Companiile aeriene trebui sa restituie un numar de certificate de CO2 egal cu cantitatea de CO2 emisa in anul 2012 a declarat, pentru Green Report, Paula Calarasu, Corporate Communications Manager al TAROM. Conform legislatiei europene, de la 1 ianuarie companiile aeriene vor trebui sa cumpere permise pentru emisiile de carbon, mai precis pentru 15% din emisiile generate de cursele catre, spre si in interiorul Uniunii Europene. In perioada 2013-2020, procentul va creste pana la 18%.
„In data de 30 aprilie 2013, companiile aeriene vor trebui sa restituie un numar de certificate de CO2 egal cu cantitatea de CO2 emisa in anul 2012. Decizia achizionarii (certificatelor –n.r.) depinde de fiecare companie, daca doreste sa le achizitioneze pe toate o data sau in mai multe etape”, a spus Calarasu.
Potrivit declaratiilor reprezentantului TAROM, operatorii de aeronave vor primi de la Agentia Nationala de Protectia Mediului prin Registrul National al emisiilor de gaze cu efect de sera certificatele de emisii cu efect de sera de tip EUAA (certificate alocate pentru aviatie).
„Pentru indeplinirea obligatiilor, operatorii de aeronave pot cumpara de pe piata carbonului, atat EUAA , cat si EUA (certificate alocate pentru emisiile stationare – n.r.), CER (certificate de reducerea emisiilor – n.r.) sau ERU(unitati de reducere a emisiilor – n.r.)”, a mai spus Paula Calarasu.
Cum se aloca permisele?
Potrivit informatiilor prezentate de Comisia Europeana, in perioada 2013-2020 un transportator aerian va primi 0.6422 certificate per 1.000 tone-kilometru, iar in 2012 va primi 0.6797 certificate.
In perioada de comercializare 1 ianuarie 2012-31 decembrie 2012, operatorii de aeronave vor primi gratuit 85 % din cotele alocate pentru aviatie. In perioada 1 ianuarie 2013-31 decembrie 2020, proportia va fi de 82 %. Dintre cotele ramase in fiecare perioada, 15 % vor fi scoase la licitatie, iar in perioada 2013-2020, 3 % vor constitui o rezerva speciala pentru operatorii nou-intrati pe piata si pentru liniile aeriene aflate in crestere rapida.
Criteriul de referinta pentru fiecare perioada a fost calculat prin impartirea cuantumului anual total de cote gratuite aplicabil perioadelor de comercializare 2012 si 2013-2020 la suma datelor tona-kilometru incluse in cererile de certificate ale operatorilor de aeronave depuse la Comisie. Cererile operatorilor de aeronave se bazeaza pe datele tona-kilometru privind activitatea verificate independent, inregistrate pe parcursul anului calendaristic 2010.
Alocarea in mod oficial al cotelor gratuite fiecarui operator de aeronave va fi efectuata de statele membre, care vor inmulti criteriul de referinta cu datele tona-kilometru pentru anul 2010 ale fiecarui operator de aeronave. Statele membre au obligatia de a stabili alocatii individuale in termen de trei luni de la publicarea deciziei privind criteriul de referinta.
In conformitate cu Comisia Europeana suma colectat in 2012 de la companiile aeriene ar trebui sa se ridice la 256 milioane de euro, la o valoare de 8 euro tona.
Foto: rusecounion.ru
Citeste:
Transport aerian: Numarul pasagerilor a crescut cu 5% in 2011
Pretul biletelor TAROM nu va fi afectat de achizitionarea permiselor de emisii de carbon
Razboi comercial intre UE, SUA si China, din cauza taxei pe CO2 din aviate