În ultimele luni a luat amploare, în Europa, mișcarea Flight Shame, care are rolul de a face oamenii să se simtă vinovați că zboară cu avionul. Scopul final este de a reduce transportul aerian pentru a diminua impactul negativ asupra mediului înconjurător. Sectorul aviatic contribuie cu 2% la emisiile globale și este unul dintre poluatorii care au cunoscut cea mai rapidă creștere.
Acum 10 ani, când ciclista britanică Anna Hughes a renunțat la zborurile cu avionul, a părut o măsură extremă. De atunci, ea nu a mai călătorit nicăieri unde nu se poate ajunge cu bicicleta, cu trenul sau cu barca. Între timp, fondatoarea Flight Free UK a reușit să convingă mii de oameni să i se alăture în demersul de a atenua impactul climatic al călătoriilor aeriene.
Maja Rosén din Suedia încurajează oamenii să accepte provocarea de a nu zbura timp de un an, în 2020. Anul trecut a fondat grupul We Stay on the Ground și a început să recruteze și alți activiști pentru a se alătura mișcării. Pentru ca o țară să fie considerată membru oficial este nevoie de 100.000 de persoane.
În luna august, activista Greta Thunberg a traversat Oceanul Atlantic într-o barcă de curse cu pânze, pentru a evita o călătorie cu avionul, care ar fi avut un impact foarte mare asupra mediului. Barca în care a călătorit timp de două săptămâni, Malizia II, este echipată cu panouri solare și turbine subacvatice care generează electricitate.
Grație impactului pe care îi au cele trei în comunitățile lor, dar și în mediul activiștilor, acum ia amploare în toată Europa fenomenul numit „flight shame”, din termenul suedez „flygskam”, care face referire la sentimentul de vinovăție legat de călătoria cu avionul.
„A devenit o normă socială ca atunci când te gândești la vacanță, să te gândești la un zbor cu avionul”, a declarat Hughes pentru Financial Times. „Mulți oameni nu sunt conștienți de cât de mult afectează mediul cursele cu avionul”.
Pentru companiile aeriene, această nouă mișcare reprezintă o provocare periculoasă. Deja, în țările în care „flight-shame” câștigă teren, creșterea numărului de clienți ai companiilor aeriene prezintă semne de slăbire. Financial Times scrie că a fost înregistrată, anul trecut, o scădere de 3% a numărului de călători pentru zborurile domestice din cele 10 aeroporturi de stat ale Suediei, față de anul precedent.
„Acesta este o întrebare existențială pentru noi”, a declarat Richard Gustafson, director executiv al Scandinavian Airlines, cu sediul lângă Stockholm. „Dacă nu formulăm o direcție clară către o industrie aviatică sustenabilă, va fi o problemă”.
„Aviația trebuie să se reinventeze”, a spus și Johan Lundgren, director executiv al companiei europene low-cost easyJet.
Problema pentru industria aviatică este că există foarte puține soluții tehnice disponibile care ar putea ajuta la scăderea emisiilor.
Cât de multe emisii generează o călătorie cu avionul
Sectorul aviatic contribuie cu 2% la emisiile globale și este unul dintre poluatorii care au cunoscut cea mai rapidă creștere, potrivit IATA (International Air Transport Association).
Conform estimărilor realizate de cercetătorii de la Universitatea Metropolitană Manchester, emisiile de la sector ar putea ajunge mai mult decât duble până în 2050, chiar dacă avioanele vor deveni mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil și își vor optimiza operațiunile.
În cazul celui mai pesimist scenariu, emisiile s-ar putea tripla până în 2050.
Totuși, o echipă de cercetători citată de Financial Times a arătat că impactul climatic al avioanelor este, de fapt, de două ori mai mare decât emisiile de dioxid de carbon, reprezentând aproape 5% din încălzirea globală cauzată de om.
Cum să îți reduci amprenta CO2 când zbori cu avionul
Potrivit unui comunicat LuggageHero, România se află pe locul 16 în Europa (locul 51 în lume) în ceea ce privește cantitatea de emisii produsă de traficul aerian în 2018: 1.7 milioane de tone de CO2 – o creștere de 22% față de anul 2017. La nivel global este poziționată imediat după Maroc (1.97 milioane de tone CO2) și Finlanda (1.7 milioane de tone CO2).*
Air Transport Action Group informează că zborurile din toată lumea în anul 2018 au produs 895 de milioane de tone de CO2, în timp ce oamenii au produs 42 de miliarde de tone.
Cei de la LuggageHero au transmis și câteva soluții pentru călătorii care vor să-și reducă amprenta de dioxid de carbon.
Evită zborurile scurte
De exemplu, pentru o călătorie de la București la Zagreb, folosind transportul rutier în locul zborului vei reduce emisiile de dioxid de carbon cu mai mult de jumătate. Cantitatea de emisii CO2 corespunzătoare unei persoane care zboară între cele 2 orașe este 240.5 kilograme, pe când folosirea mașinii ar produce 105.3 kg, iar o călătorie cu trenul 66 kg.
Din punctul de vedere al energiei consumate, călătoriile mai scurte de 965 km sunt considerate mai eficiente folosind trenul, autobuzul sau mașina.
Folosește zboruri directe
Zborurile directe economisesc multă energie, pentru că decolările și atingerea altitudinii de croazieră consumă semnificativ mai multe resurse decât menținerea zborului. De fapt, aproximativ 25% din combustibil este consumat în timpul decolării.
Dar ocolește și zborurile foarte lungi
Consumul optim de energie corespunde unui zbor de aproximativ 4800 km. Zborurile mai lungi au nevoie de mult combustibil, ceea ce face aeronava mai grea, deci mai puțin eficientă.
Alege aeroporturi „verzi” atunci când e posibil
Cum le identifici? Programe de reciclare, design inteligent, poluare fonică redusă, control al emisiilor pentru toate vehiculele din aeroport. Aeroporturi renumite pentru eforturile de a proteja mediul înconjurător sunt Boston Logan International Airport, Zurich Airport, sau East Midlands Airport în Anglia.
Zboară la clasa Economy
Cu cât sunt mai multe persoane în avion cu atât energia se consumă mai eficient. În clasa Economy încap mai mulți pasageri, în timp ce clasele Business sau First oferă mai mult spațiu pentru mai puține persoane. De asemenea, clasele Premium au și scaune mai grele, permit mai multe bagaje și folosesc mai multe obiecte în timpul servirii.
Ia bagaje mai puține
Un bagaj mai greu împovărează avionul, diminuând eficiența energetică. Deci păstrează-ți bagajul cât mai ușor, pentru că oricum e mai comod.
Refuză sau reutilizează plasticul
Nu folosi plastic atunci când ești în aeroport sau în avion. Poți evita bețișoarele, paiele sau paharele. Dacă totuși nu poți evita în întregime, încearcă să le refolosești cât mai mult. De exemplu, ai putea să îți aduci mâncarea proprie la bord pentru a o evita pe cea ambalată în plastic.
Alege companiile care reduc amprenta CO2
Există operatori care obișnuiesc să monitorizeze impactul asupra mediului înconjurător, atât pentru consumul clienților cât și al angajaților.
Neutralizează-ți amprenta de dioxid de carbon
Există multe programe non-profit care calculează impactul negativ asupra mediului înconjurător și oferă șansa compensării efectului zborului tău. Prin aceste donații se finanțează eficiența energetică în diferite locuri din lume sau se intervine prin contra-măsuri cum ar fi plantarea copacilor sau achiziționarea cuptoarelor eficiente energetic în Africa.
Rămâi pe Pământ
Te poți implica total, evitând să mai zbori, precum Greta sau alții ca ea. Poți folosi căi alternative de transport: trenuri, autobuze, vapoare, biciclete sau automobile (alături de alți pasageri).
Alătură-te mișcării
Indiferent dacă renunți definitiv la a mai zbura, faci doar câteva schimbări sau chiar mai amâni momentul, poți în continuare să ajuți popularizând îngrijirea mediului înconjurător. Poți alege să susții cercetările sau dezvoltarea industriei aviatice sustenabile energetic sau să soliciți mai mult interes pentru eficientizarea transportului public și să încurajezi lideri locali sau naționali să prioritizeze temele schimbărilor climatice.