Ministrul israelian al Finantelor, Yuval Steinitz, a anuntat un plan prin care statul va percepe o taxa vamala pentru vehiculele de mari dimensiuni, ce emit mai mult, si ofera o subventie la casarea modelelor invechite de automobil, anunta Reuters.
Yuval Steinitz spera ca planul sau ii va convinge pe israelieni sa treaca pe automobile hibrid, pentru ca si statul ar avea de castigat 100 de milioane de dolari pe an. Descris ca „o revolutie a taxei verzi”, planul trebuie implementat in cursul deceniului urmator si trebuie sa fie mai intai aprobat de comitetul de finante al parlamentului.
Nivelul tot mai mare de CO2 din atmosfera, provocat de numarul tot mai mare de vehicule de pe soselele Israelului, a inceput sa consume din PIB-ul tarii. Pana la 2% din produsul intern brut al Israelului s-a irosit in 2008 din cauza poluarii, ce a provocat boli si daune de infrastructura.
Criticii proiectului afirma ca sumele suplimentare ar mari taxa de baza pentru vehiculele noi de la 75% la 92%, iar aceasta, impreuna cu stimulentele oferite pentru automobilele cu emisii reduse, ar putea creste pretul pentru cele mai multe vehicule de mici dimensiuni.
Yuval Steinitz a declarat ca taxele ar scadea la 30% pentru hibrizi, iar impactul costurilor suplimentare va fi suportat de masinile mari, de cele de lux sau de teren. In plus, guverul va incuraja casarea celor 70.000 de automobile mai vechi de 20 de ani care inca circula pe soselele tarii. Conform planului, pentru fiecare vehicul de acest gen, proprietarul va primi 750 de dolari.
Din cauza recesiuni, Israelul va ajunge la un deficit estimat la 6% din PIB in 2009.
Foto: israelity.com