Ministerul Mediului a lansat marca înregistrată „Produs în Arie Naturală Protejată”, dedicată produselor care își au circuitul de producție în cele 1.574 de arii naturale protejate din țară. 1.200 de producători și-au anunțat deja intenția de a solicita dreptul de a utiliza această marcă.
„Suntem una dintre țările care semnează declarația prin care, Pactul Ecologic European, devine motor de dezvoltare post-COVID. România are șansa unui motor de înaltă performanță pentru o viitoare economie verde: avem în țară 1.574 de arii naturale protejate. Un sfert de țară deține deja combustibilul verde de creștere! Iar peste 2 milioane de români, care locuiesc în prezent în ariile naturale protejate, pot impulsiona această piață”, a declarat ministrul Costel Alexe la evenimentul de lansare al brandului.
Marca înregistrată „Produs în Arie naturală protejată” va reuni toate produsele care își au originea într-una din cele peste 1.500 de arii naturale care sunt în România. Printre produse se află: brânzeturi românești, sucuri naturale, ceaiuri din plante medicinale, vin sau pălincă tradițională, ii, servicii turistice.
„Sper că, o dată cu ideea noastră, tot mai mulți români care trăiesc în ariile naturale protejate să fie impulsionați de acest nou instrument economic și de piață pe care o deschidem să-și dezvolte afaceri. Să producă alimente de calitate sau produse tradiționale în ariile noastre protejate. Vrem să dăm valoare acestui brand așa încât, produsele marcate cu Arie Naturală Protejată să fie cumpărate de români, dar să ajungă și pe mesele europenilor”, a mai spus ministrul Costel Alexe.
„Munca oamenilor din comunitățile locale aflate în arii naturale protejate, multe dintre ele situate în zone montane greu accesibile, izolate, este tributară fermierilor care practică o agricultură cu valoare naturală ridicată și care generează ceea ce îndeobște este cunoscut ca produs local. Cunoscute în context internațional ca «produse locale importante pentru conservarea naturii» (High Nature Value Products), aceste produse ajută la menținerea peisajelor naturale din zonele rurale datorită continuării practicilor agricole într-un mod tradițional, încă aplicate de gospodării din satele românești pentru creșterea animalelor și exploatarea terenurilor”, au transmis cei de la Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate (ANANP).
Produsul local contribuie la:
- conservarea biodiversității spațiului rural (speciilor și asociațiilor de plante și animale dependente de acest mediu), conservarea habitatelor si a peisajelor rurale, precum si la protecția resurselor naturale (prin utilizarea unor practici prietenoase cu mediul);
- dezvoltarea economiei locale, sprijinind fermierii de semi-subzistență, prin menținerea activităților agricole în sistem de fermă/ gospodărie;
- păstrarea patrimoniului cultural și perpetuarea tradițiilor în aceste zone rurale;
- încurajarea utilizării îngrășămintelor organice (gunoi de grajd) conform cerințelor de fertilizare a pajiștilor (utilizarea gunoiului de grajd este permisă până în echivalentul a maxim 30 kg. N s.a./ha)
Orice producător român poate obține dreptul de autorizare și folosire a acestei mărci după ce solicită la Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate și parcurge un proces de auditare locală a produsului. Auditul local, care va fi derulat prin ANANP, va presupune, în primul rând, evaluarea circuitului de producție și măsura în care acesta provine dintr-o arie naturală protejată.
Pentru obținerea mărcii se poate aplica pentru următoarele categorii principale de producător sau prestator servicii:
- Alimente: toate alimentele, băuturile, care sunt caracteristice ariilor naturale protejate din România şi a căror producţie este efectuată într-un mod ecologic şi caracteristic comunităților locale;
- Produse meşteşugăreşti: toate acele produse tradiţionale, purtătoare de valori culturale naționale, produse de către comunitatea locală într-un mod ecologic pe teritoriul ariilor naturale protejate din România;
- Cazare/Masă: toate acele unităţi comerciale, în cadrul cărora gazda oferă cazare şi mâncare într-un mod ecologic, pe teritoriul ariilor naturale protejate din România, caracteristice obiceiurilor locale, cu scopul de a populariza mediul local natural şi cultural;
- Produse turistice: toate serviciile de agrement prestate într-un mod ecologic pe teritoriul ariilor naturale protejate din România, popularizând mediul local natural şi cultural (spre exemplu, observarea păsărilor, observarea stelelor, plimbări pedestre prin natură, apicultură, coacerea produselor de panificație ș.a.m.d.).
Până la finalul lunii septembrie, Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate va deschide un magazin online care va vinde toate produsele care solicită și obțin dreptul de folosire a noii mărci înregistrate.
Brandul „Produs în Arie Naturală Protejată” a fost lansat de Ziua Mediului, pe 5 iunie, iar la eveniment au luat parte 20 de administrații ale parcurilor naționale și naturale din România, care au prezentat preparate produse în ariile protejate.