Reprezentanții gigantului IT au anunțat că, începând cu 2017, toate centrele Google vor fi alimentate exclusiv cu energie obținută din surse regenerabile. În sediile sale, mari consumatoare de energie, lucrează la ora actuală peste 60.000 de persoane.
Google este în acest moment cel mai mare cumpărător privat de energie din surse regenerabile. Anul trecut, a reușit să își asigure 44% din necesarul energetic cu energia solară și eoliană achiziționată.
Pentru anul 2017, și-a propus însă să devină 100% sustenabilă din punct de vedere energetic. Gigantul va opta tot pentru energie regenerabilă, deși nu exclude pentru viitor investițiile în energie nucleară. Marc Oman, EU energy lead la Google, a explicat de ce compania pentru care lucrează a luat această decizie.
Suntem convinși că pasul este benefic pentru afacere, nu este vorba despre greenwashing. Este vorba despre a ne securiza prețurile pe termen lung. Din ce în ce mai des, energia regenerabilă este cea mai ieftină opțiune. Mai mult, fondatorii sunt convinși că schimbările climatice reprezintă o amenințare reală, imediată, așa că trebuie să ne asumăm rolul.
Industria IT, mare generatoare de emisii
Centrele companiilor IT&C sunt mari consumatoare de energie. Activitatea lor generează aproximativ 2% din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră, „concurând” cu industria aviatică. Printre cele mai energofage sunt centrele de date cu ajutorul cărora funcționează Internetul. Potrivit companiei americane de cercetare Gartner, acestea consumă un sfert din energia necesară sectorului.
Însă și acțiunile de zi cu zi ale utilizatorilor de Internet consumă, indirect, energie. Compania britanică Fuel Fighter a calculat emisiile aferente celor mai comune activități digitale și le-a rezumat în infografice. Printre acestea, se numără trimiterea de e-mailuri și căutările pe Google.
Într-un an, generăm 135 de kilograme de dioxid de carbon prin folosirea e-mailului la serviciu. Cantitatea reprezintă 1% din cât generăm în total timp de un an. Tot atât produce și o mașină la fiecare 320 de km.
Trimiterea unui e-mail simplu generează 4 grame de dioxid de carbon. Atașarea unor documente crește cantitatea de emisii până la 50 de grame. Din totalul e-mailurilor trimise anual, 78% sunt mesaje spam. Cele 62 de trilioane de astfel de mesaje consumă 33 de miliarde de kWh. Pentru producerea acestei cantități de energie, este nevoie de 100.000 de vagoane de cărbune.
Situația este mai gravă atunci când vorbim despre simplele căutări pe Google. În fiecare lună, motorul de căutare efectuează 100 de miliarde de căutări. Fiecare căutare produce 0.2 grame de dioxid de carbon. Asta înseamnă că, folosind Google, generăm lunar 200 de milioane de grame de emisii și 2.4 miliarde de grame anual. Tot atât consumă și 350 de case timp de un an.
În aceste condiții, investițiile Google în energii regenerabile nu sunt doar justificate, ci și necesare.