De 20 ani, producatorul international de hartie si ambalaje Mondi ofera hartii reciclate sub brandul Nautilus® atat pentru utilizarea in cadrul birourilor, cat si pentru printul profesional. Avand un profil evident ecologic, hartiile Nautilus® au constituit punctul de plecare in crearea Green Range – brandul umbrela pentru hartii produse sustenabil si care cuprinde hartii certificate FSC® sau PEFC™, hartii 100% reciclate si hartii albite fara clor (TCF).
Atat Green Range, cat si brandul Nautilus® au fost extinse pentru a raspunde cererii crescande pentru produse sustenabile si care indeplinesc standardele ecologice internationale. Astazi, toate hartiile sub brandul Mondi intrunesc criteriile Green Range, iar din gama Nautilus® fac parte hartii 100% reciclate: Nautilus® Classic, Nautilus® SuperWhite (cu optiunea CO2 neutral), si Nautilus® Universal, dar si Nautilus® ReFresh Triotec, o hartie reciclata in proportie de 30%.
O data cu cresterea cererii pentru produse verzi, un numar tot mai mare de certificari si acreditari de mediu insotesc aceste produse. Daca ne referim la portofoliul Nautilus®, urmatoarele certificari pot fi identificate FSC® Mix, FSC® Recycled, Blue Angel, EU Ecolabel, Austrian Environmental Label, NAPM 100% recycled mark, DIN 6738, ISO 14001, ISO 9001 etc.
Demitizarea etichetelor
Din perspectiva Mondi, doua acreditari de mediu sunt cruciale pentru hartia reciclata, anume FSC® Recycled si Blue Angel. Fara unul din aceste doua acreditari este dificil de vandut hartia reciclata. In timp ce aceste certificari au devenit chiar standard in industrie trebuie explicat la ce anume se face referire.
Multi clienti cunosc logo-urile FSC® sau PEFC™ de pe ambalajele hartiilor produse din fibra virgina. Acestea garanteaza ca lemnul utilizat la producerea hartiei provine din paduri gestionate in mod responsabil. Toate padurile detinute, concesionate sau administrate de Mondi sunt 100% certificate FSC® iar 65% din totalul de lemn necesar pentru fabricile sale este certificat FSC® sau PEFC™, restul provine din surse necontroversate si indeplineste standardele FSC® controlled wood. Referindu-ne acum la certificarea FSC Recycled a hartiei Nautilus® SuperWhite de la Mondi aveti garantia ca fibrele reciclate utilizate in procesul de productie provin din deseuri post-consum”, spun reprezentantii Mondi.
Nautilus® Classic si Nautilus® Universal detin certificarea Blue Angel, care atesta utilizarea de fibre continand 100% deseuri din hartie. Standarde foarte stricte sunt aplicate in privinta tipului de deseuri, materialelor auxiliare si substantelor chimice utilizate, dar si controlului calitatii produselor si proceselor.
Eticheta EU Ecolabel ce apare pe ambalajele hartiilor Nautilus® evidentiaza impactul minim asupra mediului pe care il au aceste produse in comparatie cu altele similare. Mai sunt urmarite si emisiile in aer, apa si deseurile rezultate in urma procesului de productie.
Pentru cei care achizitioneaza hartie, utila este si evaluarea unei terte parti, care evidentieaza etichetarile de mediu in industria hartiei, cum ar fi Ghidul achizitiei de hartie de la WWF.
Procesul reciclarii este foarte complex si necesita energie, dar si timp, ceea ce implica costuri. Deseurile post-consum sunt cel mai dificil de colectat deoarece au fost folosite, aruncate si apoi depozitate in gropile de gunoi. Fibrele reciclate prelungesc perioada de stocare a carbonului, de fapt, 1 tona de hartie poate stoca pana la 1.200 kg CO2. Fibrele pot fi reciclate pana la 5-7 ori. A nu trage concluzia ca hartiile reciclate vor fi oarecum murdare sau cu un grad de alb scazut. De fapt, hartia Nautilus® SuperWhite de la Mondi are un grad de alb CIE de 150, utilizand doar fibre 100% din deseuri post consum. Etichetele FSC® Recycled si NAPM100% Recycled Mark garanteaza utilizarea in totalitate a fibrelor de hartie si carton care nu contin deseuri post-productie.
Hartii neutre in carbon
Investitiile Mondi in reducerea emisiilor de CO2 sunt considerabile. Programul sau de climate change este axat pe cresterea eficientei utilizarii energiei si cresterea ponderii energiilor regenerabile, care conduc la emisii reduse de carbon.
Impreuna cu partenerul sau consultant Climate Partner, Mondi a calculat amprenta de carbon a hartiilor sale si a participat in programe de protectie climatica care ii dau dreptul de a compensa emisiile unora dintre hartiile produse. Drept rezultat, in 2012 Mondi a ponderat 29.483 tone CO2, cantitate comparabila cu amprenta lunara de carbon a populatiei Maltei sau Islandei.
Initiativele Green Range
In cadrul diviziei de hartie necretata fina, Mondi este angajat intr-o serie de activitati menite sa imbunatateasca gradul de informare al consumatorilor asupra productiei sustenabile de hartie. Simpozionul Green Event dar si modulele online Green Modules sustin angajamentul Mondi de a informa in legatura cu certificarile FSC® si PEFC™, managementul responsabil al padurilor, beneficiile fibrelor virgine si compensarea CO2.
Jocul online Green Range Trivia Game (www.mondigroup.com/gogreentrivia) invita participantii sa isi testeze cunostintele verzi intr-un mod distractiv. In functie de rezultatele obtinute la finalul testului acestia pot fi desemnati Green Ranger, Eco Warrior sau doar ‘litterbug’. Indiferent de calificativul obtinut de concurenti, Mondi va planta cate un copac pentru fiecare participant.
In 2012, WWF recunoaste eforturile Mondi la categoria “Transparency” pentru listarea a 92% din brandurile Mondi de hartie necretata fina in baza de date a WWF. Hartia 100% reciclata Nautilus® SuperWhite primeste distinctia “Best Environmental Performance Paper brands” realizand 90% din scorul maxim posibil.
Plus valoarea in procesul comuncarii
Achizitiile verzi inregistreaza in ultima perioada o crestere in importanta in toate industriile, in sectorul public sau privat. Pentru multi clienti, hartia utilizata pentru imprimare este parte componenta a mesajului de mediu. Pentru Mondi, o abordare integrata a dezvoltarii durabile inseamna pe de o parte, transformarea materiilor din surse responsabile in solutii inovative de produse. Pe de alta parte inseamna sa fii un angajator corect, o companie cinstita si etica – elemente de baza pentru dezvoltarea unui business care aduce inovatie, produse sustenabile si valoare adaugata pentru clientii sai.