Achizițiile de autoturisme electrice şi hibride în România, dar şi în Europa, au cunoscut o creștere importantă în primul trimestru din 2020 şi în contextul pandemiei de COVID-19, deși evoluția generală a pieței auto a fost una negativă, arată câteva analize recente, potrivit Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).
Piaţa auto per ansamblu a scăzut în perioada analizată cu 22,2% în România şi cu 26,3% în UE+EFTA+UK.
Astfel, conform studiului JATO sau a celui PwC publicate recent, piața autoturismele electrice a înregistrat în Europa o creștere importantă atât în luna martie, cât și pe ansamblul primul trimestru, Europa fiind în trimestrul I din 2020 lider global pe piață autoturismelor “verzi”.
În acest context, autoturismele electrice au înregistrat în luna martie 2020 o creștere a înmatriculărilor cu 15%, ceea ce corespunde unei cote de piață de 17,4%, respectiv +10,1% comparativ cu luna martie a anului trecut (JATO).
Și în România, evoluția din primul trimestru 2020 autoturismelor “verzi” este una pozitivă, acestea ajungând la o cota de piață de 5,7%, față de doar 4,1% cât aveau în anul anterior, atât că o consecință a scăderii volumelor autoturismelor cu motoare termice (benzină, diesel) dar și că urmare a unui volum superior celui înregistrat anul trecut (1.575 de unităţi în 2020 față de 1.469 de unităţi în 2019).
În primele două luni piața autoturismele “verzi” au înregistrat o evoluție pozitivă, contrar celei înregistrate de cele cu motoare termice clasice, iar în luna martie, când impactul pandemiei COVID-19 a început să se resimtă, coroborat cu așteptarea lansării Programului Rabla PLUS, scăderile, deși au fost importante (-26,3% la electrice și -15,6% la hibride) au fost mai mici decât cele înregistrate de cele cu motoare clasice (-35% benzină și -29,8% diesel).
„Este însă de așteptat ca în lunile următoare, după lansarea efectivă a Programului Rabla PLUS (la sfârșitul lunii martie), achizițiile de autoturisme “verzi” să revină la creșteri importante”, arată APIA.
Potrivit sursei citate, această estimare este rezultatul faptului că în acceași perioada de timp de la începutul programului (nr. de zile), în acest an au fost deja realizate 372 rezervări pentru achiziția de autoturisme BEV și PHEV, cu 72,2% mai mult decât în 2019, când, în același interval erau doar 215 de rezervări.
„În plus, trebuie remarcat faptul că această creştere importantă a interesului pentru autoturismele electrice se produce în contextul pandemiei COVID-19 şi a dificultăţilor de derulare a activităţii cauzate de restrângerea activităţii în multe instituţii implicate în procesul de derulare a acestui program”, mai arată APIA.