Text de Raul Cazan
Daca ne-am lua dupa ceea ce transmit mass-media americane, de la presa mainstream sau de business pana la bloguri, am trage concluzia ca mari le companii si-au "inverzit" practicile la maximum. Nu trece o saptamana fara ca publicul american sa auda ca o oarecare corporatie a demarat un program ecologic, ca niste cercetatori au descoperit noua revolutie tehnologica, cum ca noi parteneriate incearca sa rezolve problemele mediului inconjurator, ca o agentie guvernamentala, laborator universitar sau grup de cercetare a facut mari progrese.
Progresul in acest domeniu este dificil de identificat, de multe ori este iluzoriu, rezultat al cacofoniilor din media. Indicatorii care sa arate "starea businessului verde" au fost selectati si explicati de Joel Makower si editorii sai de la "Greener World Media" in studiul "State of Green Business 2008". Lucrarea a fost publicata de "GreenBiz" si World Business Council for Sustainable Development.
Verdictul cercetatorilor este mixt. Companiile devin mai curate si mai eficiente energetic, insa multe dintre castigurile verzi sunt compensate de economia mereu crescanda. Astfel, in timp ce emisiile de gaz cu efect de sera per activitate economica scad intr-adevar substantial, cresterea economica de termina ca emisiile sa ramana aproape aceleasi in cifre absolute.
In ciuda rezultatelor de mai sus, exista totusi multe motive care dau optimism americanilor. Starea businessului se imbunatateste incet, dar sigur atat timp cand companiile, mari sau mici, integreaza ecologia in operatiile lor. Businessul verde, spun autorii, in anul 2007, s-a mutat din zona nonguvernamentala in piata. Cercetatorii au folosit metoda analizei calitative de continut. Au studiat peste 1.000 de articole publicate de "GreenBiz" in cautarea unor teme, trenduri si miscari in lumea "verde" a afa cerilor.
Angajamentele climatice
Toate companiile americane s-au gandit la schimbarile climatice in 2007. Fiecare luna a adus anunturi si angajamente publice din partea firmelor doritoare sa lupte impotriva incalzirii globale.
Nike a promis ca in 2011 va fi o companie neutra din perspectiva amprentei de carbon pe care o are. Cladirile, magazinele proprii de retail si practicile de transport se inscriu pe linia reducerii emisiilor de dioxid de carbon.
Singura companie americana care se lauda cu un statut de aproape zero carbon este Green Mountain Power din statul Vermont. Doar 2% din amestecul de combustibil pe care il foloseste emite dioxid de carbon, in comparatie cu un procent in medie de 70% pentru SUA la nivel national.
O companie nu este in competitie cu rivalii de pe piata, ci si cu ea insasi. Xerox a anuntat ca si-a depasit planul pe patru ani de a reduce emisiile absolute de gaze cu efect de sera cu 10% pana in 2012. Pana in 2006, compania a reusit sa reduca emisiile cu 18% fata de nivelul din 2002. Noul scop declarat al Xerox este sa reduca emisiile de CO2 cu 25% pana in 2012.
Dole Food Co. si-a anuntat planurile de a face transportul produselor sale, banane si ananas, carbon-neutru. Compania colaboreaza cu Fondul National Forestier din Costa Rica in scopul neutralizarii emisiilor din productia de fructe, impachetare si distributie pe pietele din Europa si America de Nord. Cadbury Schweppes si Coca-Cola se numara printre companiile care au agreat sa joace in schema calcularii amprentei
de carbon elaborata de guvernul Marii Britanii.
Zece corporatii americane au anuntat parteneriate cu grupuri de activisti ecologisti pentru a face lobby in favoarea re ducerii cu 15% in urmatorii 15 ani. Alte 28 de mari companii s-au grupat in U.S. Climate Action Partnership: Alcan, BP America, Chrysler, Dow, Dupont, Ford, General Electric, General Motors, PepsiCo. and Shell.
In acelasi timp, Climate Group din cadrul Emissions Trading Association impreuna cu World Business Council for Sustainable Development au lansat standardul de compensare a emisiilor de carbon la Bursa din Londra, crescand substantial increderea companiilor de pe tot globul in piata voluntara a carbonului.
Cu toate acestea, peste o treime dintre companiile americane nu isi monitorizeaza emisiile, au descoperit cei de la The Economist Intelligence Unit. Doar una din zece companii isi monitorizeaza in mod exhaustiv impactul asupra mediului cu propriile emisii de carbon.
Automobile mai prietenoase
Dupa ani in care au fost aproape invizibili, producatorii de automobile au manifestat un interes crescut pentru ecologie in 2007. Cresterea pretului combustibililor fosili in SUA in urma fluctuatiilor mondiale pe piata petrolului l-a determinat pe consumatorul american sa se orienteze catre vehicule mai mici. Enterprise Rent-A-Car a demarat un plan prin care vrea sa devina liderul verde in industria inchirierilor de masini, propunandu-si innoirea parcului auto numai cu modele hibrid. Decizia primarului New Yorkului, Michael Bloomberg, a facut inconjurul globului si a servit drept exemplu de guvernare locala urbana. Bloomberg va inlocui, pana in 2012, 13.000 dintre taxiurile orasului cu modele hibrid. Boston si San Francisco urmeaza aceeasi linie.
Companiile americane au raspuns si ele la provocarea luptei impotriva incalzirii globale. General Motors a dezvaluit conceptul de masina electrica Volt. Hibrizii electrici ar putea intra pe piata pana in 2010. Toyota, la randu-i, a inceput un parteneriat cu University of California pentru a dezvolta hibrizi electrici. Ford si Chrysler testeaza piata pentru noi modele pe combustibili alternativi sau pe curent.
Inverzirea rapida a transporturilor
Vasele care strabat oceanele sunt responsabile doar pentru 2%-3% din consumul global de combustibil fosil, insa polueaza cu peste 14% din nitrogenul rezultat in urma emisiilor si 16% din tot sulful generat de arderea petrolului, conform unui studiu al Carnegie Mellon University. Cargourile functioneaza cu cei mai murdari combustibili rafinati direct din titei si care contin de 5.000 de ori mai mult sulf decat motorina.
Statul California va obliga, incepand cu septembrie 2008, toate vasele cargo sa-si opreasca sistemele de alimentare cu energie electrica atat timp cat sunt acostate in docuri.
Asociatia Transportatorilor Aerieni a cerut companiilor aviatice sa imbratiseze practici ecologice. Impreuna cu Uniunea Europeana, initiativa Clean Sky cere liniilor aeriene sa-si reduca emisiile cu 40% pana in 2015. Un angajament asemanator, cu acelasi termen-limita, si-au luat si operatorii de mari camioane de pe soselele americane.
Marketing verde, substante toxice si computere ecologice
Philips Electronics, Procter&Gamble, REI, Wal-Mart si Whole Foods au lansat produse variate care poarta eticheta verde, adica un insemn care certifica utilizarea de materiale curate sau emisii reduse de CO2 in productie si in transport. Aceste insemne verzi sunt folosite de multe ori abuziv de sute de companii, iar Comisia Federala a Comertului a initiat revizuirea metodologiei de marcare cu eticheta verde a produselor.
"Criza jucariilor chinezesti" a nascut o veritabila obsesie a producatorilor americani fata de materialele periculoase. Microsoft, WallMart, Johnson/Johnson, Macintosh ori Sears intentioneaza sa renunte complet la plasticele de tip PVC.
Daca, pana de curand, industria computerelor si tehnologiei informatiei nu avea nimic de spus pe terenul criticii verzi a vietii economice, de-a lungul anului 2007 multe companii de profil, precum HP, Microsoft, Xerox sau IBM, sunt preocupate de economisirea de energie si de reciclarea materialelor componente ale calculatoarelor ori perifericelor.
Companii de constructii si chiar banci s-au lansat, la randu-le, in cursa de reducere a emisiilor de carbon.