Principiul „force for good” este busola tuturor acțiunilor Mastercard, spune Ioana Gorgăneanu, Vice President, Head of Marketing & Communications, Southeast Europe, Mastercard, într-un interviu pentru GREEN REPORT. Compania se concentrează pe atingerea obiectivului setat prin inițiativa Priceless Planet Coalition – plantarea a 100 milioane de copaci până în 2025. Copacii vor fi plantați în zonele cu cel mai mare potențial să genereze un impact pozitiv asupra obiectivelor climatice. În România, acțiunile Mastercard sunt îndreptate către creșterea gradului de educație financiară, spune ea. În ceea ce privește inițiativele pe care compania le-a implementat pentru a reduce amprenta de carbon, în anul 2022 au fost produse 109 milioane de carduri Mastercard din materiale reciclate și de origine biologică, extinzând totalul la 169 de milioane începând din 2018. Compania și-a anunțat angajamentul ca, până în 2028, toate cardurile de plată să fie fabricate din materiale mai sustenabile și aprobate printr-un program de certificare, în premieră pentru o rețea de plăți.
- De ce a ales Mastercard să fie unul dintre partenerii Galei Green Report în acest an?
Pentru al treilea an consecutiv, suntem parteneri ai Galei Green Report deoarece credem în valorile și în inițiativele promovate în cadrul acestui eveniment. Proiectele care contribuie la conservarea mediului trebuie celebrate și făcute cunoscute publicului larg pentru a putea învăța unii de la alții și pentru a îmbunătăți acțiunile noastre concrete de azi, pentru un mâine mai bun.
Credem, de asemenea, în puterea colaborării, iar prin parteneriatele noastre cu companii din mediul privat, instituții publice și organizații nonguvernamentale, ne propunem să contribuim la construirea unei lumi mai echitabile și mai prospere prin mobilizarea resurselor, schimbul de cunoștințe, transferul de tehnologie și promovarea co-creării. Suntem conștienți că impactul nostru poate fi cu adevărat semnificativ atunci când lucrăm împreună.
- Cum se aliniază Mastercard la obiectivele globale de sustenabilitate, având în vedere angajamentul de a atinge zero emisii de gaze cu efect de seră până în 2040?
La Mastercard, ESG nu este doar un „nice-to-have”, este ceea ce suntem. Principiul „force for good” este busola tuturor acțiunilor noastre. Și am ales să acționăm ca o forță a binelui și să contribuim cu resursele noastre locale, regionale și globale pe trei direcții cheie: People, Planet & Prosperity. Toate inițiativele Mastercard sunt construite astfel încât să contribuie la bunăstarea oamenilor și prosperitatea planetei, vizând creșterea nivelului de educație și incluziune financiară, creșterea gradului de digitalizare, soluții pentru smart cities, inițiative în domeniul sănătății și inițiative pentru protecția mediului.
Astfel, prin intermediul rețelei noastre, colaborăm cu parteneri pentru a introduce pe piață inovații și noi inițiative în domeniul mediului, precum Priceless Planet Coalition – un proiect cu adevărat priceless prin care ne propunem plantarea a 100 milioane de copaci în zonele cu cel mai mare potențial să genereze un impact pozitiv asupra obiectivelor climatice. La acesta se adaugă Mastercard Carbon Calculator, un instrument care le permite clienților să vadă amprenta de carbon estimată a tuturor achizițiilor lor și Programul de carduri din materiale sustenabile pentru a facilita tranziția către materiale reciclate și de origine biologică.
- Mastercard și-a redus deja o parte considerabilă din emisiile totale. Care sunt inițiativele specifice pe care Mastercard le-a implementat în 2022 pentru a reduce amprenta de carbon?
Așa este, potrivit Raportulului Mastercard privind responsabilitatea corporativă 2022, emisiile Scope 1, 2 și 3 ale Mastercard au fost reduse cu 41% comparativ cu 2016 – un rezultat încurajator, obținut prin multiple inițiative și eforturi constante de reducere a amprentei noastre de carbon la nivel global. Angajamentul Mastercard față de sustenabilitate începe prin gestionarea impactului propriilor noastre operațiuni și se extinde pe întregul nostru lanț valoric. Ceea ce se traduce prin reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, reducerea deșeurilor și colaborarea cu furnizorii noștri pentru a face și ei, la rândul lor, același lucru.
O inițiativă concretă în vederea reducerii amprentei activității noastre asupra mediului constă în lansarea Programulului de carduri sustenabile. De la momentul lansării în 2018, peste 330 de bănci și emitenți de alte tipuri din 80 de țări s-au înscris în program și au colaborat cu principalii producători de carduri. Rezultatul: în 2022, au fost produse 109 milioane de carduri Mastercard din materiale reciclate și de origine biologică, extinzând totalul la 169 de milioane începând din 2018. Iar anul trecut ne-am anunțat angajamentul ca, până în 2028, toate cardurile de plată Mastercard să fie fabricate din materiale mai sustenabile și aprobate printr-un program de certificare, în premieră pentru o rețea de plăți.
- Cum contribuie Mastercard la inițiativa Priceless Planet Coalition pentru restaurarea a 100 de milioane de arbori până în 2025 și care sunt rezultatele concrete obținute în 2022?
Priceless Planet Coalition Coalition este o inițiativă demarată de Mastercard în 2020, alături de experții forestieri din cadrul Conservation International și World Resources Institute, ce reunește companii, comunități și consumatori în lupta împotriva schimbărilor climatice. În drumul spre obiectivul nostru de a restaura 100 de milioane de copaci până în 2025 prin intermediul Priceless Planet Coalition, în 2022, am obținut finanțare pentru replantarea a aproximativ 13 milioane de arbori. Eforturile noastre s-au concentrat în 18 zone din 19 țări: Asia Pacific (Australia, Cambodgia, China, India, Filipine); America Latină (Brazilia, Columbia, Guatemala); Europa (Franța, Portugalia, Spania, Scoția); Orientul Mijlociu și Africa (Madagascar, Republica Democrată Congo, Kenya, Malawi, Emiratele Arabe Unite) și America de Nord (Mexic, Statele Unite).
Priceless Planet Coalition nu se concentrează doar pe plantarea de copaci, ci și pe regenerarea pădurilor în locurile cu cea mai mare nevoie și cu cel mai mare potențial să genereze un impact pozitiv asupra obiectivelor climatice, comunitare și de biodiversitate. Ghidată de partenerii Conservation International și World Resources Institute, Priceless Planet Coalition utilizează cele mai riguroase și bune practici bazate pe știință, pentru identificarea unor noi zone de implementare a proiectului, pentru selectarea speciilor de arbori adecvate și pentru asigurarea sănătății pădurilor pe termen lung prin monitorizare continuă, oferind totodată oportunități economice pentru comunitățile locale.
- Cum funcționează și cum a evoluat Calculatorul de Carbon lansat în 2021, care permite consumatorilor să vizualizeze amprenta de carbon estimată a achizițiilor lor?
Carbon Calculator este un instrument integrat în rețeaua globală Mastercard, dezvoltat împreună cu FinTech-ul suedez Doconomy, destinat băncilor. Mai precis, acesta le oferă clienților băncilor acces la insight-uri și date despre amprenta de carbon estimată a tuturor achizițiilor lor și le oferă sfaturi despre cum să facă optimizări practice și simple, care să conducă la cheltuieli mai atente.
Am lansat această soluție pentru a răspunde la o nevoie reală pe care am identificat-o în rândul consumatorilor din întreaga lume – dorința de a proteja mediul înconjurător și de a avea un stil de viață mai sustenabil. Nevoia pentru un consum mai conștient s-a accentuat în ultimul deceniu și, în contextul pandemiei, oamenii au devenit mai conștienți ca oricând de efectele pe care acțiunile lor le pot genera asupra mediului. De aceea, Carbon Calculator integrează tehnologia Mastercard Donation, permițându-le consumatorilor să contribuie la proiectele de regenerare a pădurilor din cadrul Priceless Planet Coalition, pentru a compensa propriile emisii de CO2, fie prin donații, fie prin utilizarea programelor de loialitate oferite de băncile lor.
- Cum a gestionat Mastercard creșterea emisiilor în 2022, având în vedere creșterea operațiunilor proprii și a numărului de angajați, și care sunt strategiile pentru a compensa aceste emisii în viitor?
Pe lângă inițiativele menționate anterior, în 2021, Mastercard a introdus un nou sistem de compensare, destinat angajaților care se implică în atingerea obiectivelor de sustenabilitate aflate pe agenda companiei. Astfel, bonusul de care au beneficiat a fost determinat în parte de performanța companiei în ceea ce privește neutralitatea emisiilor de carbon, incluziunea financiară și egalitatea de remunerare între femei și bărbați.
Inițial, acest sistem se adresa reprezentanților din top management, însă începând cu 2022, Mastercard a extins acest model de compensare, făcându-l accesibil tuturor angajaților la nivel global, ducând responsabilitatea noastră comună și progresul la următorul nivel. Astfel, eforturile angajaților care se străduiesc să obțină rezultate solide în atingerea obiectivelor noastre ESG sunt încurajate și chiar recompensate de companie.
- Cum se adaptează Mastercard la schimbările în utilizarea spațiului de birouri și la creșterea numărului de angajați în contextul pandemiei, având în vedere impactul asupra emisiilor de carbon?
Ca parte a strategiei noastre de reducere a emisiilor, Mastercard caută clădiri cu certificări ecologice pentru noile contracte de închiriere, iar contractele conțin clauze ce urmăresc criterii ecologice. La sfârșitul anului 2022, 89% din spațiile noastre de lucru la nivel global îndeplineau cerințele regionale sau internaționale de certificare ecologică. În prezent, toate sediile pe care le deținem sunt certificate ecologic și sunt dotate cu panouri solare. Toate construcțiile noi, renovările și proiectele de clădiri aderă la standardul Mastercard Environmental Design Standard, un document în continuă evoluție care specifică cerințele pentru eficiență energetică și certificarea clădirilor verzi.
- Ce parteneriate și colaborări are Mastercard cu furnizorii de utilități pentru a aduce energie verde în rețea și a reduce dependența de combustibili fosili?
În 2022, operațiunile Mastercard au utilizat 100% energie regenerabilă pentru al șaselea an consecutiv, îndeplinindu-ne astfel angajamentul pentru sustenabilitate ca membru al RE100 începând cu anul 2020. Compania adoptă o abordare cuprinzătoare, care include dezvoltarea de surse de energie regenerabilă în comunitățile în care suntem prezenți, acorduri pe termen lung cu furnizorii de utilități și achiziția de certificate de energie regenerabilă (REC) în diverse locații. Obiectivul principal este creșterea utilizării surselor de energie regenerabilă pe termen lung. Astfel, Mastercard caută în mod activ oportunități de a integra noi surse de energie regenerabilă în rețea. De asemenea, deoarece emisiile furnizorilor noștri reprezintă 80% din emisiile noastre, ne angajăm să ne implicăm și să dezvoltăm în mod activ felul în care operează furnizorii cu care colaborăm. În 2022, am mărit numărul personalului nostru dedicat care colaborează cu furnizorii și am organizat mai multe inițiative dedicate tranziției către surse sustenabile de energie în toate sectoarele lanțului nostru de aprovizionare.
- Ce planuri în domeniul sustenabilității are Mastercard pentru următoarea perioadă?
La nivel global, ne concentrăm pe atingerea obiectivului setat prin inițiativa Priceless Planet Coalition – plantarea a 100 milioane de copaci până în 2025. În România, acțiunile noastre sunt îndreptate către creșterea gradului de educație financiară, prin parteneriatele cu Junior Achievement și Asociația pentru Promovarea Performanței în Educație, încurajarea unui stil de viață activ prin sport alături de CSU ASE și Sport Arena, și susținerea transformării sistemului medical prin parteneriatul cu Asociația Dăruiește Viață, care, odată cu construcția primului Spital de Copii, propune și o nouă abordare medicală – îngrijirea centrată pe pacient.