In Romania exista in prezent doar patru autoturisme electrice, care au fost la origine consumatoare de benzina. Cele patru masini, un Peugeot, un Oltcit, un Jeamean si un Opel, nu sunt de serie, ci automobile obisnuite care au fost convertite la electricitate de catre proprietarii lor.
La nivel national sunt omologate patru autoturisme cu propulsoare electrice si 750 cu sistem de motorizare hibrid, dintr-un total de 134 vehicule electrice si 756 cu actionare mixta, potrivit datelor Registrului Auto Roman (RAR), obtinute de Mediafax.
In contextul in care doar patru romani au fost interesati de automobilele electrice, numarul hibrizilor este net superior, fiind insa privit cu scepticism de analistii pietei auto. „750 de hibride pentru Romania pare un numar foarte mare, chiar exagerat. Mi-e greu sa cred ca la noi s-au vandut 220 de masini hibride Toyota. Mi-e foarte greu sa cred ca s-au adus din import 200 de Priusuri la mana a doua”, a declarat, pentru „Green Report”, Dan Vardie, analist auto.
Avem doua tractoare hibride
Reprezentantii RAR confirma insa cifrele. „Baza noastra de date este foarte bine pusa la punct. In Romania sunt omologate 750 de autoturisme cu sistem de motorizare hibrid. Cele mai multe sunt marca Lexus, respectiv 422, urmata de Toyota, 220 de masini, Honda, 62 de unitati si opt Mercedes”, a explicat pentru “Green Report” purtatorul de cuvant al RAR, Iza Tache-Gherhes.
Parcul auto din Romania mai contine patru motociclete si doua tractoare cu motorizare mixta. Masinile hibride si electrice reprezinta 0,02% din totalul parcului auto local, care numara 5,32 milioane de vehicule.
Guvernul roman coordoneaza studii
Guvernul a decis la inceputul anului, printr-o ordonanta de urgenta, ca Administratia Fondului pentru Mediu sa folosesca o parte din banii proveniti din vanzarea certificatelor verzi pentru stimularea utilizarii autovehiculelor electrice si hibrid.
Mai mult, in luna aprilie a acestui an, a fost infiintat un grupul interministerial care sa coordoneze proiectele de cercetare privind fabricarea automobilului electric din Romania. Grupul este constituit din reprezentanti ai ministerelor Economiei, Transporturilor, Finantelor, Mediului, precum si din membri ai Autoritatii Nationale pentru Cercetare Stiintifica.
”Cei doi producatori auto din Romania, Renault si Ford, sunt printre pionierii cercetarii din zona automobilului electric si cred ca este o mare oportunitate pentru Romania ideea de a incerca sa dezvoltam si sa incurajam utilizarea automobilului electric pe teritoriul Romaniei”, a declarat la acel moment Adriean Videanu, ministrul Economiei.
Spania si Marea Britanie ofera subventii
Daca in Romania nu exista nicio masina electrica de serie, iar Guvernul inca organizeaza grupuri si comitete de coordonare, in Marea Britanie vor fi introduse subventiile pentru astfel de automobile. Soferii britanici vor primi, din 2011, pana la 5.000 de lire sterline la cumpararea unei masini electrice, adica aproximativ 25% din valoarea totala a automobilului. Noul guvern britanic va aloca 43 milioane de lire sterline pentru incurajarea achizitionarii de masini electrice si hibride. Britanicii vor primi acesti bani in perioada ianuarie 2011 – martie 2012.
In Spania, guvernul acorda 6000 de euro subventie la achizitionarea unei masini electrice. Cu toate acestea, lipsa de statii de alimentare si pretul inca mare al acestor autovehicule nu a reusit sa le creasca prea mult numarul, Spania avand doar 16 masini electrice pe sosele.