În ultimii trei ani, industria hainelor la mâna a doua a crescut de 21 de ori mai repede decât cea a hainelor noi, de calitate. Dacă își menține această creștere, piața se va dubla în următorii cinci ani și va depăși cu mult industria fast fashion.
Un studiu realizat de un magazin online de haine la mâna a doua (second hand – SH) a arătat că percepția asupra hainelor s-a schimbat aproape radical în ultimii ani. Dacă înainte exista o reticență în a purta hainele altcuiva, acum clienții se gândesc mai mult să economisească bani și să aibă un impact cât mai mic asupra mediului.
Millenialii sunt cei care cumpără multe haine SH, dar cei din generația Z (18 – 24 de ani) reprezintă grupul care adoptă cel mai repede această schimbare, cu mai mult de una din trei persoane care va cumpără în 2019 un produs vestimentar care nu e nou.
64% dintre femeile chestionate au răspuns că își doresc să cumpere haine, încălțăminte și accesorii folosite, comparativ cu 45%, în 2016. Cea mai bună parte este că această piață fură teren în fața celei fast fashion, care consumă multe resurse și are un impact major asupra mediului.
De fapt, raportul ThredUP arată că piața SH o va depăși pe cea fast fashion în 2028, dacă această creștere se va menține (64 miliarde de dolari, comparativ cu 44 miliarde de dolari). În 2018, piața SH valora 24 de miliarde de dolari, iar cea fast fashion – 35. Până în 2023, industria hainelor deja purtate va ajunge la 51 miliarde de dolari.
Potrivit studiului, 72% dintre consumatori preferă să cumpere branduri prietenoase cu mediul (față de 57%, în 2013) și 60% ar deveni clienți fideli ai unei firme dacă ar oferi un program de reciclare.
Este posibil ca pentru această schimbare de mentalitate să i se datoreze și lui Marie Kondo, specialista în organizare. După ce show-ul său a început să fie difuzat pe Netflix, ThredUP a înregistrat o creștere de 80% a cererii sacilor pe care compania îi trimite persoanelor care vor să doneze haine. Marie Kondo îi sfătuiește pe clienții săi să renunțe la hainele care nu le inspiră bucurie. Însă, dacă unul din zece abonați la Netflix și-ar face cu adevărat curățenie în șifonier, 302,5 milioane de kilograme de deșeuri ar fi generate. Însă, odată donat și cumpărat de altcineva, un produs deja folosit își reduce amprenta de carbon cu 82%.
Mai mult, oamenii au început să acorde atenție numărului de haine pe care îl dețin. În 2017, o persoană avea, în medie 164 de produse. În 2018 – 147, iar anul acesta, 136.
Studiul a fost realizat între 11 decembrie 2018 și 6 ianuarie 2019, pe un eșantion de 2.000 de femei.