O parte dintre producătorii români de brânzeturi (producţie artizanală sau industrială) și vinuri se găsesc acum pe o hartă online, pentru a creiona o imagine a acestor pieţe.
În ultimii doi ani, tot mai mulţi producători locali au pus accentul pe producţia de brânzeturi de calitate, pe baza reţetelor internaţionale ori româneşti: producţie artizanală sau industrială de brânzeturi, proaspete sau maturate, din lapte de vacă, oaie, capră sau chiar de bivoliţă.
Pentru că brânza şi vinul sunt unul din cuplurile gastronomice cele mai apreciate, există acum o hartă comună a producătorilor.
„Am identificat până în prezent peste 70 de producători locali ce realizează brânzeturi ambalate şi etichetate, iar căutările continuă. Transilvania are cei mai mulţi jucători, fiind urmată de Bucovina şi apoi de celelalte regiuni”, spune Alina Iancu, fondatoarea Revino și CrameRomania.ro.
Ceea ce mănâncă animalele, geografia locului, vremea, programele de muls, metodele de producţie şi mulţi alţi factori influenţează brânza. Sezonul influenţează gustul. De asemenea, la fel ca la vin, în funcţie de terroir, profilul aromatic al brânzeturilor diferă foarte mult, explică cei de la Revino.
„În România se poate observa în ultimii ani o maturizare a producţiei de brânzeturi, focusul fiind pe creşterea calităţii produselor. În timpul călătoriilor întreprinse la cramele din România, am avut ocazia să degust diferite brânzeturi locale şi, în acelaşi timp, să simt diversitatea şi calitatatea acestora. Fie că au călătorit în afara ţării, fie că s-au documentat local, producătorii de brânzeturi artizanale vin către consumatori cu produse premium ce merită descoperite”, adaugă Alina Iancu.
În procesul de identificare a producătorilor locali de brânzeturi au ieşit la iveală mulți artizani care au început producaţia în ultimul an. Unii sunt pe punctul de a-și finaliza gamele de produse, pe când alţii sunt încă în teste urmând ca românii să se poată bucura de produsele lor în acest an. Pe măsură ce vor fi descoperiţi noi brânzari, harta va fi completată.
„Brânza artizanală este făcută în loturi mici, manual, folosind cât mai puţină mecanizare. Unii producători s-au specializat în a realiza doar câteva sortimente, pe când alţii au pariat pe un număr mai mare de reţete şi produse”, continuă Alina Iancu.
Revino.ro este un proiect ce promovează, alături de CrameRomania.ro, vinul românesc, turismul viticol local şi soiurile autohtone de struguri, prin organizarea de evenimente punctuale şi prin salonul de vinuri anual Revino Bucharest Wine Show, ajuns la a cincea ediție.
În toamna acestui an, între 21-22 noiembrie, va fi organizată o ediţie specială Revino Cheese & Wine Show, un salon de vinuri şi brânzeturi premium unde vizitatorii şi reprezentanţii HoReca se vor bucura de produsele locale, atât individual, cât şi în asociere şi vor putea interacţiona direct cu oamenii care le produc.