Garda de Mediu a dat amenzi de 25.000 lei la „Magistrala nr.5 – Metrou, Valea Ialomiței”, din Drumul Taberei

Potrivit unor studii recente, în România, 10-15% din decesele anuale sunt cauzate de poluarea aerului, iar Bucureștiul e una dintre cele mai poluate capitale europene. O sursă majoră de poluare în ultimii ani, în capitală, este șantierul lucrărilor de construcție a metroului din Drumul Taberei, lucrări care au început în 2011 și ar fi trebuit să se încheie în 2014. În aprilie, doamna Grațiela Gavrilescu, Ministrul Mediului, a anunțat în cadrul Conferinței Green Report, ElementAIR, că Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor și Garda de Mediu au demarat o serie de controale care vizează toate șantierele de construcție din București și din țară pentru a reduce poluarea aerului din marile aglomerări urbane de care șantierele sunt în mare parte responsabile.

Foto: Mediafax.ro
Foto: Mediafax.ro

S-a efectuat un astfel de control și la „Magistrala nr. 5 – Metrou, Valea Ialomiței”, din Drumul Taberei, unde, conform declarației Direcției de Comunicare și Relații cu Publicul a Ministerului Mediului pentru Green Report, s-au aplicat două sancțiuni contravenționale în valoare de 25.000 de lei.

O sancțiune de 15.000 lei a fost dată pentru încălcarea prevederilor legislației privind calitatea aerului înconjurător. La data controlului nu erau amenajate rampe (puncte) de spălare/curățare a autovehiculelor/utilajelor care intră/ies din șantier la punctele de lucru unde se execută lucrări specifice proiectului și nu s-au asigurat masurile care se impun în vederea captării pulberilor (prafului) rezultate în urma curățării prin suflare sub presiune cu un motocompresor a suprafețelor care urmează să se supună operațiunilor de hidroizolații.

A doua sancțiune, în valoare de 10.000 de lei, a fost dată pentru încălcarea prevederile legislației privind transportul deșeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României, și anume, pentru lipsa documentelor justificative privind predarea categoriilor de deșeuri generate.

Din cauza neconformităților găsite, constructorului i-a fost impusă luarea mai multor măsuri. Astfel, constructorul trebuie să asigure colectarea selectivă a deșeurilor produse pe șantier și transportarea lor către depozite autorizate de deșeuri, să dețină spații special amenajate pentru stocarea deșeurilor în condiții care să garanteze reducerea riscului pentru sănătatea umană și deteriorării calității mediului. De asemenea, acesta este obligat să monitorizeze calitatea factorilor de mediu, apă, aer, sol și zgomot, iar în cazul depășirii valorilor-limită de emisie impuse prin actele de reglementare, să informeze autoritățile.

Calitatea aerului din zona Drumul Taberei, influențată de trafic și lucrări de infrastructură

Reprezentanții Primăriei Municipiului București (PMB) au declarat pentru Green Report că în zona Drumul Taberei calitatea aerului a fost influențată în principal de traficul rutier, lucrările edilitare, lucrările de amenajare a spațiilor verzi și lucrările de la metrou. Pe lângă praful generat, lucrările propriu-zise de la metrou au contribuit la poluarea aerului atât prin defrișarea copacilor din zonele în care se desfășoară lucrările, dar și prin creșterea aglomerației din trafic.

Cu toate acestea, Dan Trifu, vicepreședintele Fundației Eco-Civica, a precizat că metroul bucureștean este o necesitate, chiar dacă el implică tăierea a aproximativ 1.000 de arbori. „Dacă nu realizăm o rețea cât mai extinsă de metrou vom avea de suferit și mai mult pe calitatea aerului”, a declarat acesta.

Rezultatele monitorizării aerului sunt pozitive, dar stațiile de monitorizare nu funcționează constant

La Primăria Municipiului București au fost înregistrate nouă sesizări, în legătură cu lucrările de la metrou din Drumul Taberei, pentru prezența pulberilor în atmosferă, poluare fonică și defrișări. În urma acestor plângeri, Primăria a dat opt amenzi și cinci avertismente. Valoarea amenzilor a fost de 14.500 lei, au declarat reprezentanții PMB.

Evaluarea gradului de poluare intră în responsabilitatea autorității de protecție a mediului care gestionează rețeaua națională de monitorizare a calității aerului. Datele privind calitatea aerului în municipiul București sunt furnizate de Agenția pentru Protecția Mediului București prin intermediul celor 8 stații de monitorizare, dar aceste stații nu funcționează constant, la capacitate maximă.

Reprezentanții PMB au mai declarat, pentru Green Report, că în perioada 04 – 30. 06. 2014 au fost efectuate măsurători indicative ale poluanților de interes pentru calitatea aerului, în zona Drumul Taberei, cu ajutorul autolaboratorului de monitorizare a calității aerului. Rezultatele acestei campanii sunt postate pe site-ul Primăriei Municipiului București, iar acestea arată că în perioada monitorizată nu au fost înregistrate depășiri ale valorii limită pentru poluanții măsurați.

„Controalele nu trebuie să fie sperietoare, ci să fie semnale de alarmă”

„Cum punem în aplicare măsurile de îmbunătățire a calității aerului e modul în care vom ieși din chingile numite infringement. Interesul mass media, societății civile, dar și al populației trebuie să fie intens și aplicat. Provocarea autorităților din toată Europa este calitatea aerului în aglomerările urbane. Dacă ați avut șansa să vedeți un oraș aglomerat într-o zi senină, sigur ați observat o ceață gălbui-cenușie care învăluie străzile. Traficul, coșurile industriale, șantierele în construcție, încălzirea rezidențială, toate se transformă în surse de poluare a aerului. Dintre toți poluanții, pulberile și ozonul de la nivelul solului afectează cel mai grav sănătatea. Datele de specialitate spun că mai bine de 40% din populația urbană a Europei a fost expusă la concentrații de particule fine care au depășit limitele stabilite de Comisia Europeană”, a declarat ministrul mediului Grațiela Gavrilescu, în cadrul conferinței pe tema calității aerului ElementAIR, organizate în luna aprilie de Green Report.

Aceasta a adăugat că două orașe din România, București și Iași, înregistrează constant depășiri pulberilor în suspensie. „Aceste aglomerări au fost încadrate în regim de gestionare unic, care înseamnă planuri de măsuri pentru calitatea aerului pentru a fi atinse valorile limită. Controalele nu trebuie să fie sperietoare, ci să fie semnale de alarmă că și ei (constructorii, n.r.) trebuie să contribuie ca și noi pentru diminuarea poluării”, a mai spus Ministrul Mediului.

Potrivit Ministerului Mediului, în perioada 20 aprilie – 08 mai 2015, comisarii Gărzii Naționale de Mediu au efectuat controale la organizările de șantier pentru construcțiile amplasate în municipiile județelor și municipiul București în vederea verificării respectării legislației în domeniul protecției atmosferei și gestiunii deșeurilor. Au fost întreprinse un număr de 199 controale. Au fost aplicate 43 sancțiuni contravenționale din care 30 amenzi în valoare totală de 334.000 lei și 13 avertismente.

Comisia Europeană consideră că România nu a întreprins acțiunile necesare, încă din 2007, pentru protejarea sănătății cetățenilor și solicită României să ia măsuri de perspectivă rapide și eficiente pentru ca perioada de neconformitate să fie cât mai scurtă posibil. Potrivit Comisiei Europene, România nu-și protejează cetățenii de poluarea cu particule fine (PM 10). Aceste particule fine provin din emisiile generate de industrie, trafic și încălzirea locuințelor și pot cauza astm, afecțiuni cardiovasculare, cancer pulmonar și deces prematur. În conformitate cu legislația UE, statele membre au obligația de a limita expunerea cetățenilor la particulele de acest tip.

Mai citește și:

Deși stațiile de monitorizare nu funcționează tot timpul, autoritățile raportează îmbunătățirea calității aerului

ElementAIR: Poluarea atmosferică este responsabilă pentru 10-15% din totalul deceselor

ElementAIR: Ministerul Mediului a pornit controale la șantierele de construcții, a doua sursă de poluare a aerului după trafic

Bucureștiul a pierdut 50% din suprafața verde în ultimii 25 de ani

spot_img

Ultimele știri