Industria aviatică dorește să devină „verde” pentru a încetini încălzirea globală

O să putem oare zbura vreodată cu avionul fără să provocăm daune mediului? Câteva companii și autorități care reglementează industria aviatică spun ca da, și speră ca revoluția electrică din sectorul auto să ajungă și la avioane, pentru a reduce emisiile de gaze cu efect de seră.

Industria aviatică dorește să devină "verde"

 

Mulți oameni spun că trebuie să scăpăm de transportul aerian deoarece nu vom putea niciodată să facem față emisiilor și zgomotului, dar aceasta este o abordare depășită”, a declarat ministrul norvegian al Transporturilor, Ketil Solvik-Olsen, la o conferință de aviație la Oslo.

Norvegia, cel mai mare producător de petrol și gaze din Europa de Vest, este paradoxal un pionier în domeniul transportului electric. Națiunea nordică își propune ca toate înmatriculările de vehicule noi să aibă emisii zero până în anul 2025 și chiar au lansat un prim feribot electric la începutul anului 2015.

După pământ și apă, regatul nordic se întoarce spre cer cu scopul de a electrifica toate zborurile de scurtă durată în doar 20 de ani.

În mintea mea, nu există nici o îndoială: până în 2040, Norvegia va fi în totalitate electrică”, a declarat Dag Falk-Petersen, șeful Avinor, compania care administrează aeroporturile țării.

„Tesla” cerurilor

Impactul transportului aerian asupra încălzirii globale este estimat la aproximativ cinci procente, prin generarea de emisii de CO2, dar și alte substanțe, inclusiv oxid de azot și vapori de apă.

Având în vedere că se prognozează că numărul de pasageri se va dubla până în 2036, la 7,8 miliarde de călători, conform previziunilor Asociației Internaționale a Transportatorilor Aerieni (IATA), impactul aviației asupra mediului va crește substanțial dacă nu se face nimic pentru reducerea poluării.

Pe de altă parte, industria aeriană își propune să reducă emisiile de CO2 la jumătate până în 2050 față de nivelurile înregistrate în 2005.

În timp ce grupul internațional Climate Action Network (CAN) declară că aceste obiective sunt nerealiste, unele companii aeriene încep să privească aeronavele cu motor electric ca un răspuns pentru aceste probleme.

Micul transportator regional Wideroe Airlines, care operează în nordul îndepărtat al Norvegiei, intenționează să-și reînnoiască flota aeriană formată în prezent din avioane cu două motoare Bombardier Dash 8 cu aeronave cu motor electric până în 2030.

„Producătorii de aeronave își dau seama că trebuie să facă acest lucru, în caz contrar va exista un nou Tesla care să le ia poziția”, a declarat Falk-Petersen, referindu-se la modul în care producătorul de mașini electrice din SUA a scuturat industria tradițională a automobilelor.
Producătorii de aeronave au început deja să proiecteze avioane electrice
Ambii producători majori de aeronave de pasageri mari, Airbus și Boeing, explorează viabilitatea avioanelor electrice.
Airbus își propune să dezvolte un model hibrid numit E-Fan X și a colaborat cu producătorul britanic de motoare Rolls Royce și grupul industrial german Siemens. Primul zbor este planificat pentru 2020.

„Una dintre cele mai mari provocări este stocarea energiei electrice”, a declarat Glenn Llewellyn, director general pentru electrificare la Airbus.

Ca și în cazul autovehiculelor, performanța bateriilor este un element critic, iar problema suplimentară este că acestea sunt mai grele decât combustibilul, iar transportarea acestora în aer este partea cea mai intensă din punct de vedere energetic al zborului.

„Dar, în același timp, tehnologia bateriilor este, probabil, tehnologia din lume, care beneficiază de cele mai multe investiții, așa că industria va evolua”, a adăugat Llewellyn.

Între timp, Zunum Aero, un start-up finanțat parțial de grupul aeronautic american Boeing, intenționează să introducă pe piață un avion hibrid cu 12 locuri, până în 2022.

„Prețul pe care îl țintim este în mare măsură în concordanță cu actuala aeronavă, dar costul de operare este doar o fracțiune, este literalmente cu 60 până la 70% mai mic decât un avion echivalent în funcțiune chiar acum”, a spus fondatorul startup-ului Matt Knapp.

Competiția acerbă dintre producători ar putea accelera apariția avioanelor electrice

Avioanele electrice au un avantaj major, respectiv costul redus de exploatare, atât datorită curentului electric ieftin, cât și a motoarelor mai simple. Acest lucru le face foarte atractive, și este posibil ca acestea să devină realitate destul de rapid, în condițile în care industria aviatică este una foarte competitivă.

Airbus a scos pe piață în urmă cu câțiva ani aeronave care făceau o economie de combustibil de 15% companiile aeriene, au plasat rapid comenzi pentru mii de astfel de avioane deoarece kerosenul reprezintă un cost major pentru acestea. Acest lucru s-ar putea întâmpla si pentru aeronavele propulsate electric.

Trecerea la avioane electrice ar putea oferi și un alt avantaj: acestea sunt mult mai silențioase, ceea ce înseamnă că restricțiile de zbor din apropierea zonelor rezidențiale ar putea fi ridicate.

Dacă luăm în calcul și faptul că avioanele electrice nu au nevoie de piste atât de lungi, ar putea fi utilizate în unele aeroporturi mai mici, aflate în apropierea centrelor urbane.

Reprezentanții Avinor au declarat că trecerea la avioane electrice ar ajuta, de asemenea, companiile aeriene să evite orice sancțiuni legate de schimbările climatice pe care autoritățile le-ar putea impune, cum ar fi impozitele mai mari și restricțiile de zbor.

Norvegia se vede ca un stat cu un spațiu aerian ideal pentru testarea avioanelor electrice.

„Există o mulțime de probleme de rezolvat, cum ar fi gheața sau vânturi puternice”, spune directorul executiv al Widero, Stein Nilsen.

„Dar dacă putem face asta aici, în Norvegia, sunt sigur că acest avion va face față oricăror condiții din orice loc al lumii”.

spot_img

Ultimele știri