Doua porturi in Capitala, dupa finalizarea Canalului Dunare – Bucuresti

Bucurestiul va avea in cativa ani doua porturi, situate in Estul si Sudul Capitalei, dupa finalizarea Canalului Dunare – Bucuresti, demararea lucrarilor fiind asteptata pentru anul 2009, a declarat luni, pentru Rompres, Sorin Cupsa, director general la Compania Nationala a Canalelor Navigabile Constanta.

"Proiectul initial prevede ca, dupa finalizarea acestui canal, inceput inainte de 89, Bucurestiul sa aiba doua porturi, unul in Sudul Capitalei, in localitatea 1 Decembrie, si unul in Estul Capitalei, la Glina. Pentru demararea acestui proiect este insa necesar ca doua sectiuni ale raurilor Arges si Dambovita sa treaca de la Ministerul Mediului la Ministerul Transporturilor", a spus Sorin Cupsa. Acesta a precizat ca proiectul va fi realizat pe doua sectiuni ale raurilor, Oltenita – 1 Decembrie pe Arges si Budesti – Glina pe Dambovita, care vor trece de la Ministerul Mediului in administrarea Ministerului Transporturilor printr-o Hotarare de Guvern.

"Pentru ca acest proiect sa demareze este necesara semnatura ministrului Mediului, Attila Korodi, care am inteles ca este o formalitate. Dupa ce va fi adoptata Hotararea de Guvern, atunci cele doua sectiuni vor trece in administrarea noastra in termen de 90 sau 120 de zile", a spus Sorin Cupsa. Oficialul a precizat ca lucrarile la Canalul Dunare – Bucuresti vor incepe cel mai probabil in 2009, fiind necesare circa 400 – 450 milioane de euro pentru finalizarea acestuia.

"Lucrarile au fost oprite inainte de 89, atunci cand proiectul era gata in proportie de 70 la suta. Noi am cerut institutului IPTANA sa realizeze un studiu de prefezabilitate, care a aratat ca finalizarea lucrarilor va necesita un efort financiar de circa 450 milioane de euro", a precizat ofcialul. Acesta a aratat ca finantarea pentru proiect ar putea fi asigurata din fonduri europene, fie din surse private, lucrarea urmand sa fie realizata prin concesiune si, atunci, concesionarul ar putea fi ales inca din acest an.

La finalizarea Canalului, lucrarile urmand sa dureze circa trei ani, Bucurestiul va avea un port cu o capacitate de 16 milioane tone pe an, in localitatea 1 Decembrie, si unul de patru milioane tone, la Glina, in Estul Capitalei.

Lucrarile la canalul Dunare-Bucuresti au inceput in 1986, pe baza unui proiect realizat in 1982, dar ideea dateaza din 1929, cand Parlamentul a adoptat o lege privind construirea unui canal care sa transforme capitala Romaniei in port la Dunare.

Constructia efectiva a demarat insa abia in timpul regimului comunist, imediat dupa finalizarea canalului Dunare – Marea Neagra. Pana in 1990, s-au realizat peste 70 la suta din lucrari, dar dupa decembrie 1989, proiectul a fost abandonat, iar in 1994 a intrat, in mod oficial, in conservare.

De asemenea, in proiectul initial s-a lucrat si la transformarea Dambovitei, care strabate Capitala astfel incat sa poata fi realizat transport naval si pe acest rau, pe o lungime de 31 de kilometri.

spot_img

Ultimele știri