Gazeta de Sud: Atacul decibelilor

Sute de mii de craioveni sunt iritati fonic de haitele de decibeli eliberati de autovehicule, trenuri si tramvaie, precum si de platformele industriale. Cateva mii dintre ei traiesc in preajma pragului de zgomot maxim admis.

Nivelul de zgomot maxim admis pentru sanatatea omului este depasit din cauza traficului rutier pe 17 artere de circulatie din Craiova, si ziua, si noaptea, se arata intr-un studiu de specialitate comandat de Primaria Craiova. Cei mai afectati sunt craiovenii care locuiesc in zona bulevardelor Dacia, Decebal, Calea Bucuresti, Nicolae Titulescu, Calea Severinului, 1 Mai, Stirbei Voda, Romanescu, Carol I si Raului, precum si pe strazile George Enescu, Petre Ispirescu, Spaniei, Independentei, 13 Septembrie, Brestei, Caracal, Tabaci si Bariera Valcii. Aici, volumul zgomotului masinilor depaseste adesea 70 de decibeli ziua si 60 de decibeli noaptea, pragurile-limita considerate „de conflict“ de normativele in vigoare.

Potrivit informatiilor procesate de firma Enviro Consult, 107.800 de craioveni trebuie sa suporte ziua mai mult de 55 de decibeli de productie rutiera, adica zgomote iritante si foarte iritante, peste 17.000 dintre ei aflandu-se zilnic in preajma pragului maxim admis. Noaptea, aproximativ 34.000 de oameni traiesc intr-un mediu atacat de 55-65 de decibeli. Aproape 8.000 de persoane sunt expuse poluarii fonice a tramvaiului ziua, peste 200 dintre ele chiar la 65-70 de decibeli. Intre 55 si 65 de decibeli ajung noaptea la urechile a aproape 5.000 de oameni. Peste 5.000 de craioveni suporta zilnic mai mult de 55 de decibeli produsi de trenuri, 4.000 dintre ei fiind in aceeasi situatie si noaptea.

In zonele industriale, locuiesc in raza a peste 60 de decibeli mai bine de 2.000 de oameni, majoritatea pe strazile Bariera Valcii, Parangului, Decebal, Primaverii. In aceste arii au fost inregistrati si peste 80 de decibeli. Potrivit studiului, craiovenii nu sunt afectati de sunetul produs de avioanele care decoleaza si aterizeaza pe aeroport.

Legislatia, incalcata

Legislatia din domeniul protectiei impotriva poluarii fonice prevede ca, in baza hartilor de zgomot aprobate in 2007 la insistentele Uniunii Europene, pana in mai 2008 sa fie adoptate planuri de actiune la nivelul autoritatilor publice locale. In Craiova, termenul nu a fost respectat, in principal din cauza slabei comunicari intre institutii, dupa cum au precizat reprezentantii municipalitatii. Un plan de actiune a fost elaborat in octombrie, insa el nu poate fi aplicat decat dupa dezbaterea publica si dupa avizul organismelor de mediu. „A fost foarte dificil sa adunam datele, ba chiar imposibil pe alocuri. De pilda, indicat este sa includem in documentatie numarul de locuitori de pe fiecare fatada a unui imobil, date care la recensamant nu au fost procesate. In fine, speram ca pana la sfarsitul anului sa obtinem aprobarile pentru acest plan de actiune care la inceputul anului viitor sa fie transmis la Bruxelles“, a spus Catalin Popa, seful Serviciului pentru protectia mediului din cadrul primariei municipiului. Primaria Craiova supune dezbaterii publice, pe 9 decembrie, raportul privind planul de masuri pentru reducerea nivelului de zgomot din localitate.

Fonoabsorbante

Consultantii de specialitate au inclus in planul de masuri pe care ar trebui sa-l urmeze Primaria Craiova puncte care par imposibil de realizat. Pentru reducerea poluarii fonice provenite de la traficul rutier, planul de actiune consta in implementarea unui sistem integrat de management al traficului, despre care tot specialistii spun ca „nu se poate aplica localizat, pe cateva strazi, ci trebuie implementat in timp, pe toate strazile din Craiova, prin urmare costul estimat este costul pentru intregul oras“.

Principalul avantaj al unui astfel de sistem ar fi fluidizarea traficului rutier. Alta modalitate de a da mai incet circulatia ar fi interzicerea traficului greu pe anumite strazi sau accesul contracost, banii urmand sa fie folositi tot pentru reducerea zgomotului. Pe termen lung sunt vizate in special izolarea cladirilor fata de arterele de circulatie prin panouri fonoabsorbante, asfaltarea cu materiale fine si amenajarea de zone verzi. In studiu sunt estimate la zece milioane de euro – reabilitarea fonica a carosabilului de pe strazile principale, la 2,5 milioane de euro – realizarea sistemului integrat de management al traficului si la 30 de milioane de euro – innoirea parcului auto al Regiei de Transport.

In cazul tramvaiului, trebuie sa se intervina neaparat asupra sinelor si a rotilor, prin rectificare, dar si asupra intregii cai de rulare, mai ales la sistemul de prindere. Nu in ultimul rand, ar trebui aduse tramvaie noi sau mai noi. Pentru protectia fonica fata de zgomotul de tren, specialistii Enviro cred ca solutia cea mai eficienta este izolarea cladirilor de locuit fata de sursa prin panouri fonoizolante. In privinta „industriei“, este incurajata crearea unor bariere fonice din vegetatie si materiale, iar locuitorii afectati sunt instiintati cu cat se reduce zgomotul de la uzina daca isi schimba geamul obisnuit cu un termopan sau cu un dublu termopan.

spot_img

Ultimele știri