Asociatia Ecotic a anuntat vineri ca a respectat recomandarile Consiliului Concurentei cu privire la campaniile de tip buy-back si considera nejustificata decizia institutiei, care a sanctionat sase firme membre cu amenzi de 8,6 milioane lei pentru stabilirea unei intelegeri anticoncurentiale.
Potrivit Ecotic, asociatia a organizat in anul 2009 campanii de colectare de deseuri de echipamente electrice si electronice, inclusiv in sistem buy-back, in scopul indeplinirii obiectivului principal al organizatiei, cel de colectare si reciclare a deseurilor electrice si electronice si al stimularii consumatorilor sa predea in mod corect deseurile, in loc sa fie aruncate in fluxul menajer.
Ecotic a platit o remuneratie fixa, in functie de tipul de deseu, pentru fiecare deseu colectat in cadrul campaniilor de buy-back. (…) Aceste campanii au fost derulate cu respectarea normelor de concurenta, neexistand intelegeri anticoncurentiale intre companiile membre participante la campanii. Mai mult, initiativa generala a acestor campanii, orientate spre colectarea de deseuri, a apartinut Ecotic”, se arata intr-un comunicat al Ecotic.
In acest context, se mai spune in comunicat, decizia Consiliului Concurentei este nejustificata, Ecotic respectand recomandarile presedintelui institutiei, Bogdan Chiritoiu, mentionate si in comunicatul institutiei.
Astfel, recomandarea presedintelui Bogdan Chiritoiu, aceea de a stabili remuneratii pentru deseuri de echipamente electrice si electronice ca suma fixa in functie de tipul de deseu, a fost respectata in cadrul campaniei de buy-back realizate cu sprijinul Ecotic, acestea fiind cuprinse, de exemplu, intre 150 lei, pentru televizoare, calculatoare, multifunctionale, si 25 de lei pentru electrocasnice mici. Aceste sume fixe pe tip de deseu reprezentau contributia Ecotic la campania de colectare deseuri prin buy-back, in fapt fiecare companie participanta putand acorda celui care aducea deseul o remuneratie mai mare sau mai mica, ceea ce de fapt s-a si intamplat in cazul membrilor Ecotic, aspect dovedit in cursul investigatiei”, se mai spune in comunicatul asociatiei.
Mai mult, contributia Ecotic la colectarea de deseuri prin buy-back nu era proportionala cu cotele de piata ale membrilor sai, cum gresit s-a afirmat in concluziile investigatiei, ci cu contributia acestora la bugetul de gestionare de deseuri al Ecotic (sub forma de timbru verde) de la momentul intrarii companiei respective in asociatie pana la momentul februarie 2009, potrivit sursei citate.
Fiecare companie a avut dreptul sa aloce ce buget dorea pentru aceste campanii, doar contributia Ecotic era limitata la o parte din suma platita de fiecare companie pentru gestionarea deseurilor ca «timbru verde», iar aceasta contributie era aplicabila in conditii egale si concurentiale pentru toti membrii, in modul mai sus descris. In piata, participantii la campanii au continuat sa se concureze prin discounturi suplimentare sau prin alte conditii comerciale, care au modificat bugetul total alocat de Ecotic si membrii sai, iar consumatorul a fost cel care decidea unde dorea sa aduca un deseu si sa cumpere produsul nou”, se arata in comunicatul asociatiei.
Ecotic va spijini membrii care vor decide sa atace decizia Consiliului Concurentei, prin prezentarea pozitiei si a detaliilor campaniei asociatiei in fata instantei.
Consiliul Concurentei a anuntat, joi, ca a sanctionat cu amenzi in suma de 56,5 milioane lei (12,7 milioane euro) un numar de 14 companii din domeniul vanzarii de electronice si electrice, pentru incheierea de intelegeri anticoncurentiale in cadrul campaniilor de tip buy-back, cea mai mare sanctiune, 24 milioane de lei, revenind Arctic.