Danemarca pare să fi fost mereu o țară „bike friendly”, dar popularitatea acestui mijloc de transport a prins avânt odată cu inaugurarea primei piste de biciclete din Copenhaga în 1892. În cei 15 ani care au urmat, orașul a înregistrat o creștere spectaculoasă a numărului de biciclete de la 2.500 la 80.000, care s-a menținut până la începutul celui de-al doilea război mondial, potrivit techinsider.io.
„Multe familii din clasa de mijloc, cu copii în Copenhaga nici măcar nu detin o masina,” afirmă site-ul oficial al Danemarcei. În lunile de iarnă, pluguri de zăpadă curăță pistele pentru biciclete înaintea drumurilor, iar ledurile încastrate în asfalt permit bicicliștilor să se deplaseze printre semafoarele la care mașinile încă așteaptă.
În timpul orelor de vârf, semafoare sunt sincronizate astfel încât bicicliștii care mențin o viteză constantă de 20 km/h se pot deplasa continuu.
Copenhaga are peste 12.000 de kilometri de trasee de bicicletă, iar marile metropole ale lumii încearcă să-i copieze modelul, așa cum este cazul capitalei nipone, Tokyo, sau sedezii din Stockholm.
Criza petrolului benefică pentru biciclete
La fel ca în toată Europa de Vest, după cel de-al doilea război mondial, dezvoltarea economică a deschis danezilor accesul la o piață auto aflată în plină ascensiune. Însă în anii 1960, poluarea aerului și accidentele legate de trafic au tras un semnal de alarmă. De asemenea, criza energetică din 1973 a paralizat în special Danemarca, a cărei economie depindea în proporție de 92% de petrol.
Din necesitate, o mare parte a țării și-a descoperit conștiința ecologistă, iar bicicletele, acei prieteni de încredere părăsiții pentru un timp, au redat libertatea într-o lume dependentă de benzină și motorină.
Începând din 1980 bicicleta a cunoscut o renaștere în Danemarca. Astăzi, Danemarca stabilește un nou standard pentru energie regenerabilă și eficiență, și se pare că „40” este numărul magic: 40 de ani de la criza de energie, 40% din energia țării este din surse regenerabile, și doar 40% din danezi dețin o masina. În SUA 95% din populație deține o mașină.
Sistemul funcționează în mare parte pentru că bicicletele au prioritate. În proiectele de ciclism din Danemarca s-au investit peste 417 milioane de dolari. 63% din membrii Parlamentului vin la serviciu pe bicicletă.