Agenția Internațională pentru Energie (IEA) a anunțat, în cadrul primului său raport major privind combustibilii, că lumea ar trebui să se orienteze spre hidrogenul produs din surse de energie regenerabilă.
Costul producerii hidrogenului din surse regenerabile ar putea scădea cu 30% până în 2030, iar combustibilul ar putea reduce emisiile din transport, industria chimică și metalurgică, a declarat IEA.
Raportul a fost publicat înainte de întâlnirea miniștrilor energiei și mediului din țările G20 în Karuizawa, Japonia, care vor participa la summit-ul de la Osaka la sfârșitul acestei luni.
Japonia promovează masiv hidrogenul și a setat o țintă de reducere a costurilor de producție a hidrogenului fără emisii de carbon la mai puțin de o zecime din nivelurile actuale până în 2050.
Cu toate acestea, mulți experți susțin că hidrogenul este greu de gestionat, scump și presupune prea mult consum de energie.
Fatih Birol, director executiv IEA, a declarat în raport că hidrogenul a început să fie promovat tot mai mult de către guverne, industria energiei regenerabile, producători auto, companii petroliere și orașe mari.
Însă în prezent, majoritatea hidrogenului vine din combustibili fosili, iar producția sa este responsabilă pentru emisii de carbon anuale echivalente cu cele ale Marii Britanii și ale Indoneziei combinate.
Producerea hidrogenului din surse de energie regenerabilă este încă scumpă, iar adoptarea sa este încetinită și de dezvoltarea înceată a infrastructurii și slaba reglementare.
Birol a declarat că este timpul ca tehnologiile să fie extinse la o scară mai mare și costurile să fie reduse pentru a permite hidrogenului să fie folosit mai des.
În prezent, hidrogenul este folosit în principal pentru producția de fertilizatori și rafinarea petrolului.
Agenția a oferit mai multe recomandări privind modurile de producere a hidrogenului din surse de energie regenerabilă și adoptarea sa la scară largă. Printre altele, IEA a cerut implementarea de politici care să încurajeze utilizarea hidrogenului în porturi industriale și susținerea utilizării hidrogenului pentru vehicule cum ar fi mașini, camioane și autobuze.