Despre moda sustenabilă, cu ALTRNTV: Trebuie să schimbăm metodele de producție a materialelor și comportamentele

Moda este un important poluator în zilele noastre. Tocmai de aceea, o parte dintre designeri își pun problema de a lăsa o amprentă cât mai mică în urmă prin produsele pe care le creează. Moda sustenabilă ar trebui să ajungă în prim plan pentru cei pasionați de vestimentație și look, dar care doresc ca produsele pe care le poartă să fie cât mai eco. Am vorbit cu despre modă și cum putem să o facem cât mai eco-friendly cu Daniela Staicu, de la ALTRNTV. 

Ce este moda sustenabilă și de ce este important, din postura de consumatori, să căutăm astfel de produse?

Când spunem sau când auzim de „moda sustenabilă” trebuie să ne gândim la produse care prin modul de producție nu afectează planeta (pământul, apa, aerul) și nici pielea noastră, produse care au o amprentă de carbon mai mică.

Și ca să oferim câteva exemple de produse vestimentare sustenabile: produse din materiale certificate (Global Organic Textile Standard (GOTS) sau OEKO-TEX) care de obicei au pe etichetă menționată această certificare. Certificarea este garanția că metoda pentru obținerea acestora nu a poluat pământul și apa, că în colorarea textilelor nu au fost folosite produse dăunătoare pielii și că persoanele implicate au fost plătite decent și au condiții de muncă decente. Astfel de materiale cu certificare pot fi bumbac organic, in, cânepă, lână. Este de preferat ca sursa materialelor să fie mai aproape de locul unde le producem și le vindem, pentru ca amprentei de carbon a produsului să nu mai adaugăm și amprenta de carbon a transportului (ideal ca transportul să se facă cu un mijloc de transport verde).

În plus, când ne gândim la obținerea unui produs, în afară de materialul folosit, trebuie să ne gândim și la accesorii (de ex. nasturi) și la modul în care designul acelui produs este realizat.

Pe scurt, în calitate de consumator ar trebui să cunoasțtem răspunsul la câteva întrebări înainte de a achiziționa un produs care este promovat ca fiind „produs sustenabil”:

  • Din ce material este realizat? Cum a fost obținut materialul (regăsesc pe etichetă bumbac organic, cânepă, in, lână reciclată, poliester (dacă există în compoziție) este reciclat?)? De preferat materiale naturale, dacă este posibil organice și cu certificare.
  • Dacă este colorat în culori intense este menționat pe etichetă modul de vopsire?
  • Când decid să nu îl mai port, am unde și cum să îl reciclez dacă mă gândesc la materialul din care este făcut ? (vreo organizație care acceptă donații și revalorifică produsele, îl pot transforma în altceva și folosi în continuare ?)

Pe de altă parte, din această mișcare către sustenabilitate, responsabilitatea produsului propus pe piață trebuie să aparțină și designerului care ar trebui să își pună câteva întrebări înainte să propună un produs pe piață:

  • Materialul din care fac produsul este prietenos cu mediul și pielea?
  • Pot propune un design zero-waste? Adică după ce am croit produsul, să nu rămân cu nicio bucată de material pe care să nu o pot refolosi?
  • Când produsul nu mai este folosit, poate fi dezasamblat ușor pentru a fi folosit în alt mod?

Ce fel de articole au adus primii designeri și cum a pornit colaborarea cu ei? Cât de deschiși sunt designerii spre astfel de proiecte?

Primii designeri au expus produse vestimentare pentru adulți și copii din materiale certificate, naturale, vopsite natural, încălțăminte din jeans reciclat, accesorii (cercei, inele, coliere, broșe din plastic de reciclat, lemn reciclate, resturi de skate), cosmetice (creme, săpun, șampon), lumânărice, ceramică și multe altele.

Am deschis spațiul de o lună și aproape am dublat numărul de designeri care expun în spațiu și ne bucurăm că acum ne contactează ei prin instagram (@altrntvshop) sau pur și simplu intră pe ușa magazinului și ne prezintă produsele.

Pe lângă produsele acestor designeri, ALTRNTV găzduiește și ALTCOFFEE, cafenea cu cafea de specialitate, dar și ALT GALLERY – o galerie care prezintă lucrări realizate de artiști plastici dedicate textilelor și revalorificării lor prin tehnici de recycling, upcycling. Un din lucrările expuse aparține Ștefaniei Truică, absolventă UNARTE și este realizată din cinci perechi de jeans reciclat.

Foto: Daniela Staicu (stânga) și partenera ei de la ALTRNTV Shop – Alina Tiplea (dreapta), alături de o clientă.

În România sunt foarte puține inițiative pentru reciclarea textilelor sau reducerea impactului lor asupra mediului. Ce soluții are ALTRNTV pentru a reduce cantitatea de materiale care ajunge la groapa de gunoi, componentă pentru moda sustenabilă? 

Cred că prin faptul că împărtășim fiecărui client povestea produselor (din ce materiale sunt realizate, că discutăm cu fiecare despre calitățile unui produs sustenabil, contribuim la educarea deciziei de achiziție. Mai puține cumpărături și mult mai responsabilșe și informate. Îndemnăm consumatorul să citească eticheta de produs și să își pună câteva întrebări importante despre produsul pe care intenționează să îl achiziționeze.

Și îndemnăm și designerii să regândească materialele din care fac produsele și îi promovăm pe aceia care reciclează materiale și propun produse din materiale reciclate. Căutăm pe acei designeri care nu se grăbesc să folosească materie primă virgină. Astfel, mai puține produse devin deșeu pentru că le este prelungită durata de viață. În shop puteți găsi broșe și cercei din taste de computer, din resturi de skate, lămpi din ramuri de copac căzute, cercei din plastic reciclat și multe alte produse.

Ce impact au materialele folosite asupra mediului și ce ar trebui să folosim mai mult? Este cazul să ne îndreptăm spre cânepă, in, bumbac ecologic, lână, altele?

Ar trebui să ne îndreptăm spre materiale care sunt prietene cu solul (cânepa), cu apa (bumbacul organic consumă cu până la 90% mai puțină apă decât bumbacul non-organic) și cu animalele (lâna reciclată). Ar trebui să descurajăm producția de produse din poliester și alte sintetice, pur și simplu renunțând să mai cumpărăm produse din astfel de materiale.

Care credeți că este cea mai gravă problemă de mediu care rezidă din felul în care funcționează industria modei în zilele noastre și cum putem să facem moda sustenabilă?  

Echipa noastră nu este expertă în aceste probleme, nu am putea numi care este cea mai gravă problemă, dar suma problemelor din industria de modă (materiale sintetice care poluează apa, metode de vopsire care poluează apa și sănătatea lucrătorilor, produsele care au în compoziție mai mult de 3-4 materiale care sunt foarte greu de reciclat și altele), a transformat industria modei într-un poluator pentru planetă. Fiecare din aceste probleme poate fi rezolvată dacă lucrăm la schimbarea metodelor de producție ale firelor, fibrelor și materialelor, cu comportamentul designerilor și de asemenea și cu cel al consumatorilor. Și mai lipsește o za din lanț și anume acele organizații care să preia produsele la finalul ciclului de viață și să le transforme.

Ce așteptări aveți în ceea ce privește dezvoltarea și popularizarea acestui tip de produse sustenabile în România, dar și în lume?

Nu știu dacă avem așteptări, dar avem propuneri de acțiuni prin care noi și comunitatea de designeri ALTRNTV să contribuim la schimbarea comportamentului consumatorului (să fie atent la ce cumpără: material, design, ce poate face cu produsul după ce nu îl mai folosește sau achiziția produselor de ocazie care sunt produse folosite rar și deseori aruncate din cauză că nu mai sunt la modă!): facem ateliere prin care învățăm consumatorul ce să facă cu produse ieșite din uz, cum să le prelungească viața, educăm prin comunicarea directă cu ei, informăm prin panourile informative din spațiu și alte inițiative pe care le vom anunța pe instagram @altrntvshop și în comunitatea @cartierulcreativ.

Vedem că oamenii sunt din ce în ce mai interesați să afle cum pot face cumpărături cu grijă pentru planetă și piele și ne bucurăm că și în București există curiozitate și chiar entuziasm pentru spațiul nostru și pentru moda sustenabilă.

Citește și: Modă sustenabilă și accesorii home-deco, într-un nou spațiu dedicat produselor durabile 

spot_img

Ultimele știri