UE face apel la acțiune pentru a proteja întreprinderile mici din sectorul alimentar de practicile neloiale utilizate de unii dintre producătorii mai mari și de supermarketuri.În relațiile de afaceri, întreprinderile mari au mai multă putere de negociere – un avantaj pe care îl valorifică în mod legitim.Cu toate acestea, pe măsură ce puterea din industria alimentară s-a concentrat, acest dezechilibru a făcut ca întreprinderile mici să fie supuse uneori unor practici comerciale neloiale.
De exemplu, unii parteneri comerciali puternici au refuzat să consemneze în scris termeni și condiții esențiale, au modificat unilateral costul deja stabilit al unor tranzacții, au transferat riscuri disproporționate părții contractuale mai vulnerabile sau au încetat relațiile comerciale fără preaviz și fără un motiv obiectiv justificat.
Deseori, partenerul mai vulnerabil decide să nu riposteze la astfel de practici, pentru că, depinzând economic de partenerul mai puternic, nu poate risca să-și compromită relația de afaceri.
Iată un exemplu: un producător multinațional de băuturi răcoritoare furnizează produse unui mic distribuitor. La lansarea unui nou produs, îi solicită acestuia să își constituie un stoc din produsul respectiv. Distribuitorul refuză, din lipsă de spațiu, dar producătorul amenință să sisteze livrarea celorlalte produse aproape indispensabile pentru distribuitor. Mai mult, atunci când distribuitorul încearcă să atragă atenția asupra faptului că noul produs nu este prevăzut în contractul anual, producătorul amenință că va rezilia contractul”, se arată într-un comunicat al Comisiei Europene.
Sprijinirea întreprinderilor mici
Michel Barnier
În calitate de consumatori, putem cu toții să facem cumpărăturile la comercianții cu amănuntul locali, însă lanțul de aprovizionare cu alimente se situează, în mod clar, la nivelul pieței unice europene. Este necesar să existe condiții de concurență echitabile între, pe de o parte, furnizorii și comercianții cu amănuntul de produse alimentare care au statutul de IMM-uri și, pe de altă parte, marii producători și supermarketurile multinaționale. Practicile comerciale neloiale pun în pericol acest lucru. Sectorul a depus deja eforturi importante și valoroase pentru a aborda comportamentele neloiale și ar trebui să continue această practică. Statele membre ar trebui să se asigure că dispun de cadre de reglementare eficace și coerente pentru a valorifica și a completa inițiativele de autoreglementare”, a declarat Michel Barnier, vicepreședinte al Comisiei și comisar pentru piața internă și servicii.
Începând din septembrie 2013, UE încurajează întreprinderile să subscrie unui cod de conduită voluntar (Inițiativa privind lanțul de aprovizionare), prin care să se angajeze să dezvolte relații comerciale echitabile și durabile.
În continuarea aceste inițiative, UE intenționează să elaboreze o serie de principii de bune practică și un set de standarde minime pentru punerea în aplicare a acestora.
Se urmărește astfel ca tot mai multe cazuri să fie soluționate prin inițiative voluntare, mai degrabă decât prin proceduri judiciare lungi și costisitoare. În acest sens, organismele independente de control ar putea proteja confidențialitatea micilor întreprinderi care nu semnalează în prezent practicile neloiale de teama eventualelor consecințe.
Lanțul de aprovizionare cu alimente include numeroși actori – producători, unități de prelucrare, distribuitori etc. În UE, peste 47 de milioane de persoane lucrează în acest sector, în care IMM-urile sunt mai numeroase decât în aproape orice alt domeniu.
Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. Afla mai mult
Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor.
Cookie-urile necesare ajută la a face un site utilizabil prin activarea funcţiilor de bază, precum navigarea în pagină şi accesul la zonele securizate de pe site. Site-ul nu poate funcţiona corespunzător fără aceste cookie-uri.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
functionality_storage
11 months
personalization_storage
11 months
security_storage
11 months
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Aceste cookie-uri vă asigură o experienţă îmbunătăţită şi mult mai uşoară, deoarece au funcţionalităţi precum stocarea preferinţelor dvs. în legătură cu ce informaţii doriţi să primiţi.
Cookie-urile de statistică îi ajută pe proprietarii unui site să înţeleagă modul în care vizitatorii interacţionează cu site-urile prin colectarea şi raportarea informaţiilor în mod anonim.
Cookie-urile de marketing sunt utilizate pentru a-i urmări pe utilizatori de la un site la altul. Intenţia este de a afişa anunţuri relevante şi antrenante pentru utilizatorii individuali, aşadar ele sunt mai valoroase pentru agenţiile de puiblicitate şi părţile terţe care se ocupă de publicitate.