Masinile poluante retrase pana in 2011, in presa de astazi

Adevarul: Masinile non-euro, retrase in 2011?

Premierul Calin Popescu Tariceanu a atentionat, ieri, proprietarii de masini non-euro ca este foarte posibil sa fie obligati sa renunte la autoturisme de la 1 ianuarie 2011, daca Uniunea Europeana va aproba directiva privind scoaterea din circulatie a acestui tip de autovehicule. Cu ocazia dezbaterii proiectului ordonantei de urgenta privind taxa de poluare auto, premierul a precizat: „Avem o problema care nu este de neglijat: proiectul actual nu are o reglementare pentru parcul existent, ci doar pentru masinile nou intrate in tara".

Principiul esential care­ guverneaza taxa auto este: „Poluatorul plateste", a spus ieri premierul Romaniei. Banii obtinuti din taxa vor fi alocati pentru proiecte de mediu, precum extinderea si amenajarea de spatii verzi, crearea de piste pentru biciclisti intre orasele din Romania sau producerea de energie „verde". Oficialii spun ca taxa ii dezavantajeaza pe cei care cumpara automobile poluante.

Masinile poluante, scoase din circulatie

Pornind de la o intrebare a unuia dintre participantii la dezbatere, premierul a spus: „Este foarte probabil ca la nivelul Uniunii Europene – si este o atentionare pe care o fac tuturor detinatorilor de masini poluante non-euro – de la 1 ianuarie 2011 sa fie adoptata o directiva pentru scoaterea acestor masini din circulatie".

Alaturi de Tariceanu, la dezbateri au participat si ministrul mediului Attila Korodi si ministrul finantelor Varujan Vosganian. Vocile celor trei demnitari au reiterat, la unison, faptul ca principalele considerente pe care se bazeaza aceasta taxa sunt cel al poluarii provenite din trafic si cel al necesitatii unor masuri sustinute de protectie a mediului.

Masini mai putin poluante

Premierul Calin Popescu Tariceanu a declarat ca ini­tierea taxei auto de poluare a avut ca punct de pornire principiul european potrivit caruia „poluatorul plateste". „Din respect pentru cei din jurul nostru avem, as spune, obligatia sa intelegem acest principiu fundamental. Pentru ca vrem sa reducem efectele pe care poluarea le are asupra sanatatii in conditiile in care bolile provocate de emisiile de noxe sunt tot mai frecvente, trebuie sa aplicam niste masuri", a spus Tariceanu. In opinia acestuia, un prim efect al taxei de poluare auto va fi incurajarea cumpararii de masini mai putin poluante.

Piste pentru biciclisti

Seful executivului precizat ca banii proveniti din taxa auto vor intra in bugetul Administratiei Fondului pentru Mediu si vor fi investiti transparent in proiecte de mediu. De pilda, un proiect major derulat din banii proveniti din taxa vizeaza crearea de piste de biciclete in orasele din Romania, ceea ce va duce, potrivit ministrului, la „decongestionarea traficului, mersul cu bicicleta fiind o alternativa sanatoasa la transportul clasic. La randul sau, ministrul Varujan Vosganian a tinut sa sublinieze faptul ca aceasta taxa de mediu nu a fost niciodata contestata de oficialii de la Bruxelles, numai modalitatea de calcul al acesteia facand obiectul procedurii de infringement, initiata, anul trecut, de Comisia Euro­peana.

Pentru mai multe informatii viziteaza Adevarul

Curentul: UE va pensiona batrana Dacie in 2011

Mai mult de jumatate dintre masinile care formeaza parcul auto ar putea fi retrase din circulatie incepand cu 2011, in baza unei directive a Comisiei Europene privind scoaterea din uz a autovehiculelor non-euro, discutata de executivul european, si care ar urma sa fie aplicata in maximum trei ani.

Prin datele existente, parcul auto al Romaniei este format in proportie de 54% din masini non-euro, iar romanii trebuie sa se pregateasca pentru politicile europene de restrictionare a traficului pentru autovehicule poluante.
Din categoria autoturismelor non-euro fac parte, printre altele, Dacia 1310 fabricata pana la 1 ianuarie 1996, Trabant, Oltcit, Opel Ascona, Renault 16, Renault 21, Opel Kadett, Renault 5.

Nota de fundamentare a proiectului ordonantei de urgenta care introduce taxa de poluare auto releva ca la nivelul Uniunii Europene se discuta "tot mai intens" asupra unei directive de scoatere din circulatie, incepand cu anul 2011, a autoturismelor non-euro.

Pentru mai multe informatii viziteaza Curentul

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri