Guvernul baga masinile in priza

Reprezentanti ai mai multor ministere isi vor da mana pentru a elabora o strategie care sa incurajeze aparitia masinilor electrice pe strazile din Romania. Anuntul a fost facut, la sfarsitul lunii trecute, de premierul Emil Boc, care a aratat ca „grupul de lucru va analiza piata si modul in care putem promova autoturismul electric in Romania, in conditiile in care alte state au deja strategii pentru anii 2011-2012”.

Potrivit ministrul economiei, Adriean Videanu, proiectele de cercetare vor fi coordonate de un grup format din reprezentanti ai ministerelor cu expertiza in domeniu si finantate prin Fondul National pentru Mediu (AFM). „S-a constituit un grup interministerial si avem o expertiza foarte buna, cel putin la nivelul Ministerului Economiei. Cei doi producatori auto din Romania, Renault si Ford, sunt printre pionierii cercetarii din zona automobilului electric si cred ca este o mare oportunitate pentru Romania ideea de a incerca sa dezvoltam si sa incurajam utilizarea
automobilului electric pe teritoriul tarii noastre”, a spus Videanu.

Grupul, condus de Dan Lazar, consilier al premierului, este constituit din reprezentanti ai ministerelor Economiei, Transporturilor, Finantelor, Mediului si ai Autoritatii Nationale pentru Cercetare Stiintifica.

Provocari multiple

Pana la inchiderea editiei nu se stia pe ce vor fi cheltuiti, concret, banii de la AFM, insa unii analisti ai pietei auto au marturisit ca privesc cu scepticism demersul. „Facem un exercitiu de imagine – nu se va intampla nimic”, crede analistul auto Dan Vardie, fiind de parere ca posibilele rezultate concrete se vor vedea, oricum, poate peste 10-20 de ani. El sustine ca grupul interministerial trebuie sa aiba in vedere multe aspecte legislative, care au impiedicat aprobarea strategiei chiar si in Japonia, unde piata electricelor si a hibridelor este in plina dezvoltare.

O strategie de promovare a automobilelor electrice este incontestabil necesara, cu atat mai mult cu cat, potrivit lui Vardie, in Romania nu exista in prezent nicio masina electrica, niciun plug-in hibrid, iar numarul hibridelor este sub zece. Totusi, dezvoltarea acestei piete va fi o provocare, in special din perspectiva infrastructurii.

„Constructiile trebuie sa aiba parkinguri, trebuie gasite solutii de plata rapida – cum platesc alimentarea? -, unde vor fi locurile pentru inlocuirea bateriilor?”. Strategia va trebui sa tina cont si de evolutia pietei electricitatii. „Strategia de promovare a automobilului electric este declaratia de independenta fata de petrol, dar daca pentru alimentarea masinii electrice producem energie din carbune nu e cea mai buna solutie”, este el de parere.

Trebuie identificate surse de energieregenerabila, pentru a se evita situatia ca, in momentul punerii pe piata a masinilor electrice, kilowatul sa nu coste mai mult decat petrolul, mai spune acesta.

spot_img

Ultimele știri