Guvernul folosește banii din… poluare pentru metroul spre Aeroportul Otopeni

Guvernul României va folosi banii obținuți din poluare pentru a finanța extinderea metroului spre Aeroportul Internațional Henri Coandă – Otopeni și alte proiecte de eficiență energetică.

Peste 88 de milioane de lei (aproximativ 17,8 milioane de euro), bani strânși din vânzarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră – pe care marile companii trebuie să le cumpere ca să poată polua – vor fi investiți în infrastructură.

Cea mai mare parte a acestor fonduri, 68,34 milioane de lei (aproximativ 13,7 milioane de euro), va merge către metrou, un proiect așteptat de ani de zile, care va îmbunătăți legătura dintre București și aeroport și va contribui la scăderea emisiilor de dioxid de carbon cu aproximativ 13.242 tone pe an.

Luna trecută, statul român a încasat prin Ministerul de Finanțe peste 37 de milioane de euro din vânzarea acestor certificate de emisii gaze cu efect de seră.

,,Aprobăm azi 3 proiecte de investiții ce vizează tranziția verde, în valoare de aproape 90 de milioane de lei. Sunt bani obținuți din vânzarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României. Trei sferturi din bani vor finanța lucrările la metroul spre aeroportul Otopeni”,

a anunțat premierul Marcel Ciolacu, la începutul ședinței de guvern în care a fost discutat proiectul.

Metroul spre Otopeni se extinde cu bani din poluare

Proiectul de extindere a metroului, cunoscut drept Magistrala 6 (1 Mai – Otopeni), este esențial pentru crearea unei legături rapide și eficiente între Capitală și aeroport. Construcția acestei linii a fost mult discutată în ultimii ani, iar acum primește o nouă tranșă de finanțare, destinată sistemelor de siguranță și automatizare a traficului.

Noua magistrală va avea:

  • 12 stații noi de metrou
  • o lungime de 14,2 km
  • 12 trenuri noi de metrou
  • o capacitate de transport estimată la 50.000 de călători pe oră, pe fiecare sens

Trenurile care vor circula pe această linie vor fi garate și întreținute la depoul Străulești, aflat pe Magistrala 4. Din acest motiv, este necesară extinderea sistemului de siguranță și automatizare a traficului și pe Magistrala 4, astfel încât circulația să fie fluentă și intervalele dintre trenuri să fie cât mai reduse.

Această investiție este parte a unui proiect mai amplu, aprobat inițial printr-o hotărâre de guvern din 2009, care urmărește modernizarea transportului subteran și creșterea accesibilității aeroportului prin mijloace de transport ecologice.

De ce sunt folosiți banii din „poluare” pentru metrou?

Fondurile obținute din vânzarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră trebuie folosite pentru proiecte care contribuie la reducerea impactului asupra mediului. Extinderea metroului spre aeroport este un astfel de proiect, deoarece:

  • Scade numărul de mașini care circulă între București și Aeroportul Otopeni, ceea ce reduce consumul de combustibili fosili
  • Diminuează poluarea aerului, reducând emisiile de gaze cu efect de seră
  • Reduce zgomotul urban, mai ales în zonele cu trafic intens

Noua linie de metrou face parte și dintr-un efort mai amplu al Uniunii Europene, prin strategia „Pregătiți pentru 55”, care urmărește reducerea poluării și creșterea ponderii transportului ecologic până în 2030.

Ce înseamnă acest proiect pentru București?

Extinderea metroului spre Aeroportul Otopeni este una dintre cele mai așteptate investiții în infrastructura Capitalei, iar impactul său va fi resimțit deopotrivă de călători, locuitori și mediu:

  • pentru cei care călătoresc frecvent, va asigura o legătură rapidă și predictibilă între aeroport și București, evitând ambuteiajele de pe șosea.
  • pentru locuitorii orașului, va reduce traficul de suprafață, făcând Bucureștiul mai puțin aglomerat și mai ușor de traversat.
  • pentru mediu, înseamnă mai puține mașini pe drum, mai puțină poluare și un aer mai curat.

În plus față de investiția în metrou, Guvernul a aprobat și finanțarea unor proiecte pentru eficiența energetică la Aeroclubul României, în valoare de 20,48 milioane de lei (aproximativ 4,1 milioane de euro), pentru instalarea de panouri solare și modernizarea consumului de energie în clădirile aeroclubului.

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri