Patru din cinci consumatori europeni doresc sa cumpere produse ecologice, cu conditia ca acestea sa fie certificate de un organism competent, a declarat astazi Daniela Toma, consilier in cadrul Ministerului Mediului, prezenta la o conferinta despre eticheta ecologica europeana.
Eticheta ecologica a fost lansata in 1992 de catre UE, cu scopul de a evidentia pe piata produsele cu impact redus asupra mediului si sanatatii. Ea se acorda pentru 26 de categorii de produse, in functie de criterii specifice. Aceste criterii sunt evaluate si modificate o data la 3-5 ani, perioada dupa care eticheta trebuie innoita.
In prezent, in Romania exista doar patru operatori economici care detin licente pentru eticheta ecologica: hotelul Saturn de pe litoral, hotelul Crowne Plaza din Bucuresti, firma Maguay (pentru doua calculatoare protabile) si firma Duraziv Color (pentru lacuri de interior). In afara de acestia, au mai existat cativa solicitanti, insa care nu s-au incadrat in cerintele impuse pentru obtinerea etichetei, a adaugat consilierul in cadrul Directiei Controlul Poluarii si Managementul Riscului din Ministerul Mediului.
De asemenea, in Romania nu exista o eticheta ecologica nationala, asa cum exista in alte tari europene, iar eticheta europeana este singura de acest gen. La nivelul UE, a fost elaborat un regulament de aplicare a etichetei ecologice, insa acesta nu se aplica inca in Romania, unde etichetarea se face potrivit Hotararii de Guvern care transpune regulamentul european 1980/2000. Regulamentul din 2010 ar urma sa fie transpus in Romania in doua-trei luni, a adaugat reprezentanta Ministerului Mediului.
Taxa pentru obtinerea etichetei ecologice este de 300 de euro, la care se acorda si anumite reduceri. Durata obtinerii variaza, dar de obicei certificarea se obtine in doua saptamani de la data la care solicitantul a depus dosarul complet.