Franța le-ar putea oferi proprietarilor de mașini vechi până la 2.500 de euro în schimbul rablelor, bani care vor fi folosiți pentru achiziționarea unei biciclete electrice.
„Pentru prima dată este recunoscut de către un guvern național că soluția pentru curățarea planetei nu este să facem mașinile mai verzi, ci să le reducem numărul”, a declarat Oliver Schnider, președintele Federației Franceze a Utilizatorilor de Biciclete (FUB).
Ca parte a angajamentelor luate prin Acordul de la Paris de a reduce gazele cu efect de seră cu 40% față de 1990, până în 2030, Parlamentul a votat un proiect care ar presupune oferirea a 2.500 de euro în schimbul mașinilor vechi, sumă ce poate fi folosită pentru achiziționarea unei biciclete electrice, unei biciclete care se pliază sau carduri pentru transportul public.
Cel mai probabil, proiectul va deveni lege în luni următoare, iar Franța va deveni prima țară din lume care ar oferi cetățenilor șansa să dea la schimb o mașină veche pentru o bicicletă electrică. Schemele anterioare de casare au scos mașinile mai vechi de pe străzi, dar au încurajat șoferii să cumpere mașini noi, astfel încât nu a existat nicio reducere a mașinilor deținute.
„În planurile de recuperare și climă nu ar trebui să existe scheme de casare a mașinilor care să nu includă opțiunea de cumpărare a bicicletelor. Parlamentul francez a precizat clar că bicicletele electrice și cele obișnuite trebuie să fie promovate ca înlocuitoare ale vehiculelor”, a spus pentru Forbes Kevin Mayne, CEO la Cycling Industries Europe, un grup de lobby pentru industrie.
Un număr în creștere de orașe introduc sau extind zone cu emisii scăzute, unde mașinile pe benzină sunt interzise sau trebuie să plătească pentru a circula.
Programul din România prin care sunt casate mașinile vechi, „Rabla Plus”, oferă deocamdată la schimb vouchere pentru cumpărarea unei mașini electrice sau hibrid. Pentru ediţia din acest an bugetul alocat va fi de 400 de milioane de lei, dublu faţă de suma din 2020.
„Bugetul de anul acesta permite achiziţionarea a 6.600 de maşini full electrice şi aproximativ 5.000 de maşini hibride plug-in”, a menţionat ministrul de resort. „În momentul de faţă, procentul maşinilor electrice în totalul vânzărilor din România se situează undeva la 1% şi tocmai de aceea este nevoie de programe naţionale şi de o implicare mai serioasă a Ministerului Mediului în lansarea acestor achiziţii.”
Valoarea primelor de casare acordate în „Rabla Plus” rămâne neschimbată, respectiv 10.000 de euro pentru maşinile 100% electrice şi circa 4.500 de euro pentru cele hibride plug-in, dar nu mai mult de 50% din valoarea autovehiculului achiziţionat.
Tot în această perioadă, parlamentarii francezi au votat o inițiativă care interzice cursele aeriene locale acolo unde există o rută feroviară, iar călătoria cu trenul ar dura mai puțin de două ore și jumătate. Măsurile urmează să fie votate în Senat, înainte să devină lege.