Cum poți propune UE restaurarea naturii în țara ta?

Cetățenii își pot transmite opiniile cu privire la refacerea naturii în țările lor către autoritățile de la Bruxelles. Comisia Europeană a lansat o perioadă de consultare publică pentru formatul uniform al planurilor naționale de restaurare ale statelor membre care vor trebui corelate cu Regulamentul privind Restaurarea Naturii, intrat în vigoare anul trecut. Beneficiile nu sunt doar de mediu, ci și economice.

Consultarea este deschisă până pe 7 februarie și permite publicului general să contribuie la discuțiile privind Legea UE pentru Restaurarea Naturii.

Instrumentul reduce semnificativ volumul de muncă administrativă pentru statele membre prin evitarea raportării duble, precompletarea datelor din alte surse, acolo unde este posibil, și prioritizarea ușurinței de utilizare.

Acest format uniform, dar flexibil, va oferi tuturor actorilor implicați, inclusiv autorităților publice la nivel național, regional și local, precum și părților interesate (inclusiv cetățeni, fermieri și alte afaceri), oportunitatea de a fi informați și de a participa la măsurile de restaurare planificate.

De asemenea, planurile naționale vor putea fi comparate și evaluate de părțile interesate, guverne și cetățeni, permițând monitorizarea progresului în timp.

Priorități ale Regulamentul privind Restaurarea Naturii

Legislația stabilește un obiectiv pentru UE de a restaura cel puțin 20% din suprafețele terestre și marine ale UE până în 2030 și toate ecosistemele care necesită restaurare până în 2050.

Legea UE privind restaurarea naturii, convenită cu statele membre, va restaura ecosistemele degradate din toate statele membre, va contribui la atingerea obiectivelor UE privind clima și biodiversitatea și va îmbunătăți securitatea alimentară.

Pentru a atinge obiectivele generale ale UE, statele membre trebuie să restaureze cel puțin 30% din habitatele vizate de noua lege (de la păduri, pajiști și zone umede până la râuri, lacuri și recifuri de corali) dintr-o stare precară într-o stare bună până în 2030, acest procent crescând la 60% până în 2040 și la 90% până în 2050.

Țările UE ar trebui să acorde prioritate zonelor Natura 2000 până în 2030. Odată ce un habitat ajunge într-o stare bună, țările UE trebuie să se asigure că acesta nu se deteriorează semnificativ.

De asemenea, statele membre vor trebui să adopte planuri naționale de restaurare care să detalieze modul în care intenționează să atingă aceste obiective.

Ecosistemele agricole

Pentru a îmbunătăți biodiversitatea în ecosistemele agricole, țările UE vor trebui să înregistreze progrese în cel puțin două dintre următorii trei indicatori:

  • indicele fluturilor din pajiști;
  • procentul de teren agricol cu elemente peisagistice de mare diversitate;
  • cantitatea de carbon organic din solurile minerale arabile.

De asemenea, trebuie implementate măsuri pentru creșterea indicelui comun al păsărilor de teren, deoarece păsările sunt indicatori buni ai stării generale a biodiversității.

Restaurarea turbăriilor drenate este una dintre cele mai rentabile metode de reducere a emisiilor din sectorul agricol. Țările UE trebuie să restaureze cel puțin 30% din turbăriile drenate până în 2030 (dintre care cel puțin un sfert trebuie rehidratate), 40% până în 2040 și 50% până în 2050 (cu cel puțin o treime rehidratate). Rehidratarea va rămâne voluntară pentru fermieri și proprietarii privați de terenuri.

Legea prevede un mecanism de urgență, solicitat de Parlament, care permite suspendarea țintelor pentru ecosistemele agricole în circumstanțe excepționale, dacă acestea reduc sever suprafața necesară pentru producția alimentară suficientă pentru consumul UE.

Regulamentul prevede și o tendință pozitivă în mai mulți indicatori pentru ecosistemele forestiere și plantarea a încă trei miliarde de copaci.

Statele membre vor trebui, de asemenea, să restaureze cel puțin 25.000 km de râuri pentru a deveni râuri cu curgere liberă și să se asigure că nu există o pierdere netă a suprafeței naționale de spații verzi urbane și a suprafeței arborilor urbani.

Peste 80% dintre habitatele europene se află într-o stare precară. Comisia a propus pe 22 iunie 2022 o lege pentru restaurarea naturii, menită să contribuie la recuperarea pe termen lung a naturii deteriorate în zonele terestre și marine ale UE, pentru a atinge obiectivele climatice și de biodiversitate ale UE și pentru a îndeplini angajamentele internaționale ale UE, în special cadrul global pentru biodiversitate Kunming-Montreal al ONU.

Potrivit Comisiei, noua lege ar aduce beneficii economice semnificative, fiecare euro investit generând cel puțin 8 euro în beneficii.

De ce este util un format uniform pentru planurile naționale de restaurare?

Aliniere juridică: Asigură că planurile naționale de restaurare includ toate informațiile necesare conform Regulamentului privind Restaurarea Naturii. Statele membre se pot baza pe acest format uniform în loc să investească timp și resurse valoroase în crearea propriilor formate conforme.

Ușor de citit: Prezintă informațiile importante într-un mod clar și logic, ajutând cetățenii și părțile interesate să înțeleagă planurile.

Un exemplu inovator de utilizare a instrumentelor digitale de planificare: Limitează sarcina administrativă și reutilizează informațiile existente, adoptând abordarea „raportează o singură dată”.

Ușor de comparat: Asigură că toate statele membre urmează aceeași structură, făcând planurile mai ușor de comparat. Fără un format uniform, planurile ar putea varia semnificativ în structură, conținut și nivel de detaliu.

Ușor de evaluat: Permite evaluarea consecventă a planurilor pe baza unor criterii și repere comune, promovând astfel o evaluare obiectivă.

Reutilizare mai bună a datelor între politici: Ajută la reutilizarea informațiilor deja colectate pentru alte legislații, inclusiv cele privind biodiversitatea, agricultura, clima etc. De exemplu, 10% din câmpurile de date pot reutiliza informațiile deja furnizate de statele membre datorită acestei abordări.

Analiză eficientă: Permite agregarea și compararea mai rapidă a datelor între statele membre. Fără un format uniform, extragerea informațiilor cheie ar necesita procese manuale laborioase, îngreunând și crescând costurile pentru obținerea de concluzii semnificative.

Mai puțină ambiguitate: Asigură includerea tuturor elementelor esențiale în fiecare plan și reduce neînțelegerile sau interpretările greșite care ar putea duce altfel la lacune în planurile preliminare.

Împărtășirea celor mai bune practici: Facilitează identificarea și replicarea strategiilor de succes pentru restaurarea ecosistemelor.

Implicarea îmbunătățită a părților interesate: Permite o contribuție mai concentrată și semnificativă din partea părților interesate, inclusiv în identificarea măsurilor relevante.

Sprijin pentru monitorizare și raportare: Asigură de la început un cadru consecvent pentru planificare, monitorizare și raportare, facilitând urmărirea progresului în timp.

 

CITEȘTE ȘI: 

România ignoră legislația UE privind pesticidele

Incendiul din California ar putea fi cel mai costisitor din istorie

#consultarepublica #legiverzi #resaurareanaturii #naturerestorationlaw #ecological #naturerestorationplanning #agriculturalecosystems #foodsecurity #greenlawsalignment #EU #UE

 

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri