Zapaciti” de decizia premierului de a tripla de la 15 decembrie taxa de prima inmatriculare pentru second hand-uri, dealerii din Targul Vitan o coc de-o greva in toata regula pe 13 decembrie. Liviu Paunescu, negustor cu state vechi in Vitan, crede ca noua taxa nu a fost gandita pentru stimularea uzinelor Dacia, ci pentru a incuraja importatorii de masini noi: „Sunt interese la mijloc. Domnu’ Tariceanu isi protejeaza afacerile. Omul stie ca o sa plece de la guvernare si isi pregateste scaunul. Ce zice, coboram taxa de inmatriculare la masinile noi care-s aduse de afara si le ridicam pe astea sa nu mai se-aduca de dincolo”.
Gheorghe Stefan, dealer de masini vechi in Targul Vitan, are 12 autoturisme aduse din import de care nu stie cum sa se scape mai repede. Daca tot nu vinde, macar face haz de necaz, avand lipit pe parbrizul unui Ford Escort rablagit o oferta croita special pentru seful guvernului: „Oferta pentru Tariceanu, taxa triplata 600 euro, pret bomba 1.500 euro, reducere de la 2.350 euro”.
In spatele tonului glumet, vanzatorul din Vitan cauta solutii de pacalire a noii taxe: „Am intrat deja in legatura cu bulgarii si am pus anunturi in parbriz la masini ca intermediez inmatriculari la bulgari. Am o Alfa Romeo full-options cu tapiterie din piele din ’97 pe care o dau cu 2.500 euro, cu oferta la pachet ca daca clientul vrea, i-o inmatriculez in Bulgaria cu 500 euro: 400 costa taxa si 100 e comisionul meu de deranj. E boierie fata de 4.000 euro, cat o sa ma coste sa-i pun numere romanesti dupa data de 15”. Ca sa se faca economie la sange, dealerii micuti de second-hand-uri vor sa se uneasca mai multi, sa incarce cate un trailer cu masini si sa dea procura unuia dintre ei sa se ocupe de formalitatile birocratice pentru toti.
Au inghetat importurile din Germania
Cristian Popescu, directorul adjunct al Autovit, a aflat de la dealerii mari din targ ca acestia au inghetat importurile de masini second-hand din Germania si ca, pentru a evita plata noii taxe, de-acum incolo vor sa procure pentru revanzare second-hand-uri inmatriculate deja in Romania de la firmele de leasing, in ale caror parcuri auto se pare ca s-au inmultit masinile confiscate de la posesori intrati in incapacitate de plata a ratelor.
Temerea cea mai mare a vanzatorilor de masini vechi din targul Vitan e ca taxa tripla de prima inmatriculare se va aplica si retroactiv, pentru automobilele introduse in Romania inca de acum o luna: „Masinile au fost aduse inainte, dar n-au apucat sa fie inmatriculate datorita faptului ca acuma se sta cate doua luni de zile la RAR ca sa poti sa prinzi loc pentru a-i face cartea de identitate. Noi ne plateam taxa, dar pentru ca nu am reusit sa facem cartea de identitate la timp suntem stresati ca o sa ne puna sa platim taxa triplata. Daca-i asa ne-a terminat. Ni le luam acasa si le tinem in garaj”, se tanguieste Liviu Paunescu.
O parte din dealeri spera in luarea in considerare a datei inscrise pe numerele provizorii: „Normal ar fi trebuit sa ne inregistreze undeva cu cartile, ca am venit in Romania cu ele si sa ne permita sa le inmatriculam pe taxa veche. Am luat si numere provizorii cu data de dinainte de 15 decembrie. Nu stiu daca o sa tina cont de ele, dar e o dovada ca masina a fost in tara”.