ADVERTORIAL
În contextul lansării celui de-al patrulea raport de sustenabilitate al Auchan România, un demers anual, voluntar, de transparență privind activitățile și inițiativele companiei din ultimul an, am discutat cu Corina Dospinoiu – Imre, Director Sustenabilitate, despre tranziția către gândirea sustenabilității la raft a companiei și importanța unei strategii de sustenabilitate strâns legată de obiectivele de business ale retailerului.
Reporter: Vine Crăciunul, aducând un consumerism de sezon care mereu rezultă în cantități semnificative de deșeuri, mult plastic, carton, hârtie, aluminiu, baterii. Cum ați abordat acest sezon al sărbătorilor din perspectiva sustenabilității?
Corina Dospinoiu-Imre: Nu considerăm că este nevoie de o perioadă specială din an pentru a implementa astfel de proiecte, tocmai de aceea ne angajăm pe parcursul întregului an și tuturor sezoanelor în acestea.
Însă, dacă tot ați menționat de Crăciun, suntem foarte bine pregătiți în această perioadă. Pentru că este o perioadă cu multe cadouri pentru copii, toate jucăriile marca Auchan confecționate din lemn sau carton sunt certificate FSC (Forest Stewardship Council), aceasta reprezentând o garanție că lemnul este obținut din păduri gestionate responsabil. De asemenea, jucăriile de pluș marca Auchan sunt realizate din 100% poliester reciclat, iar 100% din globurile de Crăciun marcă proprie disponibile în oferta magazinelor noastre sunt din plastic reciclat.
Pe lângă acestea, proiectele de economie circulară dezvoltate pe tot parcursul anului au atins rezultate notabile: zeci de milioane de ambalaje de băuturi colectate prin SGR, sute de mii de litri de ulei alimentar uzat colectat și transmis spre reciclare, o din ce în ce mai mare apetență a clienților către programul cu haine pre-purtate din zonele O nouă viață.
Nu în ultimul rând, magazinele Auchan oferă posibilitatea clienților de a recicla electronicele și electrocasnicele în cadrul magazinelor din toată țara. Orice persoană poate aduce la Auchan bunurile uzate care vor fi trimise mai departe spre colectori autorizați să recicleze produsele sau să le transforme în produse noi. Sezonier, se desfășoară și campanii de buy back prin care clienții primesc în schimb vouchere de reducere dacă aduc produse DEE la Auchan.
Pe lângă această inițiativă, contribuim la protejarea mediului înconjurător punând la dispoziția clienților și containere speciale pentru colectarea bateriilor și becurilor uzate în toate magazinele din țară.
Tot în acest demers, în acord cu semnarea și aderarea la Pactul European pentru Plastic din martie 2020, ne-am angajat ca 100% din ambalajele produselor marca Auchan să fie reutilizabile, reciclabile sau compostabile.
GR: Pe ce se bazează strategia de sustenabilitate Auchan?
Corina Dospinoiu-Imre: Strategia noastră de sustenabilitate este conturată astfel încât să aducă valoare adăugată în business, dar și pentru a ne asigura că vom avea capacitatea de a conserva resurse pentru viitoarele generații și că avem o contribuție și un impact pozitive din punct de vedere social pe tot lanțul de aprovizionare.
Astfel, direcțiile principale vizează promovarea unui sortiment de produse bune, sănătoase, accesibile, combaterea risipei de alimente, încurajarea economiei circulare, decarbonizarea și reducerea consumului de energie, asumarea responsabilității unui bun angajator și implicarea în comunitate. Tocmai de aceea, și fiecare capitol al raportului de sustenabilitate este dedicat unei arii strategice diferite ce vizează pilonii pe care se bazează strategia de sustenabilitate și de guvernanță etică a companiei, dar și acțiunile întreprinse pentru a fi un angajator responsabil.
GR: Sunteți la cel de-al patrulea Raport de Sustenabilitate al companiei, publicat în mod voluntar. Ce a determinat acest demers? Cum vă diferențiază de competiție?
Corina Dospinoiu-Imre: Deschiderea este una dintre cele trei valori fundamentale ale companiei. Tocmai de aceea, ne-am propus să realizăm anual un Raport de Sustenabilitate cu scopul de a fi transparenți și deschiși față de clienții, partenerii și angajații noștri, dar și pentru a prezenta rezultatele activității noastre dintr-o anumită perioadă de raportare.
De asemenea, tot voluntar și tot din dorința de a fi deschiși față de public și a oferi încredere, am decis ca fiecare Raport publicat să treacă printr-o evaluare efectuată de o parte terță, independentă. Fiecare misiune de audit a avut scopul de a certifica corectitudinea datelor supuse verificării și a procesului de raportare. Cred că deschiderea este cuvântul care ne diferențiază. Nu a fost doar o obligație legislativă.
GR: Acesta va fi ultimul raport realizat pe standardele GRI și SASB, urmând ca din 2024 să migrați pe standardele ESRS din Directiva CSRD. Care este diferența dintre acestea din perspectiva:
- a) standardelor care trebuie implementate?
Corina Dospinoiu-Imre: Din punct de vedere al ariei geografice, Standardele GRI se aplică global și oferă o perspectivă mai largă despre subiectele de raportare. Pe când standardele ESRS, după cum le spune și numele, sunt create local, pe plan european, de grupuri de lucru care cunosc nevoile și problemele actuale. Aceasta înseamnă că sunt mult mai conectate la legislația, contextul și geopolitica locală, cum ar fi Pactul Verde European, și vor ajuta mult mai mult la atingerea obiectivelor Uniunii Europene.
De asemenea, există un caracter al aplicabilității. Standardele GRI sunt voluntare pentru companiile care doresc să publice Rapoarte de Sustenabilitate, ceea ce am făcut și noi până în prezent. Din 2024, de la intrarea în vigoare a Directivei CSRD, procesul raportării de sustenabilitate a devenit obligatoriu pentru anumite companii din UE, nu mai este doar un exemplu de bună practică, ci o necesitate.
- b) informațiilor care se cer făcute publice?
Corina Dospinoiu-Imre: Standardele GRI sunt un cadru global de raportare a sustenabilității care se concentrează pe impactul organizației asupra mediului, societății și economiei. GRI pune accent mai mult pe transparența în ceea ce privește activitățile organizației, impactul acestora asupra părților interesate și modul în care compania gestionează riscurile și oportunitățile legate de sustenabilitate.
În schimb, standardele ESRS sunt mai detaliate și se aliniază la reglementările Uniunii Europene, în special la Directiva CSRD. Acestea impun o abordare mai specifică și integrată, care include raportarea mai amplă a riscurilor și oportunităților legate de mediu, social și guvernanță (ESG), cu un accent special pe conformitatea cu legislația europeană și cu cerințele climatice și de mediu.
În plus, ESRS cere informații mai detaliate în legătură cu impactul direct și indirect al activităților companiilor asupra sustenabilității, precum și evaluarea și gestionarea riscurilor financiare legate de schimbările climatice (principiul dublei materialității), în concordanță cu reglementările europene.
De asemenea, ESRS sunt mai prescriptive în ceea ce privește formatul și detaliile specifice ale rapoartelor, în timp ce GRI oferă mai multă flexibilitate în ceea ce privește structura raportului.
GR: Raportul 2023 a fost auditat pentru o serie de indicatori-cheie, în conformitate cu Standardul Internațional pentru Misiunile de Asigurare ISAE 3000. Ce asigura acest standard și de ce se impune?
Corina Dospinoiu-Imre: Am decis să utilizăm Standardul Internațional pentru Misiunile de Asigurare ISAE 3000 pentru a obține o evaluare independentă și obiectivă a acurateței și veridicității KPI-urilor din rapoartele noastre de sustenabilitate. Întrucât, până anul acesta, rapoartele de sustenabilitate nu erau reglementate la fel de strict precum rapoartele financiare, procesul de asigurare oferit de acest standard ne-a ajutat la creșterea credibilității raportului în fața părților interesate (investitori, autorități, clienți, angajați etc.). Acest lucru este esențial pentru companiile care doresc să arate că sunt transparente și responsabile în ceea ce privește impactul lor asupra mediului și societății.
În contextul în care reglementările și cerințele legale pentru raportarea sustenabilității devin tot mai stricte (precum Directiva CSRD din Uniunea Europeană), utilizarea ISAE 3000 oferă publicului siguranța că indicatorii din rapoartele de sustenabilitate respectă standardele internaționale și cele mai bune practici. Astfel, noi am decis să ne pregătim în avans pentru auditurile impuse de noua directivă și cerințele de conformitate, demonstrând angajamentul nostru față de transparență și guvernanță responsabilă.
GR: Cum se manifestă la modul practic pasiunea pentru reducerea risipei alimentare? Care legi vă ajuta în acest demers, și care nu?
Corina Dospinoiu-Imre: Legea nr. 217/2016 este principalul cadru legislativ care reglementează risipa alimentară în România. Aceasta a fost adoptată pentru a combate risipa de alimente și pentru a sprijini reutilizarea acestora într-un mod responsabil, iar noi am identificat o oportunitate incredibilă și am creat în 2020 programul „Zero Risipă”.
În calitate de retailer alimentar avem un angajament ferm în ceea ce privește combaterea risipei alimentare și un program dedicat, cu rezultate notabile și pe parcursul anului anterior. Programul Zero Risipă, activ în toate magazinele Auchan și ATAC, este un proiect comprehensiv care permite o mai bună valorificare a alimentelor cu un ciclu de viață redus. Datorită implicării tuturor echipelor noastre și a clienților, cărora le suntem recunoscători, am contribuit împreună la salvarea a peste 21 milioane de produse.
Este important de menționat că Zero Risipă are o miză foarte importantă la nivelul populației, respectiv creșterea nivelului de conștientizare cu privire la un consum responsabil, cu scopul de a preveni și de a combate risipa alimentară, aceasta având un impact major inclusiv în schimbările climatice.
Cel mai îmbucurător rezultat este faptul că Zero Risipă a avut un puternic impact social salvând peste 4,9 milioane de mese complete doar în ultimul an, precum și că a avut o contribuție importantă la crearea unui mediu mai curat prin evitarea producerii a peste 6.074 tone de emisii de gaze cu efect de seră.
În egală măsură, programul a contribuit și la reducerea valorii coșului de cumpărături al clienților care au ales aceste produse, fiind una dintre acțiunile concrete de economisire pe care le derulăm ca parte a misiunii noastre de protejare a puterii de cumpărare. Totodată, Zero Risipă joacă un rol important în îmbunătățirea calității vieții și prin contribuția directă pe care consumatorul o are asupra reducerii risipei alimentare. Astfel, satisfacțiile proiectului sunt extinse și la nivel moral și etic.
GR: Cum au evoluat acțiunile Auchan împotriva poluării cu plastic în ultimii ani?
Corina Dospinoiu-Imre: Una dintre principalele acțiuni derulate în lupta împotriva poluării cu plastic a fost semnarea și aderarea Grupului Auchan, în martie 2020, la Pactul European pentru Plastic. Această inițiativă a vizat o mai bună raționalizare a utilizării și eliminarii ambalajelor și produselor din plastic de unică folosință, pentru a limita, pe cât se poate, impactul asupra mediului. Auchan Retail a plasat reducerea materialelor plastice pe primul plan al angajamentelor sale de CSR. Astfel, în acord cu semnarea Pactului pentru Plastic, ne-am angajat ca 100% din ambalajele produselor marca Auchan să fie reutilizabile, reciclabile sau compostabile.
Ulterior, ne-am conformat cu Directiva SUP și începând cu 1 mai 2021 am încetat comercializarea produselor de unică folosință din plastic în magazinele noastre din România.
Mai mult, în 2022, am inițiat dezvoltarea unei soluții de trasabilitate pentru toate tipurile de ambalaje din plastic asociate produselor noastre. Aceasta include ambalaje primare, secundare și terțiare, aplicându-se întregii game de produse și furnizori. Prin această inițiativă, urmărim să generăm o înregistrare detaliată a impactului poluării cu plastic pe întregul lanț de aprovizionare. Noua aplicație, parțial funcțională din 2023, ne permite colectarea tuturor informațiilor referitoare la ambalajele produselor și monitorizarea progresului în eliminarea plasticului.
Progrese notabile am înregistrat și în ceea ce privește ambalajele produselor de marcă proprie, unde am reușit, de exemplu, să diminuăm cantitatea de plastic utilizată în sticlele de apă marca Auchan cu 5,3 tone pe an.
Nu în ultimul rând, am adus la raft o gamă extinsă de produse sustenabile, în multiple raioane; de la jucării și rechizite certificate FSC cu bioplastic sau din plastic reciclat, la genți de voiaj și trolere din plastic reciclat.
GR: Ce soluție de trasabilitate ați găsit pentru toate tipurile de ambalaje din plastic asociate produselor Auchan?
Corina Dospinoiu-Imre: Așa cum spuneam anterior, în 2022 am inițiat dezvoltarea unei soluții de trasabilitate pentru toate tipurile de ambalaje din plastic asociate produselor noastre. Aceasta include ambalaje primare, secundare și terțiare, aplicându-se întregii game de produse și furnizori. Prin această inițiativă, urmărim să generăm o înregistrare detaliată a impactului poluării cu plastic pe întregul lanț de aprovizionare.
GR: Care sunt progresele notabile pentru ambalajele produselor marcă proprie?
Corina Dospinoiu-Imre: Avem ambalaje pentru hârtie igienică și prosoape de hârtie care au 60% plastic reciclat. De asemenea, am eliminat etichete prin printare directă pe pungă (nuci). Am aplicat pe laptele UHT capacul creat de Tetrapak pe bază de plastic vegetal (din polimeri derivati din trestie de zahăr și reziduuri fosile rezultate din procesul de prelucrare), dar și logo cu certificarea Carbon Trust pentru toate cutiile de lapte, care are în spate măsurători recente care arată că reducerea amprentei de carbon a crescut prin utilizarea materialului respectiv.
GR: Lemnul din care sunt confectionate jucăriile marca Auchan este certificat FSC. În ce procent sursa este România?
Corina Dospinoiu-Imre: Toate jucăriile confecționate din lemn, marca Auchan, sunt create de colegii noștri la nivel corporate, pentru toate țările în care suntem prezenți, iar tot lemnul folosit în crearea acestor produse provine din surse gestionate responsabil, certificate FSC.
GR: Ați scăzut emisiile 20.5% anul trecut. Cum ați realizat acest lucru? Continuă trend-ul și în 2024?
Corina Dospinoiu-Imre: Așa este, suntem foarte mulțumiți de acest progres și desigur că ne dorim să continuăm cel puțin în același ritm. În 2023, emisiile de gaze cu efect de seră pentru Domeniile de Aplicare 1, 2, și 3 (doar transportul produselor a fost inclus pentru domeniul de aplicare 3) au scăzut cu 20,53% comparativ cu anul anterior, echivalentul a 66.217 tone de CO2.
Aceste rezultate se datorează implementării în magazine a unui plan drastic de sobrietate energetică care a inclus programări orare pentru iluminat, micșorarea metrilor liniari de vitrine frigorifice, montarea senzorilor de mișcare, montarea programatoarelor pentru prize (ON/OFF), refacerea programului pentru instalația HVAC și modernizarea caselor de marcat.
Tot în ceea ce privește energia, am înregistrat o premieră în industria de retail din România prin crearea companiei Auchan Renewable Energy, în februarie 2023, al cărui principal obiect de activitate este producția, transportul și distribuția de energie electrică, sprijinind atingerea obiectivelor climatice ale Auchan România. De asemenea, în 2023 au fost montate panouri fotovoltaice pe patru magazine Auchan, din cele 16 prevăzute în total pe care le-am finalizat în vara anului 2024.
În același timp, am optimizat rutele camioanelor de transport de marfă și volumul de încărcare pentru a reduce emisiile de carbon.
GR: Orele de formare continuă presupun că au și o componentă de mediu / sustenabilitate. Dacă da, dați-ne un exemplu, vă rog.
Corina Dospinoiu-Imre: Da, așa este. Angajații Auchan România beneficiază anual de astfel de formări iar în 2023 au avut parte de formări privind Responsabilitatea Socială a companiei, direcții de dezvoltare durabilă, sustenabilitate și mediu, însumând 5.117 ore. Un exemplu este formarea de tip „frescă climatică”, un instrument educativ accesibil și interactiv, menit să explice elementele științifice ce stau la baza schimbărilor climatice, pentru o mai bună înțelegere a impactului pe care activitatea umană o are asupra mediului înconjurător. Echipa de achizitori Auchan România a beneficiat de acest tip de formări, dar și de formări tehnice cu privire la pârghiile de decarbonizare pe care le pot activa împreună cu partenerii noștri.
De asemenea, subiectul sustenabilitate și activitatea Auchan din acest punct de vedere sunt incluse în prezentarea de integrare a noilor angajați iar, specific, pentru anumite publicuri se face o sesiune de induction mai amplă la nevoie.
CITEŞTE ŞI:
#raportdesustenabilitatea #auchan #advertorial