Emisiile motoarelor diesel, factor cancerigen

Gazele de esapament de la motoarele diesel au fost clasate printre factorii cancerigeni pentru om, de catre Centrul International de Cercetare privind Cancerul (CIRC/IARC), agentia pentru cancer a Organizatiei Mondiale a Sanatatii (OMS), se arata intr-un comunicat al institutiei.

In Romania, in prezent, circula aproximativ 5,48 milioane vehicule, dintre care mai mult de 2 milioane sunt echipate cu motoare propusate cu motorina.

Bucuresti, printre cele mai poluate orase

Expertii reuniti la Lyon au apreciat ca exista in prezent suficiente dovezi care arata ca o expunere la gazele de esapament ale motoarelor diesel este asociata cu un risc crescut de cancer la plamâni, pentru a clasa aceste emisii in grupul cancerigenilor siguri pentru om (Grupa 1).

Conform unui studiu realizat de Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis, Bucurestiul este la coada Europei in privinta calitatii aerului, fiind surclasat doar de Sofia.

Bucurestiul, alaturi de Sofia si Valletta, este in fruntea clasamentului, cu depasiri foarte frecvente ale nivelurilor admise pentru pulberiin suspensie de dimensiune mare (PM 10). Astfel, limita zilnica de PM 10 acceptata in Uniunea Europeana este de 50 μg/m3. “In medie Bucurestiul inregistreaza 92 de zile pe an cu depasiri la PM10, in vreme ce majoritatea capitalelor europene reuseste sa se incadreze in numarul de depasiri tolerate de 35 de zile pe an”, a declarat Adrian Sorescu, expert politici europene, Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis.

In 1988, CIRC, cu sediul la Lyon, in Franta, a clasat emisiile motoarelor diesel printre posibilii cancerigeni pentru om (grupa 2A), aminteste CIRC, la finalul unei reuniuni de lucru care s-a incheiat marti.

"Dovezile stiintifice sunt de necombatut, iar concluziile grupului de lucru au fost unanime: emanatiile motoarelor diesel cauzeaza cancer la plamâni", a declarat doctorul Christopher Portier, care prezida grupul de lucru.

"Dat fiind impactul aditional pentru sanatate al particulelor diesel, expunerea la acest amestec chimic trebuie redusa in toata lumea", a adaugat el.

Populatii importante sunt expuse zilnic in lume la emisiile motoarelor diesel, nu doar de la vehiculele rutiere, ci si de la alte mijloace de transport (trenuri regionale in Franta, nave etc.) si de generatoare de electricitate, aminteste CIRC.

Motoarele diesel, in crestere

Pe de alta parte, grupul de lucru a conchis ca gazele de esapament de la motoarele pe benzina sunt "posibili cancerigeni pentru oameni (Grupa 2B)", un calificativ "fara schimbare de la precedenta evaluare, in 1989".

Incepând din 1971, peste 900 de agenti au fost evaluati, dintre care peste 400 au fost clasati drept cancerigeni sau potential cancerigeni pentru om.

Favorizat de o politica fiscala avantajoasa, motorul diesel s-a dezvoltat puternic in Franta. El echipeaza aproape 60 la suta din parcul automobilistic in prezent, fata de 25 la suta in 1995.

Cunoscut ca fiind mai bun pentru climat decât motorul pe benzina pentru ca genereaza mai putin dioxid de carbon la kilometru, motorul diesel emite in schimb particule fine.

Aceste particule, emise de asemenea de incalzirea pe lemn si de industrie, ar fi in Franta la originea a circa 42.000 de decese premature in fiecare an, potrivit Ministerului Mediului.

Motorul diesel emite de asemenea un gaz, dioxidul de azot (NO2), responsabil de boli respiratorii si cardiovasculare.

Gabriel Botezatu

spot_img

Ultimele știri