Raportul privind propunerea de promovare a etichetarii ecologice voluntare pentru produsele europene intr-un mod eficient din punct de vedere al costurilor si mai putin birocratic a fost votat, ieri, de Parlamentul European, eticheta ecologica "floarea UE" fiind acordata, pana in prezent, pentru 26 de grupuri de produse (3.000 de produse si servicii) precum detergenti, hartie, incaltaminte, turism si produse de camping.
Etichetarea ecologica este o etichetare voluntara menita sa promoveze, la nivel european, raspandirea de produse cu o eficienta ridicata si cu un impact ecologic redus pe toata durata ciclului de viata. Unul din obiectivele revizuirii acestui sistem de etichetare este de a mari numarul grupurilor de produse la 40-50 pana in 2015, astfel incat consumatorii europeni sa poata avea o gama larga de produse din care sa aleaga.
Comisia Europeana stabileste criterii ecologice specifice pentru fiecare grup de produse. Pentru a obtine eticheta ecologica, produsele si serviciile trebuie sa respecte criterii ecologice, convenite la nivel european in urma unui proces de consultare cu expertii din industrie, organizatii de mediu si ale consumatorilor si sindicate.
Produsele alimentare sunt excluse
Propunerea initiala a Comisiei prevede aplicarea regulamentului si asupra produselor alimentare, inclusiv celor de pescuit si acvacultura. Deputatii pun sub semnul intrebarii aceasta abordare, solicitand Comisiei sa efectueze studii suplimentare privind fezabilitatea criteriilor ecologice in cazul produselor alimentare.
"Avand in vedere caracterul voluntar al etichetei si asteptarile ridicate ale consumatorilor fata de calitatea produselor care afiseaza floarea de pe eticheta ecologica, eticheta ecologica nu poate fi acordata produselor ce contin substante, preparate sau amestecuri clasificate drept foarte toxice, toxice, periculoase pentru mediu, cancerigene, mutagene sau toxice pentru reproducere", noteaza un comunicat al oficialilor europeni.
Reducerea testarilor pe animale
Avand in vedere ca legislatia europeana (REACH, GHS etc.) se orienteaza tot mai mult catre reducerea testelor pe animale, "acest principiu trebuie sa fie introdus si in sistemul voluntar de acordare a etichetei ecologice, a carui ratiune de a fi este dezvoltarea si certificarea produselor care satisfac cele mai inalte standarde ecologice", este de parere raportorul PE Salvatore Tatarella (GUEN, Italia).
Activitati de promovare
In ceea ce priveste activitatile de promovare, trebuie imbunatatita informarea consumatorilor si initiate campanii de sensibilizare, utilizand, totodata, fonduri europene pentru activitati de furnizare de consultanta intreprinderilor privind modalitatile practice de inregistrare a diferitelor categorii de produse.
Pentru a fi mai eficiente, campaniile de promovare ar trebui adaptate la nevoile specifice ale fiecarei piete. Licitatiile publice pot fi un instrument foarte eficient pentru promovarea produselor etichetate ecologic, nu doar prin faptul ca permit unui stat membru sa dea un exemplu consumatorilor, dar si prin impulsionarea clara a cererii de pe piata pentru produse ecologice.
Toate produsele au fost verificate
Pe parcursul ultimilor 10 ani, "floarea" a devenit un simbol la nivel european pentru produsele ecologice: ii ajuta pe consumatori sa se orienteze, intr-un mod simplu si clar. Toate produsele marcate cu aceasta "floare" au fost verificate de organisme independente care garanteaza ca respecta criteriile ecologice si de performanta.
Eticheta ecologica comunitara este gestionata de Comitetul Uniunii Europene pentru eticheta ecologica (CUEEE) si beneficiaza de sprijinul Comisiei Europene, al tuturor statelor membre ale Uniunii Europene si al Spatiului Economic European (SEE). Comitetul pentru eticheta ecologica este compus din reprezentanti ai industriei, ai grupurilor de protectie a mediului si ai organizatiilor consumatorilor.
"Floarea", folosita de 6 retaileri romani si un hotel
Pe site-ul Parlamentului European figureaza doar sase agentii de turism romanesti (Eximtur din Cluj-Napoca, Mareea Comtur din Deva, Accent Travel&Events din Bucuresti, Sind Gaz din Ploiesti, Bibi Touring din Ploiesti si Inter Tour din Bacau) si Hotelul Saturn, de 5 stele, din statiunea cu acelasi nume.