Artistul Martin Roth a plantat iarbă în covoare persane ca să transmită mesajul că nimic nu se poate autosusține fără suficientă hrană. Expoziția este în permanentă schimbare, pe parcurs ce iarba răsare, acoperă toată suprafața covoarelor și moare.
Artistul de origine australiană Martin Roth aduce, de multe ori, elemente de natură în instalațiile pe care le creează. Astfel, ultima sa „invenție” constă în transformarea unor covoare vechi, persane, în peluze de interior.
Prima sa instalație de acest gen a luat naștere în 2012, iar acum ultima sa astfel de lucrare este expusă la Centrul Cultural Coreean din Londra. În primă fază, artistul așază covoare persane pe toată suprafața camerei în care va avea loc expoziția. Apoi aruncă semințe de gazon peste tot și le udă până când acestea își prind rădăcinile de fibrele dure ale covoarelor.
Așa cum se întâmplă pe o peluză din aer liber, gazonul începe să apară în smocuri mici, scoțând în evidență modelele complicate ale covoarelor. Apoi, în etapa următoare, pâlcurile cresc pe toată suprafața camerei, pentru ca la final, după ce a consumat toate fibrele covoarelor, iarba să se veștejească și să moară.
„Pe perioada proiectului devin mai degrabă un grădinar, decât un artist. Dar este un gest utopic – să vrei să creezi ceva din nimic. Deseori explic că iarba se hrănește cu praful istoriei. Această lucrare nu este permanentă, ci durează o perioadă limitată de timp. Nimic nu se poate autosusține fără suficientă hrană”, explică Martin.
„Este important că lucrarea este în permanentă schimbare. Aș vrea ca publicul să vadă și să experimenteze o expoziție diferită de fiecare dată când o vizitează. Mai mult de atât, e de subliniat faptul că eu nu am control total asupra lucrării mele, ci are propria viață. Vreau ca rezultatul final să fie o colaborare între mine și materialele mele”, a mai spus acesta.
Roth lucrează, de asemenea, și cu alte forme de plante și animale, în feluri neobișnuite. Multe instalații ale sale presupun eliberarea unor animale acolo unde nu te aștepți, cum ar fi cei 50 de greieri evacuați într-o clădire industrială, sau în mediul lor natural, cum a făcut cu cele șase rățuște pe care le-a crescut în 2010 în studioul său. În 2012, a transformat o galerie de artă din Austria într-un acvariu artificial, prin inundarea spațiului, unde a eliberat și câțiva pești. Până la urmă a așezat și câteva pietre pe care să pășească vizitatorii. Iar altă dată a folosit o sculptură a lui Donald Judd drept casă pentru melci.