În Norvegia, feribotul MS Baronessen, convertit cu fonduri publice pentru propulsie electrică, a consumat peste 43.000 de litri de motorină în primele trei luni ale anului 2025. Lipsa unui braț robotizat pentru schimbul de baterii a făcut ca nava să opereze cu generatoare diesel, contrar promisiunilor de emisii zero.
Deși Norvegia este lider în electrificarea transportului naval, un feribot „cu emisii zero” a fost surprins funcționând pe motorină.
Jurnaliștii de la E24 au dezvăluit că nava MS Baronessen, lansată în noiembrie 2024, a consumat 43.000 de litri de diesel în doar trei luni, citat de Piața Auto.
Feribotul trebuia să funcționeze exclusiv electric din ianuarie 2025.
În realitate, el continuă să folosească generatoarele diesel, susțin jurnaliștii.
„Nici măcar un schimb de baterie n-a avut loc până în prezent cu acel braț robotizat,” scrie publicația E24.
O investiție publică cu promisiuni neîndeplinite
MS Baronessen a fost convertit la propulsie electrică cu fonduri publice, în cadrul programului național de tranziție la zero emisii.
Nava operează pe ruta Lysaker – Nesodden, o distanță de doar 4,5 kilometri, ideală pentru propulsie electrică.
Operatorul a promis o soluție inovatoare: un braț robotizat care schimbă bateriile la fiecare acostare.
Însă, spre surprinderea tuturor, brațul nu a fost instalat nici până în mai 2025.
În lipsa acestuia, nava funcționează cu generatoarele diesel, care încarcă bateriile la bord.
Propulsie electrică promisă, motorină în realitate
„Timp de 3 luni ale acestui an, feribotul a consumat 43.000 litri de diesel,” au confirmat datele obținute de E24.
Asta înseamnă peste 14.000 litri lunar, într-un sistem care ar fi trebuit să nu emită deloc CO2.
Operatorul a confirmat că nava funcționează „în regim hibrid”, până la instalarea brațului robotizat.
În teorie, sistemul ar fi trebuit să garanteze funcționarea exclusiv electrică, fără rețineri în port.
Reacții puternice într-o societate electrificată
Norvegia are una dintre cele mai mari rate de electrificare din lume: 97% dintre mașinile noi vândute sunt electrice.
În acest context, dezvăluirea consumului masiv de motorină pe o navă finanțată din fonduri publice a generat reacții intense.
Peste 80 de feriboturi electrice sau hibride sunt deja în operare în țară.
Într-un comunicat de presă, Heidi Wolden, directorul general al Norled, operatorul feribotului MS Baronessen, a explicat:
„Feriboturile de mare viteză ale viitorului trebuie să fie fără emisii. În același timp, ele trebuie să atingă viteze suficiente și au timpi de staționare atât de scurți încât nu este practic posibilă încărcarea completă a bateriilor de la țărm.”
Compania norvegiană Norled este una dintre cele mai mari companii de transport maritim din Norvegia, operând o flotă de aproximativ 80 de nave, inclusiv feriboturi și bărci expres, pe rute din întreaga țară.
MS Baronessen este operat de Norled în colaborare cu autoritatea de transport public Ruter, care este responsabilă pentru transportul public în regiunea Oslo.
Cetățenii norvegieni solicită clarificări cu privire la întârzieri și cheltuielile aferente proiectului.
Impactul de mediu: cât 880.000 km cu un SUV diesel
Motorina arsă de MS Baronessen în trei luni a generat aproximativ 114 tone de dioxid de carbon în atmosferă.
Calculul folosește un factor de emisii standard pentru motorină de 2,65 kg CO2/litru, conform Agenției Europene de Mediu.
Astfel, 43.000 litri x 2,65 kg = 113.950 kg, adică aproape 114 tone de CO2, emise într-un singur trimestru.
Această cantitate corespunde emisiilor unui SUV diesel care parcurge aproximativ 880.000 kilometri, folosind o medie reală de 130 g CO2/km, conform ICCT (International Council on Clean Transportation).
Pentru o navă finanțată din bani publici și etichetată ca „zero emisii”, acest bilanț ridică serioase semne de întrebare.
Motorină versus Electricitate
În perioada ianuarie – martie 2025, consumul de motorină al navei MS Baronessen a generat un cost total de aproximativ 89.089 euro.
Această sumă include prețul combustibilului (circa 71.188 euro) și taxele aferente (aproximativ 17.900 euro), calculate la un curs mediu de 11,5 NOK/euro.
Dacă feribotul ar fi operat exclusiv electric, consumul estimat ar fi fost de 11.340 kWh pentru aceeași perioadă.
Presupunând un preț mediu de 0,15 euro/kWh, costul total al electricității ar fi fost de doar 1.701 euro.
Diferența: operarea pe motorină a fost de peste 52 de ori mai scumpă decât propulsia electrică în primele trei luni din 2025.
Cazul MS Baronessen arată cum o idee tehnic fezabilă poate eșua în implementare din lipsă de infrastructură.
Într-o perioadă în care tranziția energetică depinde de credibilitatea proiectelor verzi, fiecare astfel de caz contează.
CITIȚI ȘI:
ONU impune prima taxă globală pe emisiile din transportul maritim
Transportul maritim sufocă oceanele. Europa vrea să-l curețe
Parlamentul anunță măsuri mai stricte pentru a opri poluarea prin transportul maritim