Consumatorii, mass-media si investitorii vor putea sti, incepand din acest an, care sunt cele mai verzi companii din Romania prin aparitia topului „Green Business Index” (GBI). De ce era nevoie de un astfel de clasament si care sunt oportunitatile si provocarile unei afaceri prietenoase cu mediul? Aflati de la companiile care si-au masurat „indicele verde” si proiectele sustenabile la prima editie a GBI.
Text de Raluca Petrescu
Compania de software Siveco Romania a fost desemnata cel mai sustenabil business din Romania in primul top al companiilor verzi, realizat de Asociatia Green Revolution in parteneriat cu Ministerul Mediului. La competitia GBI s-au inscris 180 de companii din diverse domenii de activitate, o echipa de experti independenti analizand investitiile si initiativele acestora in proiecte ce reflecta responsabilitatea si grija pentru mediu. Locul secund in GBI i-a revenit companiei Holcim Romania SA, urmata de Danone PDPA SRL.
Clubul investitorilor in protectia mediului
Companiile care fac eforturi pentru a-si reduce efectele asupra mediului vor fi evaluate si premiate anual prin participarea la GBI. Noutatea realizarii unui astfel de clasament este insasi introducerea unui nou criteriu de analiza a mediului de afaceri romanesc.
Green Business Index va furniza informatii pentru mass-media si organizatiile nonguvernamentale, dar si pentru investitorii romani si straini. Topul va fi realizat in fiecare an, ceea ce va permite monitorizarea companiilor participante si evolutia activitatilor lor sustenabile.
Evaluarea primei editii GBI s-a realizat in baza unui chestionar standardizat, structurat pe sapte domenii:
- Dezvoltare durabila
- Impact asupra mediului
- Transport
- Utilizarea resurselor in cadrul companiei
- Achizitii verzi
- Deseuri
Domeniile de activitate ale societatilor participante au fost: industrie (18,64%), comert (17,85%), transport (1,78%), colectarea si tratarea deseurilor (8,92%), alimentare cu apa si canalizare (3,57%), activitati de birou (23,21%), telecomunicatii (1,78%), constructii (12,5%), alte tipuri de
activitati (12,5%).
Recunoastere publica si mobilizare
Ce inseamna insa o astfel de initiativa pentru mediul de afaceri romanesc? André Fraga Figueiredo, Head of International Development pentru Renovatio Group, pune accentul pe schimbarea de atitudine prin incurajarea politicilor verzi.
„Comportamentul responsabil si sustenabil nu a devenit inca o normalitate. Prin urmare, initiativele si reusitele trebuie recompensate prin recunoastere publica. Ierarhizarea conteaza mai putin, importanta si notabila este existenta Green Business Index si modul in care reuseste sa-i mobilizeze pe toti cei implicati si interesati de energie regenerabila, ecologie si dezvoltare durabila”, a explicat Figueiredo.
Green Business Index este o initiativa a Asociatiei Green Revolution, in parteneriat cu Ministerul Mediului si Padurilor, pentru a sprijini eforturile depuse de companiile de stat sau private de a transforma economia romaneasca intr-una sustenabila.
„Asociatia Green Revolution a identificat nevoia ca aceste eforturi sa fie cunoscute si recompensate, sperand ca se vor constitui intr-un exemplu pentru tot mediul de afaceri romanesc”, subliniaza presedintele Asociatiei Green Revolution, Raluca Fiser.
Siveco, afacerea sustenabila a anului
In urma evaluarii Green Business Index, Siveco Romania a obtinut cel mai mare punctaj general.
Avand in vedere ca activitatea pe care o desfasoara nu este una dintre cele mai poluante, preocuparile managementului Siveco pentru protectia mediului deriva in principal din responsabilitate si mai putin din obligativitate. Compania detine un parc auto modernizat, incurajeaza mersul cu bicicleta si renuntarea la deplasarile inutile cu mijloace auto si aeriene. Detine un program de management energetic, pune accent pe implicarea personalului angajat in rationalizarea consumului energetic si colecteaza selectiv deseurile. A rezultat ca Siveco Romania acorda o atentie sporita tuturor aspectelor de mediu si exceleaza in domeniul transportului si achizitiilor verzi
Dezvoltare durabila vs criza financiara
Pe fondul crizei financiare, productia a inceput sa scada in numeroase economii avansate, amplificata de declinul cererii. Criza economica afecteaza insa si mediul inconjurator. Pe de-o parte, efectele sale sunt pozitive, in sensul ca lipsa cererii si scaderea productiei au redus consumul de resurse naturale, nivelul emisiilor de gaze cu efect de sera sau cantitatea de deseuri generata. Pe de alta parte, lipsa surselor financiare a determinat anumite companii sa renunte partial sau total la investitiile verzi si la unele proiecte de cercetare pentru gestionarea problemelor de mediu.
Cu toate acestea, companiile care au inteles ca grija pentru mediu se traduce prin consum responsabil si o eficientizare a activitatilor economice au cele mai multe sanse de supravietuire si dezvoltare.
„Sustenabilitatea este oportunitatea secolului XX I. Cine nu crede acest lucru azi, maine nu va mai avea un business, nu va mai avea consumatori, nu va mai avea parteneri. Perioda de criza este un moment in care trebuie sa te gandesti in primul rand la viitor, nu doar la prezent. Este cel mai bun moment in care poti sa schimbi, sa reconstruiesti businessul astfel incat sa fie unul castigator pe termen lung”, crede Loredana Caradimu, Business Unit Director OgilvyOne.
Viitorul „suna” verde
Redirectionarea atentiei companiilor catre politici investitionale sustenabile este o tendinta relativ recenta in Romania, rezervata inca societatilor multinationale. Reprezentantii acestora admit faptul ca, pentru parteneri si clienti, „inverzirea” afacerii nu este inca un criteriu major de selectie, dar atrag atentia ca se preconizeaza o schimbare de mentalitate. „Piata este reactiva, raportandu-se la penalizarile si obligatiile legislative, la recompensa de imagine pe piata, si prea putin la impactul de mediu si social”, crede Alex Bara, consultant de mediu si membru al comisiei de experti implicati in realizarea GBI. El a apreciat ca politicile verzi sunt analizate mai ales din perspectiva reducerilor de pret si de materii prime generate, a discounturilor fata de competitorii de pe piata si a amortizarii investiitilor.
„Nu exista studii, dar cred ca in general clientii au alte cerinte de la companie, si nu cat de eco este”, e de parere si Bogdan Ioachim, Corporate Affairs la Departamentul de Nutritie si Director pentru Europa de SE in cadrul companiei Danone. Cu toate acestea, compania face eforturi sustinute pentru a reduce impactul asupra mediului, fiind desemnata, in baza evaluarii GBI, castigatoare la categoria „utilizarea resurselor”. La nivelul societatii exista o serie de programe pentru managementul energetic, minimizarea consumului de apa si gaze naturale, sensibilizarea si implicarea angajatilor in rationalizarea resurselor, proceduri privindimbunatatirea procesului de productie in vederea reducerii cantitatii de deseuri, colectarea si valorificarea deseurilor rezultate in urma activitatii, proceduri pentru utilizarea rationala a combustibililor si hartiei. In plus, la nivelul grupului sunt stabilite anual tinte pentru fiecare tara privind reducerea amprentei de carbon.
Cerinta de natura economica
In contextul evolutiei concurentei, managementul companiilor se orienteaza tot mai des spre masuri de reducere a consumului de resurse, gestionarea corespunzatoare a deseurilor, gestionarea eficienta a transporturilor, alegerea clientilor si colaboratorilor pe criterii de sustenabilitate ce duc, in final, la Amortizarea substantiala a costurilor.
„Constientizarea beneficiilor pe care politicile green le aduc in contextul actual este extrem de valoroasa deoarece consumul responsabil si eficient al resurselor este o cerinta nu numai pentru protectia mediului, dar si una de natura economica”, crede Anca Crahmaliuc, Marketing & Communication Manager Siveco.
Raportul realizat pe baza evaluarilor GBI atesta faptul ca societatile romanesti au inceput sa acorde o atentie sporita protectiei mediului. Explicatia este ca poluarea poate genera cheltuieli neprevazute, cu efect destabilizator si prejudicii grave de imagine, dar si ca exista o dorinta de imbunatatire a calitatii mediului.