Cât de bune sunt pentru mediu maşinile electrice? Si cum evoluează adopţia lor în România?
2023 a fost un an excelent pentru mașinile 100% electrice. Un studiu realizat de Roland Berger arată că România are cea mai ridicată rată de adopție a vehiculelor pur electrice din Europa Centrală și de Est. În comparație, anul 2024 nu s-a ridicat la nivelul așteptărilor în ce privesc vânzările de autovehicule electrice.
Există un procent mare dintre români care nu sunt mulțumiți de anumite aspecte, inclusiv de viteza medie de încărcare. Încă există multe provocări în piața vehiculelor electrice, însă la finalul zilei, sunt acestea viitorul sau nu?
Mașini electrice în România – cum arată statisticile
În 2023, s-au vândut peste 15.000 de mașini electrice în România, iar cel mai vândut brand a fost Dacia, cu 6.875 de unități comercializate. Pe locul doi s-a clasat Tesla, cu peste 1.000 de autoturisme vândute în același an.
Pentru 2024, veniturile generate de piața vehiculelor electrice din România sunt estimate să ajungă la 1,320 milioane de dolari. Se preconizează o rată anuală de creștere (CAGR 2024-2029) de 16,81%, ceea ce ar duce volumul pieței la aproximativ 2,871 milioane de dolari până în 2029.
În ceea ce privește unitățile vândute, se estimează că piața vehiculelor electrice din România va atinge 41.940 de vehicule până în 2029. Prețul mediu ponderat al vehiculelor electrice în România este prognozat să fie de 67.400 USD în 2024.
La nivel internațional, cele mai mari venituri vor fi generate în China, unde piața vehiculelor electrice este estimată la 376.400 milioane USD în același an.
Deși interesul pentru vehiculele electrice este în creștere la nivel global, România rămâne în urmă în ceea ce privește adoptarea acestei soluții de transport sustenabil.
Conform unui raport recent al EY, piața mașinilor electrice din România a crescut cu 26%, ajungând la o cotă de piață de 24% în 2023.
Cum va arăta piața în 2024 și în următorii 2-3 ani?
Potrivit analizei EY, se estimează că, în Europa, vor circula peste 75 de milioane de vehicule electrice (EV) până în 2030. Aceste proiecții sunt susținute de îmbunătățirile continue ale opțiunilor de EV și de economia tot mai avantajoasă a acestora în comparație cu motoarele tradiționale pe benzină și motorină.
Datele prezentate în raportul EY-Euroelectric intitulat „How do we solve the challenge of data interoperability in e-mobility?„ sugerează că vânzările de EV în Europa le vor depăși pe cele ale altor tipuri de motoare înainte de 2027.
În România, tranziția către mobilitatea electrică arată, de asemenea, promițător.
În 2023, vehiculele „electrificate” – care includ mașini complet electrice, plug-in hybrid și full hybrid – au atins o cotă de piață impresionantă de 24,4%, depășind vânzările motoarelor diesel cu 11,5%.
În mod specific, mașinile complet electrice au avut o cotă de piață de 10,7%, în creștere față de 9,1% în anul precedent.
Această creștere constantă sugerează o tendință de accelerare a adopției EV-urilor în România, aliniată cu așa-numita curbă S de creștere, conform căreia adoptarea EV-urilor accelerează semnificativ după ce cota de piață depășește pragul de 10%.
Situația parcului auto electric din România
Conform LEKTRI.CO, un start-up specializat în soluții de încărcare pentru vehicule electrice, flota de mașini electrice din țară a crescut în 2023 cu peste 15.300 de vehicule nepoluante.
Până în noiembrie 2023, România a atins pragul de 40.000 de vehicule electrice, ceea ce reprezintă o creștere de aproximativ 60% față de finalul anului 2022.
Clasamentul general al mașinilor electrice în România continuă să fie dominat de Dacia Spring, cu 16.263 de unități înmatriculate, urmată de Renault ZOE și Tesla Model Y, cu 2.325, respectiv 2.279 de mașini înmatriculate.
Conform analizei LEKTRI.CO, există posibilitatea ca Renault ZOE să părăsească podiumul în viitorul apropiat, modelele Tesla Model Y și Model 3 fiind la o diferență de mai puțin de 100 de unități față de locul al doilea.
Cât de tare poluează fabricarea unei mașini electrice vs. una cu ardere internă?
Fabricarea unei mașini electrice poate genera mai multe emisii de CO2 decât cea a unui automobil pe combustie internă, în principal din cauza producției bateriilor și utilizării materialelor rare.
Aceste emisii ar fi totuși compensate pe parcursul utilizării vehiculului. Într-un ciclu de viață complet (producție, utilizare, reciclare), mașinile electrice înregistrează o amprentă de carbon mai mică decât cele convenționale, mai ales dacă sunt alimentate cu energie verde.
De exemplu, pentru 200.000 km de utilizare:
- BMW iX3 poluează cu 40% mai puțin decât BMW X3 30i pe energie din rețea și cu 67% mai puțin pe energie regenerabilă.
- BMW iX are o amprentă cu 36% mai mică față de BMW X5 30d pe energie din rețea și cu 66% mai mică pe energie regenerabilă.
- BMW i4 generează cu 32% mai puține emisii decât BMW Seria 4 420i pe energie din rețea și cu 64% mai puține pe energie verde.
„Evaluarea a fost făcută pentru o utilizare de 200.000 km şi are ca referinţă emisiile de CO2 echivalente pentru producţia de energie în Germania care sunt cu aproximativ 33% mai mari decât în România. Asta înseamnă că, pentru piaţa locală, nivelul de emisii pe tot ciclul de viaţă pentru alimentarea cu energie din reţea sunt şi mai bune”, arată un comunicat al BMW Group.
Cu toate acestea, fabricarea unei mașini electrice implică emisii de CO2 semnificative, în special din cauza producției bateriilor și a extracției materiilor prime, însă partea bună este că pe parcursul utilizării au emisii aproape zero pe drum. În comparație, mașinile cu motor cu ardere internă continuă să emită CO2 constant pe durata utilizării.
Bine de știut: Noul regulament al UE privind bateriile a intrat în vigoare la începutul acestui an, stipulând că, din 2036, cel puțin 26% din cobaltul din fiecare baterie trebuie să fie reciclat, comparativ cu 15% pentru nichel și 12% pentru litiu.
Pe termen lung, mașinile electrice sunt mai puțin poluante. Un studiu realizat de publicația T&E (Transport & Environment) arată că un vehicul electric mediu din UE are o amprentă de carbon de aproape trei ori mai mică decât un automobil pe benzină sau motorină.
Acest decalaj crește pe măsură ce rețelele electrice devin mai ecologice, iar reciclarea și reutilizarea bateriilor contribuie la reducerea impactului de mediu.
Dezvoltarea tehnologiilor alternative pentru baterii, precum cele fără cobalt sau pe bază de sodiu, și reglementările stricte ale UE privind sustenabilitatea bateriilor ajută la reducerea emisiilor.
Știai că: Proprietarii de mașini electrice au amprenta de carbon mai mare? Iată de ce:
Un studiu realizat de doi psihologi și un economist de la Universitatea din Turku, Finlanda, arată că, deși proprietarii de vehicule electrice (EV) contribuie mai puțin la emisiile de gaze cu efect de seră atunci când conduc, aceștia continuă să aibă o amprentă de carbon mai mare decât media. Motivul principal este că acești consumatori sunt, în general, mai bogați, iar stilul lor de viață generează mai multe emisii.
Publicat în jurnalul PLOS Climate, studiul a analizat răspunsurile la un chestionar trimis în 2022 unui eșantion aleatoriu de 3.857 de finlandezi, axat pe alegerile de stil de viață, utilizarea mașinilor și opiniile despre EV-uri.
Rezultatele au arătat că proprietarii de EV-uri au venituri și niveluri de educație mai ridicate și parcurg mai mulți kilometri anual decât alți șoferi. Totuși, amprenta lor de carbon rămâne mai mare, din cauză că folosesc mai multă electricitate (provenită în mare parte din surse poluante, precum centralele pe cărbune), consumă mai multe bunuri și călătoresc mai mult.
Concluzia studiului este că, deși vehiculele electrice reduc emisiile la nivel individual, utilizarea acestora nu compensează emisiile generale mai mari asociate stilului de viață al persoanelor mai înstărite.
Măsuri de încurajare a achiziționării unui vehicul electric practice în România
Stimulente și reglementări care vizează creșterea adoptării vehiculelor cu combustibili alternativi și a infrastructurii:
Beneficii fiscale pentru proprietari
BEV-urile (vehicule electrice cu baterie) sunt scutite de plata taxei anuale pe mașini.
PHEV-urile (vehicule hibride plug-in) plătesc taxa pe mașină cu o reducere de cel puțin 50%, iar rata este stabilită de autoritățile locale.
Subvenții pentru achiziționare
Rabla Plus: Acest program oferă eco-bonuri între 2.600 și 6.250 de euro la casarea unui vehicul poluant vechi și achiziționarea unui nou BEV sau PHEV. Suma depinde de emisiile de CO2 și categoria vehiculului nou.
Rabla: Deși este destinat în principal vehiculelor non-electrice, acest program oferă un eco-bon mai mic de 1.500 de euro pentru casarea unei mașini vechi și achiziționarea unui nou PHEV cu emisii de CO2 de peste 78g/km.
Alte beneficii financiare
600 milioane RON (1,2 milioane EUR) sunt disponibile pentru înlocuirea microbuzelor școlare. Între 2.500 și 3.000 de școli vor primi autobuze electrice.
Stimulente pentru infrastructura AF
Se oferă o rambursare de maximum 2.500 de euro pentru stațiile < 22kW și 30.000 de euro pentru stațiile > 22kW.
Beneficii fiscale la înmatriculare
Atât BEV-urile, cât și PHEV-urile sunt scutite de plata taxei de înmatriculare, care de obicei variază între 4% și 16% din valoarea vehiculului.
PHEV-urile beneficiază de o taxă anuală de drum semnificativ mai mică în comparație cu mașinile pe benzină.
- Stimulente locale
Încărcare publică gratuită: mai multe municipalități oferă încărcare gratuită sau la tarife reduse pentru vehiculele electrice în zonele de parcare publice. - Parcare preferențială: unele orașe oferă locuri de parcare desemnate pentru vehicule electrice, mai aproape de magazine sau cu timpi de așteptare mai scurți.
- Prime de asigurare mai mici: unele companii de asigurări oferă rate reduse pentru vehiculele electrice.
Programul „Rabla Plus” 2024
Programul Rabla Plus 2024 oferă stimulente financiare pentru achiziționarea de autovehicule electrice și hibride, atât pentru persoane fizice, cât și pentru instituții publice sau organizații.
Cuantumul ecotichetului:
- 25.500 lei pentru achiziționarea unui autovehicul pur electric sau a unui vehicul cu pilă de combustie cu hidrogen, cu excepția motocicletelor.
- 13.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul electric hibrid, care emite maxim 80 g CO₂/km (conform standardului WLTP), cu excepția motocicletelor.
- 13.000 lei pentru achiziționarea unei motociclete electrice.
Ecotichetul este disponibil pentru vehicule noi cu valoare de până la 70.000 euro (TVA inclus).
Condiții pentru persoane fizice:
- Să aibă domiciliul sau reședința în România.
- Să fie la zi cu taxele, impozitele și contribuțiile.
- Să fi înscris la un producător validat pentru achiziționarea unui vehicul nou.
- Să fi predat un autovehicul uzat unui colector autorizat și să fi obținut dovada radierei acestuia.
- Să achiziționeze vehiculul nou de la producătorul validat care a eliberat nota de înscriere.
Cele mai comune mituri despre mașinile electrice. Spoiler: nu sunt adevărate
Mitul #1: Vehiculele electrice sunt mai dăunătoare pentru climă decât mașinile pe benzină din cauza emisiilor de la centralele electrice.
Fapt: Vehiculele electrice au, de obicei, un impact mai mic asupra mediului comparativ cu mașinile pe benzină, chiar și atunci când se ține cont de emisiile generate de electricitatea utilizată pentru încărcare. În plus, ele sunt mult mai eficiente în utilizarea energiei.
Mitul #2: Vehiculele electrice sunt mai dăunătoare pentru climă din cauza producției bateriilor.
Fapt: Emisiile de gaze cu efect de seră pe durata de viață a unui vehicul electric sunt, de obicei, mai mici decât cele ale unei mașini pe benzină, chiar și atunci când se iau în considerare emisiile legate de producerea bateriilor.
Mitul #3: Bateriile vehiculelor electrice sunt instabile și trebuie înlocuite frecvent.
Fapt: Înlocuirea bateriilor din cauza defectelor este rară. De obicei, bateriile sunt concepute pentru a dura întreaga viață a vehiculului, iar rata de defecțiune a scăzut semnificativ în ultimii ani.
Mitul #4: Creșterea numărului de vehicule electrice va suprasolicita rețeaua electrică.
Fapt: Vehiculele electrice pot fi încărcate în timpul orelor de vârf sau în timpul nopții, atunci când cererea de energie este mai mică, iar cercetările arată că există suficientă capacitate pentru a face față creșterii numărului acestora.
Mitul #5: Nu există destule stații de încărcare.
Fapt: Există aproximativ 1.350 de stații de încărcare publice în România și numărul acestora crește rapid.
Mitul #6: Vehiculele electrice nu au suficientă autonomie pentru a face față cerințelor zilnice.
Fapt: Majoritatea vehiculelor electrice oferă o autonomie suficientă pentru majoritatea deplasărilor zilnice. Majoritatea autovehiculelor electrice au o autonomie semnificativă. 2024 a adus cea mai mare autonomie la un vehicul electric: până la 800 de kilometri (Tesla Model S Plaid).
Mitul #7: Vehiculele electrice nu sunt la fel de sigure ca cele pe benzină.
Fapt: Vehiculele electrice trebuie să îndeplinească aceleași standarde de siguranță ca și vehiculele convenționale și sunt dotate cu caracteristici de siguranță suplimentare pentru a proteja în caz de accident.
Potrivit unui studiu, în decembrie 2023, în România circulau peste 40.000 de mașini electrice, ceea ce reprezintă o creștere de 60% față de anul precedent.
Adevăratele dezvantaje ale mașinilor electrice
Bateriile lor necesită metale rare
Bateriile pentru vehiculele electrice sunt fabricate din litiu, un metal ușor și elementul solid cel mai ușor în condiții normale.
Cele mai mari cantități de litiu sunt produse în Chile, urmate de Argentina și China, iar Bolivia deține cele mai mari rezerve cunoscute.
Alte metale folosite includ cupru, cobalt, aluminiu, nichel și, uneori, mangan.
Exploatarea cobaltului, care este toxic pentru oameni, este frecvent realizată de mineri din Republica Democrată Congo, inclusiv femei și copii, fără echipamente de protecție corespunzătoare.
Există îngrijorări că Europa nu va putea produce suficiente vehicule electrice în viitorul apropiat din cauza accesului limitat la litiu și a lipsei de fabrici pentru producerea bateriilor.
Fabricarea vehiculelor electrice produce emisii mai mari
Fabricarea unui vehicul electric implică emisii semnificative de gaze cu efect de seră, deoarece materialele trebuie extrase, rafinate și prelucrate, toate aceste etape generând emisii de CO2.
Deși procesul de fabricație al unui vehicul pe benzină sau motorină emite între 7 și 10 tone de CO2, fabricarea unui vehicul electric adaugă emisii suplimentare de la producția bateriei. O baterie de 60 kWh emite aproximativ 9 tone de CO2, iar vehiculul electric ajunge la 16-19 tone de CO2 în total.
Sunt verzi doar în funcție de sursa de energie
Impactul unui vehicul electric asupra mediului depinde semnificativ de sursa de energie utilizată pentru încărcarea bateriei.
Dacă energia provine dintr-o centrală pe cărbune, emisiile pot ajunge la 850 g CO2 pe kWh, pe când energia regenerabilă reduce semnificativ aceste emisii la aproximativ 36 g CO2 pe kWh.
Vehiculele electrice pot mai fi scumpe
Prețul de achiziție al vehiculelor electrice este mai mare comparativ cu cele pe benzină sau motorină, dar costurile operaționale sunt mai mici.
În plus, întreținerea este mai ieftină datorită numărului redus de piese mobile și absenței filtrelor sau uleiului de schimb.
În ansamblu, vehiculele electrice pot fi mai ieftine pe termen lung.
Nu poți merge la fel de departe cu un vehicul electric
Deși tehnologia bateriilor este în continuă îmbunătățire, majoritatea vehiculelor electrice au o autonomie mai mică decât cele pe benzină sau motorină. Acestea sunt ideale pentru orașe și drumuri scurte, dar necesită timp de încărcare considerabil (minim 30 de minute) la stații de încărcare rapidă.
Nu sunt suficiente puncte de încărcare
În România există aproximativ 1.350 de stații de încărcare pentru vehicule electrice, iar numărul lor va crește la 15.000 până în 2026, un obiectiv asumat prin PNRR (Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă).
Totuși, încărcarea unei mașini electrice durează mult mai mult decât alimentarea unui vehicul pe benzină sau motorină, iar costul poate ajunge la 200 de lei, în funcţie de capacitatea bateriei.
Cu toate că lumea se îndreaptă spre energie verde, mașini electrice și surse regenerabile de energie, cel puțin impactul mașinilor electrice asupra mediului depinde de mai mulți factori, inclusiv sursa de energie utilizată pentru încărcare și metodele de producție ale bateriilor, iar tranziția la acest tip de vehicul trebuie reglementată încontinuu, pe măsură ce apar provocări și probleme.
- E.ON extinde masiv rețeaua pentru mașini electrice și plantează apoape zece mii de copaci
- În România circulă peste 45.200 de maşini electrice
- Europa va înregistra o încetinire a cererii și a vânzărilor de mașini electrice
- Eaton lansează în România noile stații de încărcare rapidă pentru mașini electrice
#masinielectrice #electriccars #transportsustenabil #emisiidecarbon #emisiitransport #BEV #PHEV #masinihibride #consumdeenergiemasinielectrice #emisiimasinielectrice