Cea mai înaltă instanță administrativă din Germania a decis marți că orașele au dreptul să interzică mașinile diesel, o decizie care ar putea afecta în jur de 12 milioane de vehicule de pe cea mai mare piață auto din Europa.
Decizia tribunalului federal din Leipzig vine după ce două state germane au făcut apel împotriva deciziei luate de orașele Stuttgart și Düsseldorf de a interzice motoarele diesel. Cele două orașe vor putea interzice motoare diesel mai vechi din zonele cele mai afectate de poluare.
Decizia vizează vehicule diesel Euro 5 și Euro 4, înmatriculate în Germania. Cotele de piață a automobilelor diesel au înregistrat o scădere moderată după hotărâre.
Orașele și autoritățile municipale sunt sfătuite să interzică gradual mașinile și să ofere excepții pentru anumite vehicule, cum ar fi ambulanțe, mașini de poliție și mașini de gunoi. Reprezentanți sectorului comercial au atras atenția asupra faptului că activitățile comercianților vor fi afectate de interdicție și au cerut aplicarea excepțiilor pentru a evita potențiale efecte dezastruoase asupra economiei.
70 dintre orașele germane depășesc limitele UE de oxizi de azot
Ministrul German al Mediului, Barbara Hendricks, a explicat că decizia nu este inevitabilă și că interdicțiile pot evitate.
Experții estimează că nivelurile excesive de oxizi de azot omoară între 6,000 și 13,000 de oameni în Germania anual. Majoritatea oxizilor de azot sunt emiși de transport, în special de motoarele diesel. Limita impusă de UE de 40 micrograme per metru cub este depășită frecvent în 70 dintre orașele germane, în special în Stuttgart, Düsseldorf, Munich și Cologne.
Hotărârea istorică ar putea deschide calea pentru ca alte orașe din Germania și din lume să implementeze asemenea interdicții. În Hamburg, senatorul de mediu a promis o implementare rapidă a interdicției pe două dintre cele mai poluate drumuri ale orașului. Restricțiile de tranzit ar putea fi aplicate în câteva săptămâni.
Autoritățile din Paris, Mexico City și Atena au anunțat că vor să interzică accesul vehiculelor diesel în centrul orașelor începând din 2025, Roma a anunțat că va aplica această interdicție din 2024, iar primarul orașului Copenhaga dorește implementarea interdicției încă de anul viitor.
Mașinile diesel produc niveluri înalte de oxid de azot, unul dintre principalii poluanți ai zonelor urbane, însă emit cantități scăzute de dioxid de carbon, gaz cu efect de seră care este un factor principal în schimbările climatice.
Problema vehiculelor diesel a revenit în atenție după scandalul „Dieselgate” din 2015, în care Volskwagen a recunoscut că unele modele de mașini au software ilegal care ascunde adevăratele emisii, afectând în jur de 11 milioane de autoturisme.
De curând, autoritățile germane au propus implementarea transportului public gratuit, care va fi testat în 5 orașe până la sfârșitul anului, într-un efort de a reduce poluarea aerului.