Un cont de Instagram atrage atenția asupra persoanelor influente din mediul online, influencerii, care își fac fotografii în câmpurile de maci din California și promovează un comportament neadecvat asupra mediului. Astfel, locul a devenit foarte cunoscut, iar mii de oameni se înghesuie să se fotografieze cu florile și încalcă regulile parcului natural.
După un sezon cu multe ploi, California a prins culoare odată cu venirea primăverii. Maci portocalii colorează versanții munților și atrag ca un magnet mii de oameni care nu vor decât să-și facă poze printre flori, apoi să posteze pe social media.
Problema este că unii dintre aceștia ar face orice pentru o fotografie reușită. Ies de pe alee și se întind în lanurile de maci, rup florile, uneori chiar cu tot cu rădăcini. Fără să ne fi gândit că e ceva rău în asta, poate și noi am făcut la fel când am dat de un câmp de maci, în drum spre mare, sau de o poieniță plină de ghiocei, primăvara. Însă aici numărul persoanelor care fac asta e foarte mare, văile cu maci devenind foarte turistice, iar natura nu are timp să-și revină.
Un bărbat anonim, de 31 de ani, din America, a creat un cont de Instagram numit „Public Lands Hate You” în care își îndreaptă atenția în special spre persoanele publice, așa numiții influenceri, care dau tonul unor trenduri și trimit valuri de persoane în locurile unde se fotografiază.
„Avem acești influenceri care au acces la 100.000 de persoane, fiecare. Postează lucruri la care nici nu se gândesc ce impact vor avea. Dar efectele sunt exponențial mari. Apoi, oamenii postează din ce în ce mai des (de acolo),” a spus bărbatul, care susține că a vizitat fiecare parc național din 48 de state, pentru The Guardian. „Terenurile publice sunt casele mele de vacanță. Acolo mă duc să-mi încarc bateriile”.
De asemenea, el critică și brandurile care lucrează cu aceste persoane publice, dar și utilizarea Photoshop-ului, prin care sunt create fotografii care pot încuraja oamenii să facă lucruri foarte periculoase, din dorința de a recrea ceea ce au văzut online.
„Influencerii de pe Instagram au o putere surprinzătoare când vine vorba de a trimite oamenii într-un loc nou. Peste noapte, o destinație necunoscută poate deveni un loc aglomerat. Prin urmare, există o presiune asupra influencerilor să nu folosească geotag-ul (locația exactă) atunci când postează”, explică jurnaliștii de la Tree Hugger.
De exemplu, un loc din Arizona cunoscut sub numele de Horseshoe Bend a devenit, dintr-un loc pustiu, unul în care autoritățile au fost nevoite să amenajeze o parcare pentru 300 de mașini și să împrejmuiască zona cu garduri de metal, pentru siguranța vizitatorilor care se înghesuie la poze.
Postările de pe contul Public Lands Hate You fac parte dintr-o mișcare de atragere a atenției asupra comportamentelor negative de pe terenurile publice din America. Unele mesaje au reușit chiar să ducă la desfacerea contractelor dintre influenceri și branduri sau chiar la investigații realizate de serviciile responsabile de parcurile naționale.
Acum șapte luni a fost lansată o petiție online prin care semnatarii cer Instagram și Facebook implementarea unui sistem prin care utilizatorii să poată raporta încălcarea unor reguli, ceea ce duce la un impact major asupra mediului. Până acum, petiția numită „Încurajarea generației social media să se poarte mai responsabil în natură” a strâns 18.860 de semnături din 25.000 propuse.