Ministrul Mediului, Grațiela Gavrilescu, a precizat, marți, 31 iulie, că reprezentanții mai multor institutii încă lucrează la o formulă de calcul care să înlocuiacă taxa de mediu. Aceasta a precizat că până la sfârșitul acestui an formula va fi definitivată.
Nu vom vorbi de nicio taxă de mediu, dar nu vreau să se repete greşeala de până acum. Vreau ca formula de calcul la care se lucrează la ora actuală, să fie o formulă care să nu mai poată fi contestată, atacată, care să stea în picioare, astfel încât într-adevăr cel care poluează să fie cel care să plătească o penalitate. Am promis că, până la finele acestui an, Grupul de lucru să-şi încheie activitatea şi să prezinte o variantă finală. Până atunci, avem grijă să facem prevenţie prin lansarea unor proiecte de prevenire a poluării printr-o serie de proiecte”, declarat Grațiela Gavrilescu.
Timbrul de mediu a fost eliminat la 1 februarie 2017, odată cu legea eliminării celor 102 taxe.
Eliminarea acestei taxe a avut un impact masiv în ceea ce importul privește autoturismele rulate (în marea lor majoritate nefiscalizate). Astfelm, în 2017, au fost înmatriculate aproximativ 520.000 unități (cu 72% mai multe decât s-au înregistrat în anul 2016), rezultând un raport între cele rulate și cele noi de 4,9 ori.
Mai agravant este faptul că, asistăm la o creștere a înmatricularilor de autovehicule cu un nivel de poluare ridicat (Euro3 si Euro2), fapt ce va duce, în urmatorii ani, la deteriorarea calității mediului și efecte negative asupra sănătății populației din marile orașe și la reducerea nivelului de siguranță rutieră.
Pe ansamblul primelor șase luni din 2018 se consemnează un număr total de autoturisme rulate înmatriculate în România (234.794 unități) mai mic cu 7,3% decât cel corespunzător perioadei similare din 2017.
Ar fi, însă, de remarcat, pentru începutul acestui an, o oarecare îmbunătățire a vârstei autoturismelor rulate importate, acestea înregistrând creșteri de volume (+32%) pe segmentul de vârstă sub 7 ani (respectiv cel al vehiculelor mai putin poluante).
Cu toate acestea, numărul autoturismelor rulate mai vechi de 10 ani, reprezintă aproximativ 64% din totalul celor 230.461 de unități (respectiv 147.283 unități) importate, fapt care contribuie la menținerea unei vârste medii ridicate a parcului auto din România (unul dintre cele mai învechite din Europa).