Consiliul European a recomandat statelor membre UE sa scada valoarea taxei de acces la infrastructura feroviara (TUI), in functie de reducerea poluarii fonice a materialului rulant, in perspectiva infiintarii spatiului unic feroviar european.
"Am discutat despre revizuirea actului pentru infiintarea spatiului unic european feroviar, iar Consiliul European a recomandat reducerea TUI, punandu-se accentul pe materialul rulant care polueaza fonic. Atat in Romania cat si in celelalte state UE majoritar este cel care polueaza si care va trebui sa fie inlocuit", a declarat azi agentiei Mediafax ministrul Transporturilor si Infrastructurii, Anca Boagiu, care a participat la Bruxelles la reuniunea Consiliului de Ministri ai Transporturilor, Telecomunicatiilor si Energiei din Uniunea Europeana.
Astfel, companiile care detin locomotive si vagoane cu un grad scazut de poluare fonica ar putea plati un TUI mai mic. Pentru a fi aplicata in Romania masura trebuie adoptata la nivelul Uniunii Europene si ulterior transpusa in legislatia romaneasca.
Operatorii feroviari achita TUI administratorului infrastructurii feroviare, CFR SA. In prezent taxa este in valoare de 9 lei/tren/km pentru transportul calatorilor si de 14 lei/tren/km pentru trenurile de marfa.
Totodata, Boagiu a semnat impreuna cu comisarul european Siim Kallas si omologii din Ungaria, Bulgaria si Grecia declaratia privind sustinerea Proiectului Prioritar 22 (PP22) in domeniul feroviar. Proiectul presupune modernizarea sectoarelor de cale ferata pe traseul Budapesta-Arad-Sighisoara-Bucuresti-Constanta/ Timisoara-Craiova-Sofia- Salonic-Atena.
"Romania are fonduri asigurate pentru elaborarea studiilor de fezabilitate, respectiv trei milioane de euro, pentru ramura sudica a Coridorului IV, adica Arad-Timisoara-Calafat, urmand ca proiectul propriu-zis de modernizare sa fie finantat prin POS-T 2014-2020", a afirmat ministrul.