Comisia Europeana este acuzata, de patru organizatii, ca a ascuns informatii privind efectele secundare pe care le produc biocombustibilii.
Potrivit unor documente oficiale, in 20 de ani, acest tip de carburant ar putea produce mai multe emisii de carbon decat benzina Politica Uniunii Europene privind biocombustibilii ar putea avea urmari secundare grave, iar in 20 de ani, biocombustibilii ar putea produce mai multe emisii de carbon decat benzina, avertizeaza rapoarte oficiale, transmite EUobserver.
Pe fondul acestor informatii, un grup de avocati s-a hotarat sa dea in judecata Comisia Europeana, pentru presupuse tentative de a bloca accesul la informatii si pentru lipsa de transparenta in ceea ce priveste politica biocombustibililor.
Organizatia ClientEarth a intentat un proces impotriva Comisiei Europene la Curtea Generala din Luxemburg, acuzand Executivul european ca a ascuns "documente care arata efectele negative ale biocombustibilului".
"Comisia conduce o operatiune opaca"
"Eforturile noastre de a intelege si de a influenta politica Uniunii Europene privind biocombustibilii a fost, in mod repetat, ingreunata prin incercari de a restrictiona accesul la documente. Comisia conduce o operatiune opaca", a declarat avocatul Tim Grabiel, activist in cadrul ClientEarth, atunci cand a demarat procedura in instanta.
Alaturi de ClientEarth, alte trei organizatii mai acuza Comisia Europeana ca a manipulat studiile legate de biocombustibil: Grupul de Transport si Mediu, Biroul European de Mediu si BirdLife International.
In aprilie, Organizatia Internationala pentru Cercetare in cadrul Politicilor Alimentare (IFPRI) a publicat un studiu, care sugereaza ca biocombustibilul din UE va reduce drastic emisiile de dioxid de carbon. Totusi, mai tarziu s-a sustinut ca studiul a fost bazat pe o informatie falsa, impusa de departamentul energetic al CE.
"Comisia distruge aceasta operatiune. Cetatenilor le este luat dreptul de a participa in luarea deciziilor care afecteaza politicile de clima si care nu va afecta doar vietile lor, ci si pe cele ale urmatoarelor generatii", spune un comunicat al ClientEarth.
1,5 miliarde de tone de dioxid de carbon, emise in 2020
Centrul comun de cercetare al Comisiei Europene (Joint Research Centre) a evaluat ca, intre 201 milioane si 1.092 miliarde tone de gaze ce provoaca efectul de sera ar urma sa fie eliberate in atmosfera, in urma impactului complex pe care l-ar avea "modificarea indirecta a destinatiei terenului" pentru producerea de biocombustibili. Aceste estimari au la baza un scenariu in care autovehiculele din traficul la nivel european nu ar arde mai mult de 7 la suta biocombustibili in 2020.
Insa noile rapoarte provenind de la marea majoritate a statelor membre ale Uniunii Europene arata ca tarile respective ar intentiona sa utilizeze intre 9 si 11% din biocombustibili, ceea ce ar insemna ca efectele secundare reale ar fi echivalente cu 1,5 miliarde tone dioxid de carbon.
Un purtator de cuvant al Comisiei a declarat ca rapoartele a 7 dintre cele 27 de state membre nu au fost inca inaintate, asa ca, pentru moment, este imposibil de realizat o evaluare precisa. UE a fixat tinte pentru energii regenerabile in transport, nu si pentru biocombustibili, in mod special, a adaugat purtatorul de cuvant.
In esenta, conceptul de "modificare indirecta a destinatiei terenului" (indirect land-use change) spune ca daca din recolta de pe un camp cu cereale nu s-ar produce faina, ci biocombustibil, atunci cineva, undeva, ar urma sa se confrunte cu foamea, daca acele tone de grau pentru faina nu s-ar obtine din alta parte.