Primarul Capitalei Gabriela Firea a anunţat că propune un proiect de hotărâre după modelul altor capitale europene, care instituie vinieta electronică pentru circulaţia rutieră din Bucureşti pentru autoturismele înmatriculate în alte orase sau state, dar şi pentru autoturismele poluante din Bucureşti sau Ilfov, care tranzitează zona centrală a Capitalei.
Măsurile ar putea intra în vigoare de la 1 ianuarie 2020.
Automobilele cu norme de poluare Euro 1 şi Euro 2 ar urma să fie interzise în centrul Capitalei.
Toate vehiculele care nu sunt înmatriculate în Bucureşti sau Ilfov vor putea intra în Capitală numai după achitarea unei viniete. De asemenea, toate autovehiculele sub Euro 3, indiferent unde sunt înmatriculate, nu vor mai putea să circule în centrul Capitalei.
Circulația autovehiculelor în zonele restricționate, fără achiziționarea vinietei, constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 1.500 la 2.000 lei.
„Capitala României se afla intr-o situatie dificila din punct de vedere al poluarii, cu valori de nouă ori mai mari decât limitele admise. Din cauza ca in ultimii 30 de ani nu s-a luat nicio masura viabila pentru limitarea poluarii, Bucurestiul a ajuns pe un nedorit loc 6 in topul celor mai poluate orase din Europa, iar România se afla, incepand cu anul 2011, in procedura de infrigement. Dacă vrem ca viitorul orasului si al locuitorilor sai sa nu fie afectat permanent de aceasta amenintare la sanatatea tuturor, trebuie sa actionam! Bucureștiul are nevoie acum de o masura care poate parea drastica, insa viitorul apropiat va arata ca este singura decizie pe care o putem lua”, a scris primarul general al Capitalei pe Facebook.
Vinieta electronică pentru circulația rutieră pe drumurile publice din București va fi introdusă după cum urmează, conform Primarului General al Bucureştiului:
Prima categorie: pentru autoturismele înmatriculate în alte orașe sau state care tranzitează Capitala, se va achiziționa vinieta electronică Oxigen-B (București) de acces pentru o zi care va costă 10 lei, iar pentru un an 1.900 lei.
Dacă autoturismele înmatriculate în alte orașe sau țări sunt și cu grad ridicat de poluare, adică Non euro, Euro 1, Euro 2 vor fi complet interzise în Centrul Capitalei (vezi mai jos zonele delimitate). Excepția fac doar mașinile din județul Ilfov unde în cea mai mare parte locuiesc tot bucureșteni și reprezintă zona metropolitană a Capitalei.
Pentru autovehicule din țară precum și înmatriculate în Municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov, cu normă de poluare Euro 3, accesul este permis numai în urmă achiziţionării unei viniete electronice de tip Oxigen-C (adică Centru) adică 75 de lei/luna și 900 lei pe an.
A două măsură se referă la autoturismele înmatriculate în București și Ilfov, cu grad mare de poluare: Non Euro, Euro 1, Euro 2, care, că și cele înmatriculate în alte orașe sau state, vor fi interzise în Zona Centrală a capitalei care, de altfel, suferă cel mai mult din cauza poluării intense.
Cele cu norma de poluare Euro 3,4 5 si 6, hibride sau electrice au acces pe toate drumurile din București.
Zona de Acţiune pentru Calitatea Aerului (ZACA) în perimetrul delimitat de: P-ta Victoriei – bd. Iancu de Hunedoara – şos. Ștefan cel Mare – str. Polonă – str. Mihai Eminescu – str. Traian – /bd. Nerva Traian – bd. Gheorghe Șincai – str. Lânăriei – Calea Şerban Vodă – bd. Mărășești – str. Mitropolit Nifon – bd. Libertății – Calea 13 Septembrie – str. Izvor – str. B.P. Haşdeu – str. Vasile Pârvan – str. Berzei – str. Buzești – P-ta Victoriei, inclusiv limitele acestuia.
Potrivit datelor furnizate de Gabriela Firea, în București și Ilfov sunt:
261 autoturisme non euro
7.000 Euro
1113.000 – Euro 2
213.000 – Euro 3
440.000 Euro 4
253.000 – Euro 5
331.000 – Euro 6.
Autoturismele pentru situații de urgenta sunt scutite de aceste măsuri.
Proiectul ar urma să fie supus votului Consiliului General al Capitalei în luna septembrie, iar dacă va fi adoptat va intra în vigoare din ianuarie 2020.