Text de Raul Cazan
Dincolo de teoriile holistice privind natura, prea stiintifice sau prea filosofice pentru businessmeni, un studiu exhaustiv arata ca ecosistemele sunt extrem de utile pentru afaceri. "Analiza Serviciilor Ecosistemelor pentru Corporatii (The Corporate Ecosystem Services Review – ESR): Ghid pentru Identificarea Riscurilor si Oportunitatilor de Afaceri ale Schim barilor Ecosistemelor" este un raport elaborat de Institutul Mondial pentru Resurse, Institutul Meridian si Consiliul Mondial al Afacerilor pentru Dezvoltare Durabila (WBCSD).
Ecosistemele aduc mediului de afaceri, precum si oamenilor, si comunitatilor, o multitudine de produse si de servicii. De exemplu, padurile ofera cherestea si fibra de lemn, reguleaza clima absorbind dioxidul de carbon si produc resurse genetice pentru medicamente. Recifele de corali atrag turisti, sunt veritabile gradinite pentru pestisorii de acvariu si protejeaza zona costiera de efectele uraganelor. Zonele umede absorb deseurile, ajuta la reducerea inundatiilor si purifica apa. Acestea sunt beneficii economice ale naturii cunoscute ca
"servicii ale ecosistemelor".
Sistemele de management si protectie ale mediului nu sunt intotdeauna adaptate riscurilor si oportunitatilor ce reies din degradarea si folosirea ecosistemelor. De exemplu, foarte multe instrumente sunt croite sa rezolve probleme "traditionale" legate de poluare si de consumul resurselor naturale. Majoritatea se concentreaza pe impactul asupra mediului si nu pe dependenta de mediul inconjurator. Mai mult, acestea analizeaza riscurile si ignora oportunitatile de business create de ecosisteme. In consecinta, companiile pot fi nepregatite sau risca sa piarda noi surse de venituri asociate schimbarii ecosistemelor.
Analiza Serviciilor Ecosistemelor pentru Corporatii a fost creata tocmai pentru a ajuta companiile sa treaca de acest impas. Studiul contine o structura metodologica ce-i ajuta pe manageri sa dezvolte strategii care sa gestioneze riscurile afacerilor, dar si sa profite de oportunitatile ce izvorasc din dependenta ori impactul companiilor asupra ecosistemelor. Studiul Millennium Ecosystem Assessment, care sta la baza analizei, a aruncat o raza de lumina asupra importantei serviciilor ecosistemelor pentru bunastarea oamenilor si pentru dezvoltarea afacerilor durabile.
Studiul a fost facut in mai bine de patru ani si a beneficiat de contributiile a mai mult de 1.360 de oameni de stiinta, economisti, profesionisti ai afacerilor si alti experti din 95 de tari. Concluziile studiului aduc informatii extrem de valoroase legate de evaluarea stiintifica a conditiilor si trendurilor in ecosistemele lumii si de serviciile pe care le ofera, dar creeaza si baza stiintifica pentru viitoarele actiuni de conservare si de utilizare durabila.
Studiul defineste patru categorii de servicii:
– Servicii de aprovizionare: bunurile sau produsele obtinute din ecosisteme precum hrana, apa proaspata, cheresteaua si fibra.
– Servicii regulatorii: beneficiile obtinute din controlul ecosistemului insusi asupra proceselor naturale precum clima, bolile, eroziunea solului, cursurile de apa si polenizarea, dar si protectia impotriva dezastrelor naturale. Termenul "regulatoriu", in sensul amintit aici, desemneaza un fenomen natural si nu trebuie confundat cu politicile guvernamentale ori legile statului.
– Servicii culturale: beneficiile nemateriale obtinute din ecosisteme, precum recreerea, valori spirituale sau bucurii estetice.
– Servicii de sustinere: procesele naturale precum ciclul nutritional si productia primara care mentin celelalte servicii.
Beneficiarii acestor servicii pot fi la nivel local, regional ori global si pot include generatiile viitoare. De exemplu, o padure le poate aduce localnicilor hrana salbatica, fibre naturale si lemn de foc. La nivel regional, ea poate preveni alunecarile de teren, poate filtra apa si oferi spatii de recreere pentru locuitorii unui oras din apropiere. La nivel global, aceeasi padure poate sechestra dioxidul de carbon, ajutand la regularizarea concentratiilor de gaze cu efect de sera din atmosfera, si poate fi gazda unor plante rare cu proprietati farmaceutice cu beneficii pentru sanatatea oamenilor de oriunde. Degradarea ecosistemelor aduce, asadar, o serie de noi ris curi performantelor companiilor, dar poate crea noi oportunitati. Exista, conform studiului, diferite tipuri de riscuri si oportunitati.
Operationale
Riscuri precum costul ridicat al apei proaspete de baut din cauza secetelor, utilizarea redusa a energiei hidroelectrice datorita debitului slab al apelor curgatoare sau intreruperea afacerilor localizate pe coastele marii ori pe malul apelor curgatoare din cauza inundatiilor.
Oportunitati izvorate din eficienta folosirii apei sau din construirea de zone umede care sa circumscrie nevoia unei infrastructuri de tratament al apei.
Regulatorii si juridice
Riscuri ce reies din noi tipuri de amenzi, noi taxe de folosinta, reglementari guvernamentale sau procese deschise de comunitatile locale care afecteaza serviciile ecosistemelor din cauza activitatilor corporatiilor.
Oportunitati precum angajamentele administratiilor ori ale guvernelor de a dezvolta politici si facilitati care sa protejeze sau sa restaureze ecosisteme care aduc serviciile de care are nevoie o companie.
Reputationale
Riscuri exemplificate de mari companii de retail care devin tinta campaniilor organizatiilor nonguvernamentale pe motivul ca ar achizitiona lemn sau hartie din paduri protejate sau banci care au de-a face cu proteste similare din cauza unor investitii neinspirate care degradeaza ecosistemul.
Oportunitati legate de implementarea si comunicarea consumului si operatiilor sustenabile sau de bune practici de investitii care pot face diferenta intre brandurile corporatiilor.
De piata si produse
Riscul ca unii consumatori sa se indrepte catre alti furnizori care ofera produse cu impact redus asupra ecosistemelor sau riscul ca guvernul sa implementeze noi politici de achizitii.
Oportunitati precum lansarea de noi produse si servicii care reduc impactul consumatorilor asupra ecosistemelor, participarea in noi programe de sechestrare a carbonului ori de protectie impotriva pierderilor de apa, capturarea de noi linii de venit din proprietatile naturale ale companiei sau oferirea de lemn, hrana, textile sau alte produse sub etichete ecologice.
Financiare
Riscul de a avea banci sau alte institutii de credit care implementeaza cerinte mult mai riguroase pentru imprumuturi catre companii.
Oportunitati precum oferte bancare mai favorabile la imprumuturi in cazul in care compania arata eficienta in gestionarea resurselor sau restaureaza ecosisteme degradate.
Din nefericire, companiile inca esueaza in a face conexiunile dintre sanatatea ecosistemelor si scopul propriilor businessuri. Multe companii nu sunt complet convinse de mari mea propriei lor dependente si a impactului asupra ecosistemelor, dar si de ramificatiile posibile ale acestori stari de fapt.