nevoie de infrastructură şi aici mă întorc eu, ca autoritate locală, către autorităţile centrale şi le spun că e scump. Adică, noi avem în Bucureşti 150 de kilometri de linie de tramvai, care este – după metrou şi după viitorul metrou de suprafaţă – mijlocul de transport public care duce cei mai mulţi călători. Şi un kilometru de linie de tramvai – fie să o construieşti, fie să o reabilitezi la standarde – costă 7 milioane de euro, iar dacă înmulţeşti 7 milioane de euro cu 50 de kilometri îţi rezultă 350 de milioane de euro, care e o sumă considerabilă. Am semnat recent contract cu Astra pentru 100 de tramvaie, care sunt foarte bune, o să înceapă să vină din vara viitoare. Dar Bucureştiul mai are nevoie cam de 200 de tramvaie, în afară de cele 100 care vin. Şi dacă înmulţiţi 200 de tramvaie cu 2,5 milioane de euro, o să ajungeţi la 500 de milioane de euro, din nou o sumă considerabilă”, a spus el.

Totodată, potrivit edilului, pentru a creşte eficienţa şi gradul de utilizare al transportului public municipalitatea va creşte preţul parcărilor.

„Trebuie să alocăm bani pentru transportul public, să avem curaj să spunem că parcarea nu este un drept absolut”, a declarat Nicuşor Dan.

El a apreciat că „de zeci de ani maşina nu mai este simbolul prestigiului social” şi a mărturisit că în fiecare zi merge pe jos doi kilometri, de acasă la Primărie, însă la întoarcere e „prea obosit” aşa că foloseşte maşina.

„Trebuie să avem o strategie de parcare în colaborare cu parcăriloe private şi de a stimula oamenii de a parca în locuri care sunt mai departe de locul imediat apropiat locuinţei. E o chestiune care trebuie spusă şi trebuie asumată – trebuie să creştem preţul parcării. Este absolut necesar, pentru a realiza acel echilibru în mobilitatea din oraş”, a subliniat Nicuşor Dan.

Primarul Capitalei s-a declarat convins că în momentul în care va exista infrastructura necesară în oraş şi în proximitatea acestuia, comunitatea bicicliştilor va creşte semnificativ din punct de vedere numeric.

„Avem avantajul că avem experienţa oraşelor occidentale care au trăit exact ceea ce trăim noi acum, în urmă cu 40-50 de ani. Au luat iniţial aceleaşi măsuri greşite pe care am început şi noi să le luăm în urmă cu zece ani: să lărgim străzi, ca să aducem şi mai multe maşini, fără să înţelegem că nu este soluţia. Deci, avem experienţa de succes a oraşelor din Europa occidentală, către care ţintim. Trebuie să alocăm bani pentru transportul public, trebuie să avem curajul să spunem că parcarea nu este un drept absolut şi încet-încet o să replicăm modelul de succes pe care îl vedem cu toţii când mergem în vacanţe”, a precizat edilul general.

Întrebat cum va arăta oraşul viitorului, peste 10-15 ani din puct de vedere al infrastructurii pentru biciclete, Dan a răspuns că mandatul său se încheie peste trei ani, dar în campania electorală şi-a asumat ca Bucureştiul să aibă 135 de kilometri de piste.

La eveniment au participat de asemenea, preşedintele României Klaus Iohannis şi Ministrul Mediului Tanczos Barna.

spot_img

Ultimele știri