text de Dana Caratas – WWF Programul Dunare-Carpati Romania
"Este greu sa convingi o companie sa investeasca in proiecte de mediu. Beneficiile nu sunt vizibile". Este o fraza recent auzita de la un reprezentant al sectorului corporatist.
Dincolo de proiecte punctuale, cu incarcatura mai mult emotionala si beneficii de imagine, dincolo de politici de CSR si rapoarte lucioase, dincolo de obligativitatea legala a retehnologizarii si obtinerii avizelor de mediu necesare functionarii, de ce ar investi companiile in proiecte de mediu?
Lumea as we know it se schimba. Chiar si cei mai sceptici adversari ai teoriilor schimbarilor climatice nu au cum sa nu observe efectele fenomenelor meteo extreme, din ce in ce mai dese, ale secetei, inundatiior masive sau ale disparitiei unor specii.
WWF, organizatia mondiala care lucreaza pentru conservarea naturii, publica o data la doi ani raportul "Planeta vie", o diagnoza a starii de sanatate a planetei.
Raportul realizeaza o evaluare a biodiversitatii la nivel mondial, comparativ cu presiunea pe care consumul de resurse naturale o exercita asupra biocapacitatii planetei. Raportul opereaza cu doi indicatori. Indicatorul "planeta vie" reflecta starea de sanatate a ecosistemelor care, incepand cu anii ’80, se afla intr-un declin continuu.
Acest lucru este in stransa legatura cu presiunea pe care activitatile umane o exercita asupra resurselor naturale si asupra ecosistemelor. Situatia este reflectata de indicatorul "amprenta ecologica", calculata in functie de capacitatea planetei de a produce resurse naturale si de a absorbi deseurile generate de activitatile umane, raportata la consumul de re surse naturale si deseurile generate la nivel mondial.
La inceputul anilor ’90, consumul a inceput sa fie mai mare decat capacitatea planetei de a produce resurse naturale si este in crestere constanta. Concret, comparand consumul de resurse cu biocapacitatea planetei, omenirea consuma in medie resursele a 1,2 planete – o persoana care traieste in Europa de Vest consuma resursele a 3 planete, in America de Nord se consuma resursele a 5 planete, in India resursele a 0,5 planete. In Romania, consumul de resurse este de 1,5 planete. Tendinta este insa in crestere. Altfel spus, am consumat tot "depozitul" de resurse naturale si traim acum din "credite"; si, stim cu totii, nu este deloc confortabil sa tra iesti exclusiv din credite.
Sectorul de afaceri are un rol cheie in acest proces: companiile sunt mari consumatoare de resurse naturale, iar activitatile lor au un impact semnificativ asupra mediului. Mediul de afaceri este parte a problemei, dar poate fi si parte a solutiei. Constientizarea si recunoasterea problemelor de mediu, implicarea in proiecte pe termen lung si in parteneriate care sa identifice si sa implementeze solutii durabile pot avea ca efect insanatosirea planetei.
O planeta sanatoasa inseamna afaceri sanatoase. Beneficiile sunt vizibile si imediate, chiar pe termen scurt. Pe termen lung, ele se traduc in salvarea planetei. si nu am folosit deloc un slogan "verde".