Crestere cotatiei internationale a titeiului are, pe langa multele efecte negative, si cateva parti pozitive. Confruntate cu costuri din ce in ce mai mari, companiile din intreaga lume cauta sa isi asigure energia din surse alternative pentru a reduce sau a elimina dependenta de petrol. In conditiile in care pretul barilului de titei se pregateste sa sara de bariera psihologica de 100 de dolari, alternativele devin din ce in ce mai tentante, una dintre acestea fiind utilizarea biocombustibililor. „Cand barilul de petrol era la 70 de dolari sursele alternative nu erau rentabile. Acum, cand este aproape de 100 de dolari, aceste surse sunt eficiente”, spune analistul independent Aurelian Dochia.
„Un efect pozitiv este cela ca lumea incepe sa scape de petrol. Si masa lemnoasa a fost inlocuita de carbune, si carbunele de petrol, asa ca si petrolul va fi inlocuit de alte surse regenerabile, biodieselul de exemplu”, declara analistul economic Ilie Serbanescu. Si Liviu Voinea, directorul Grupului de Economie Aplicata, este de aceiasi parere. El sustine ca aceste efecte pozitive se vor vedea insa pe termen mai lung.
Directorul compniei petroliere LukOil Romania, Constantin Tampiza adauga inca un aspect. „Presiunea mare care se pune pe costurile cu energia va obliga companiile sa caute si alte solutii de scadere a costurilor pe unitatea de productie”, afirma acesta.
Si Romania cauta solutii
Un dintre solutii este aceea investitiilor in unitati de productie a energiei electrice din surse hidro, eoliene sau solare. Compania italiana Enel, prezenta in Romania prin detinerea pachetelor majoritare la Electrica Banat, Electrica Dobrogea si Electrica Muntenia Sud, a anuntat ca va investi in energie eoliana in Dobrogea.
Piata romaneasca reactioneaza imediat la orice crestere a cotatiei internationale a titeiului pentru ca resursele interne nu asigura tot consumul. Marile companii petroliere, cele care dau tonul scumpirilor, si-au construit strategiile de pret in functie de cotatiile de afara.
De doi ani de zile, in Romania au aparut mai multi producatori de biodiesel, carburant ecologic produs in special din rapita si floarea soarelui. Acestia profita de directivele europene, preluate si de autoritatile de la Bucuresti, prin care motorina trebuie sa fie comercializata in amestec cu biodiesel. De la 1 iulie 2007, cota obligatorie de biodiesel este de 2%, urmand ca de la inceputul anului viitor aceasta cota sa creasca la 3%, iar in 2009 la 4%. „Deja biocombustibilii sunt mai rentabili decat benzina”, spune Liviu Voinea.
Biodieselul, carburant produs in principal din rapita si floarea soarelui, are un pret de productie mult mai mare decat motorina insa la vanzare preturile se situeaza cam la acelasi nivel pentru ca la carburantii clasici se aplica acciza. Pe piata autohtona exista azi peste 30 de producatori de biodiesel, multi dintre ei avand insa capacitati destul de reduse. Tinta lor principala sunt companiile de distributie de carburanti dar si cele de transport sau asociatiile agricole. Din 2009, va fi obligatorie comercializarea bioetanolului, carburant obtinut din grau si porumb, in amestec cu benzina. Producatorii lipsesc, dar s-au anuntat cateva intentii de investitii in acest sens.